Wyzwaniem, jakie stało przed architektami z libańskiej pracowni BLANKPAGE Architects, było zaprojektowanie nowego kościoła, który nie przyćmiłby mniejszej, osiemnastowiecznej kaplicy.
Projektanci, mając na uwadze wartość historyczną i znaczenie istniejącej świątyni, zaprojektowali nowy kościół tak, aby od strony wejścia pokornie dostosowywał się do poziomu kaplicy, a dalej stopniowo podnosił się aż do ściany prezbiterium. Taki układ pozwolił na stworzenie jednocześnie tła, jak i zewnętrznego amfiteatru, który podkreśla i integruje historyczną budowlę.
przekrój A–A
© BLANKPAGE Architects
Jak podkreślają autorzy projektu, różnica wysokości wewnątrz nowego kościoła (od 3 do 10 metrów) umożliwia transcendentalne doświadczenie przestrzeni, dodatkowo wzmocnione poprzez — wpadające przez umieszczony nad ołtarzem duży świetlik — promienie słoneczne. Wyjątkową atmosferę tworzy także przeszklony krzyż usytuowany na wschodniej ścianie kościoła, który otwiera wnętrze świątyni na promienie wschodzącego słońca.
przekrój C–C
© BLANKPAGE Architects
Dach kościoła — zewnętrzny amfiteatr — stopniowo schodzący do poziomu historycznej kaplicy, usytuowany jest pomiędzy dwoma, monolitycznymi, betonowymi strukturami, symetrycznie przerwanymi parą drzew oliwnych.
Na środku założenia, pomiędzy betonową strukturą nowego kościoła a wapienną kaplicą, usytuowana jest stalowa dzwonnica, z dzwonem umieszczonym w środku krzyża.
oprac. red.
na podstawie opisu autorskiego