Projektując przedszkola architekci wręcz powinni puścić wodzę fantazji. Mówimy w końcu o przestrzeni, która dla dzieci ma być krainą marzeń, łagodnym rozpoczęciem edukacji pozwalającym im wciąż na beztroską zabawę. Architekci pracowni MAD podeszli do tematu zupełnie nowatorsko — przekształcili tradycyjny chiński dziedziniec w przedszkole z „latającym” dachem. Brzmi jak z bajki, prawda?
wizualizacja z lotu ptaka
wiz.: SAN © MAD
Prowadzone przez Ma Yansong studio MAD zaprojektowało przedszkole na terenie tradycyjnego dziedzińca siheyuan z 1725 roku. Architekci zaproponowali rozwiązanie, które jednocześnie ochroni istniejące budynki, jak i przywróci je do użytku. Projekt obejmuje dynamiczny, „pływający” dach, który otacza zabytkowy dziedziniec. Pod nim architekci zaplanowali wnętrze przedszkola o otwartym układzie, które ma służyć jako przestrzeń dydaktyczna, biblioteka, mały teatr i sala gimnastyczna. Otwartość przestrzeni zapewnia swobodną, sprzyjającą integracji atmosferę, w której uczyć się będzie 400 dzieci, w wieku od dwóch do pięciu lat.
rzut parteru
© MAD
Zachowując historyczny charakter miejsca, wprowadzona nowoczesna, organiczna forma dachu tworzy wielowarstwową miejską narrację, w której współistnieje stare i nowe. Architekci chcieli stworzyć dach przedszkola jako miejsce pełne magii, symbol swobody i niczym nieograniczonej wyobraźni. Kierując się tą wizją zaprojektowali łagodnie ukształtowaną formę, która przekształca ograniczoną przestrzeń pomiędzy budynkami w kolorowy plac zabaw. W jego południowo-zachodniej części, subtelnie pofalowana powierzchnia kilku małych „pagórków” i „równin”, kształtuje urozmaicony krajobraz zachęcając do aktywności na świeżym powietrzu.
zdjęcie makiety
fot.: CreatAR Images © MAD
Nowa konstrukcja nie tylko z ogromnym szacunkiem podkreśla wartość zabytkowego dziedzińca siheyuan, ale i uwzględnia znaczenie trzech wiekowych drzew znajdujących się na tym terenie. Ich obecność kształtuje formę dachu i, dzięki uzyskanym wycięciom, wprowadza do wnętrza naturalne światło.
Projekt przedszkola łączy ze sobą kilka pozornie sprzecznych elementów architektonicznych — współczesny budynek z lat 90. i tradycyjny dziedziniec sprzed czterystu lat. Architekci zachowując oryginalność tych obiektów, tworzą nowy rodzaj interakcji między nimi umożliwiając jednocześnie ich współistnienie.
diagram rozbudowy przedszkola
© MAD
Otwartość i bogactwo projektu pozwala dzieciom na obiektywne i prawdziwe doświadczenie otaczającego je środowiska. Oferuje im zrozumienie historii i miejsca, w którym łącznikiem między tym, co stare a tym, co nowe jest natura.
oprac. red.
na podstawie opisu autorskiego