Modna londyńska dzielnica Notting Hill została wzbogacona o nową odsłonę kultowego lokalu BEAM Café, za projekt którego odpowiada Ola Jachymiak Studio. Przytulna atmosfera miesza się tu z mocnymi elementami stylu midcentury modern, dizajnem z najwyższej półki i − nie zapominając o kuchni − odnajdziemy tu również ponoć najlepsze brunche w mieście.
niełatwa przestrzeń
BEAM Café przy 103 Westbourne Grove jest trzecią lokalizacją wielokrotnie nagradzanego lokalu, a najnowsza odsłona powstała w latach 2019−2020. Założeniem zespołu Oli Jachymiak, dyrektor kreatywnej swojego autorskiego studia, było stworzenie wyjątkowego, ciepłego miejsca, które przyciągałoby stylowymi, a jednocześnie przytulnymi wnętrzami. Rozplanowanie przestrzeni jest tu bardzo precyzyjne, gdyż zleceniodawcom zależało, żeby w lokalu w komfortowy sposób mogło zmieścić się 95 gości, stąd początek prac polegał na projekcie idealnego ujęcia przestrzennego.
Widok przy wejściu do BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
Nie było to łatwe zadanie, gdyż lokal jest długi, wąski oraz posiada ograniczony dostęp do światała dziennego. Pomysłem na rozwiązanie tego problemu było podzielenie kawiarni na trzy części − frontową, centralną i tylną z uwzględnieniem wszystkich pozytywnych i negatywnych elementów każdej z nich.
Część frontowa BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
prostota i elegancja
W jasnej części frontowej z dostępem do światła słonecznego Jachymiak wykorzystała styl midcentury modern, przez co wejście stało się stylową wizytówką lokalu. To, co charakterystyczne dla tego stylu z połowy XX wieku, to wyrafinowana elegancja i prostota, wybitny dizajn, otwarte przestrzenie, światło oraz organiczne kształty. We frontowej cześci BEAM Café odnajdziemy więc łukowate wnęki w jednej ze ścian, musztardowe krzesła inspirowane projektami Pierre’a Jeanneret i stworzoną na zamówienie sofę o obłym kształcie.
Royal shelving system w BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
Jeśli chodzi o wysmakowany dizajn to mamy tu, na przykład, oryginalną lampę Bubble, zaprojektowaną przez George'a Nelsona, podkreślającą estetykę midcentury modern, co dodatkowo jeszcze podkręca fakt, że odbija się ona w dużym okrągłym lustrze umieszczonym na bocznej ścianie, rozświetlając przez to przestrzeń. Zresztą luster jest więcej, bo ciągną się one przez całą długość ściany centralnej części, powiększając optycznie wnętrze.
Łukowate wnęki i stoliki w BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
Nieco dalej, ale nadal widoczny z ulicy znajduje się duży bar pokryty bejcowanymi dębowymi listewkami i zwieńczony masywnym blatem z białego marmuru Calacatta. Jest to centralny punkt BEAM Café, który jest wygodny nie tylko dla personelu, ale sprawdza się także jako punkt do zamawiania kawy na wynos. Po przeciwnej stronie baru znajduje się royal shelving system, który oprócz ekspozycji starannie dobranych albumów i dekoracji, zapewnia dodatkowe miejsca dla gości.
Widok na bar BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
światło i neutralne kolory
Wyzwaniem dla zespołu Jachymiak było zaprojektowanie strefy za barem, a to ze względu na brak naturalnego światła. W celu rozjaśnienia tej przestrzeni wykonano autorską instalacje świetlną, wykorzystując do tego lampy New Works. Wiszące na różnych wysokościach znacząco rozświetlają przestrzeń i tworzą lekką kompozycję, widoczną z każdego zakątka kawiarni, a błyszcząca farba na suficie dodatkowo odbija światło, wzmacniając pożądany efekt.
Detale baru i lampa Bubble w BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
W tej części BEAM Café zestawienie oryginalnej ściany z surowej cegły z białymi, wykonanymi z zasłon przepierzeniami, dzielącymi przestrzeń, łagodzi charakter wnętrza i sprawia wrażenie intymności. Jachymiak zastosowała w lokalu właśnie takie delikatne, neutralne kolory, a więc biel oraz odcienie terakoty, a także ciekawe faktury jak wspomniana już cegła czy tynk strukturalny.
Część tylna BEAM Café
© Ola Jachymiak Studio
vintage w detalach
Zwieńczeniem tego modernistycznego wnętrza w przemyślanym, współczesnym wydaniu są w dużej mierze wykonane na zamówienie meble, co koresponduje przecież z estetyką midcentury modern, która postulowała powrót do rzemieślnictwa oraz starannie wyselekcjonowane vintage dodatki, takie jak chociażby dekoracyjne, barwione szkło czy abstrakcyjne grafiki.