Konkurs studencki na najciekawszy projekt przestrzeni do mieszkania
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Latające przedszkole

19 lutego '19
Dane techniczne
Inwestor: Yuecheng Group
Lokalizacja: Chiny, Pekin
Pracownia: MAD Architects
Partnerzy odpowiedzialni: Ma Yansong, Dang Qun, Yosuke Hayano
Zespół: He Wei, Fu Xiaoyi, Xiao Ying, Chen Hungpin, Yin Jianfeng, Zhang Long, Zhao Meng, Kazushi Miyamoto, Dmitry Seregin, Ma Yue, Huang Jinkun, Ben Yuqiang, Chen Luman
Architekt wykonawczy: China Academy of Building Research
Architektura krajobrazu: ECOLAND Planning i Design Corporation
Architektura wnętrz: MAD Architects i Supercloud Studio
Konstrukcja fasady: Beijing Jangho Curtain Wall System Engineering Co., Ltd.
Identyfikacja wizualna:
2X4 Beijing

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 

2017–2018
w trakcie

Powierzchnia:

  • działki
  • zabudowy

 

9 275 m²
10 778 m²

Projektując przedszkola architekci wręcz powinni puścić wodzę fantazji. Mówimy w końcu o przestrzeni, która dla dzieci ma być krainą marzeń, łagodnym rozpoczęciem edukacji pozwalającym im wciąż na beztroską zabawę. Architekci pracowni MAD podeszli do tematu zupełnie nowatorsko — przekształcili tradycyjny chiński dziedziniec w przedszkole z „latającym” dachem. Brzmi jak z bajki, prawda?

wizualizacja z lotu ptaka

wiz.: SAN © MAD

Prowadzone przez Ma Yansong studio MAD zaprojektowało przedszkole na terenie tradycyjnego dziedzińca siheyuan z 1725 roku. Architekci zaproponowali rozwiązanie, które jednocześnie ochroni istniejące budynki, jak i przywróci je do użytku. Projekt obejmuje dynamiczny, „pływający” dach, który otacza zabytkowy dziedziniec. Pod nim architekci zaplanowali wnętrze przedszkola o otwartym układzie, które ma służyć jako przestrzeń dydaktyczna, biblioteka, mały teatr i sala gimnastyczna. Otwartość przestrzeni zapewnia swobodną, sprzyjającą integracji atmosferę, w której uczyć się będzie 400 dzieci, w wieku od dwóch do pięciu lat.

rzut parteru

© MAD

Zachowując historyczny charakter miejsca, wprowadzona nowoczesna, organiczna forma dachu tworzy wielowarstwową miejską narrację, w której współistnieje stare i nowe. Architekci chcieli stworzyć dach przedszkola jako miejsce pełne magii, symbol swobody i niczym nieograniczonej wyobraźni. Kierując się tą wizją zaprojektowali łagodnie ukształtowaną formę, która przekształca ograniczoną przestrzeń pomiędzy budynkami w kolorowy plac zabaw. W jego południowo-zachodniej części, subtelnie pofalowana powierzchnia kilku małych „pagórków” i „równin”, kształtuje urozmaicony krajobraz zachęcając do aktywności na świeżym powietrzu.

zdjęcie makiety

fot.: CreatAR Images © MAD

Nowa konstrukcja nie tylko z ogromnym szacunkiem podkreśla wartość zabytkowego dziedzińca siheyuan, ale i uwzględnia znaczenie trzech wiekowych drzew znajdujących się na tym terenie. Ich obecność kształtuje formę dachu i, dzięki uzyskanym wycięciom, wprowadza do wnętrza naturalne światło.

Projekt przedszkola łączy ze sobą kilka pozornie sprzecznych elementów architektonicznych — współczesny budynek z lat 90. i tradycyjny dziedziniec sprzed czterystu lat. Architekci zachowując oryginalność tych obiektów, tworzą nowy rodzaj interakcji między nimi umożliwiając jednocześnie ich współistnienie.

diagram rozbudowy przedszkola

© MAD

Otwartość i bogactwo projektu pozwala dzieciom na obiektywne i prawdziwe doświadczenie otaczającego je środowiska. Oferuje im zrozumienie historii i miejsca, w którym łącznikiem między tym, co stare a tym, co nowe jest natura.

oprac. red.

na podstawie opisu autorskiego

Głos został już oddany

PORTA BY ME – konkurs

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
Ergonomia. Twój przybiurkowy fizjoterapeuta
INSPIRACJE