Dzisiejsza oferta edukacyjna przedszkoli zaskakuje niejednego dorosłego. Różne systemy nauczania wykształciły nowe podejście do tego, jak dzieci powinny spędzać czas w szkole czy przedszkolu. Rozwój dziecka jest najważniejszy! By nowe nauczycielskie koncepcje i pomysły mogły wejść w życie, potrzebny jest ktoś, kto pomoże je zrealizować — tu z pomocą wkracza architekt!
Nauka wśród zieleni
Atelier Starzak Strebicki stworzyło koncepcję przebudowy Sali Zielonej w Przedszkolu nr 112 „Mali przyrodnicy” w Poznaniu. Zakłada ona nie tylko gruntowny remont, ale i częściową zmianę organizacji funkcji i podziału pomieszczeń. Architekci stworzyli w tym celu antresolę, która ułatwia małym przyrodnikom doglądanie roślin z nowej perspektywy. Spowodowało to powiększenie przestrzeni Sali Zielonej i równocześnie powstało miejsce na tyle odcięte, że z łatwością może służyć spokojniejszym aktywnościom np. lekturze czy… spaniu. Na tym poziomie projektanci postanowili zainstalować nowe okno wychodzące na stronę południową. Nie tylko doświetla ono całą salę, ale i umożliwia obserwację ogrodu przedszkolnego.
Architekci postanowili jednak pójść o krok dalej i niejako połączyć zewnętrze z wnętrzem. Sala Zielona, w której dzieci uczą się o przyrodzie i roślinach, nie musi być zamkniętym laboratorium. W końcu to wszystko rośnie i żyje za ścianą. Z tego względu we wschodniej elewacji zostały zaprojektowane duże drzwi, które mogą być otwierane w ciepłe dni. W ten sposób sala stanie się przedłużeniem ogrodu przedszkolnego (lub na odwrót!). Badania w terenie są wszak bardzo istotne dla młodego adepta botaniki!
wielofunkcyjna konstrukcja służąca do stawiania roślin czy ich zawieszania
© Atelier Starzak Strebicki
Funkcjonalność na pierwszym miejscu
Projektanci z Atelier Starzak Strebicki wiedzą jednak, że analiza zebranych próbek to tylko część pracy. Do ich odpowiedniego przechowywania potrzebna jest funkcjonalna infrastruktura. Tak powstał najważniejszy i jedyny stały element wnętrza — wielofunkcyjna konstrukcja służąca do stawiania roślin czy ich zawieszania. To również tędy można dostać się na antresolę, wystarczy wspiąć się po mieszczących się w konstrukcji schodach. Pod nimi została umieszczona swoistego rodzaju długa ławka‑parapet, pod którą można schować mobilne (dzięki kółkom) siedziska i szuflady. Dzięki temu rozwiązaniu przestrzeń sali pozostaje pusta, co pozwala dowolnie z niej korzystać.
Ważny element koncepcji stanowi strefa wejścia, w której znajduje się mini kuchnia — to tu można przygotować sobie przekąskę. Obok znajdziemy również niewielką szatnię. Projekt przewiduje instalację dodatkowej toalety na zapleczu sali oraz toalety dla osób niepełnosprawnych, jak i pomieszczenia z szatnią przy schodach prowadzących do budynku przedszkola.