Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online

„Pełno nas, a jakoby nikogo nie było”. Kolumbarium w Radomiu projektu BDR Architekci

08 lipca '24
Dane techniczne
Nazwa: Budowa zespołu kolumbariów na Cmentarzu Komunalnym w Radomiu
Inwestor: Cmentarz Komunalny w Radomiu
Lokalizacja: Polska, Radom
Projekt: BDR Architekci
Autorzy: Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj, Michał Rogowski
Konstrukcja: TMJ Projekt
Instalacje sanitarne: Joanna Szczudlik
Instalacje elektryczne:
Jarosław Maleńczyk
Architektura krajobrazu:
La.Wa Architektura Krajobrazu — Łukasz Kowalski

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 

2017 (konkurs)
2023

Powierzchnie:

  • działki

 

7 400 m²

Przestrzeń symbolicznego ostatniego pożegnania — kaplice cmentarne, krematoria czy kolumbaria — to szczególny rodzaj architektury i sztuki sepulkralnej. Niezależnie od wierzeń i przekonań są tłem zadumy, tęsknoty i pamięci, ramą żałoby i poszukiwania ukojenia. Jak na tę potrzebę odpowiada zespół kolumbariów na radomskim cmentarzu projektu zespołu BDR Architekci?

centralny plac kolumbarium zlokalizowany został na głównej osi cmentarza, w miejscu, w którym dawniej planowano wybudować kaplicę

centralny plac kolumbarium zlokalizowany został na głównej osi cmentarza, w miejscu, w którym dawniej planowano wybudować kaplicę

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

Jesienią 2017 roku rozstrzygnięto jednoetapowy konkurs na projekt zespołu kolumbariów na cmentarzu komunalnym w Radomiu, jednym z największych w Polsce. Istniejący od lat 70. XX wieku cmentarz na Firleju mieści blisko 30 tysięcy grobów, każdego roku odbywają się na nim pogrzeby ponad tysiąca osób, oznacza to, że powierzchnia nekropolii musi być stale powiększana. Budowa w sercu cmentarza kolumbarium dającego możliwość bardziej zwartej formy pochówku miała pomóc spowolnić ten proces.

zespół składa się z siedmiu modułów - sześciu komnat cmentarnych o podobnych rozmiarach i większego, zaadaptowanego domu przedpogrzebowego

zespół składa się z siedmiu modułów — sześciu komnat cmentarnych o podobnych rozmiarach i większego, zaadaptowanego domu przedpogrzebowego

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

Miastu w organizacji tego przedsięwzięcia pomógł lokalny oddział SARP. Zgodnie z regulaminem konkursu, miejsce to miało mieć ekumeniczny charakter, a proponowane rozwiązanie mieszczące około 2000 nisz na urny, uwzględniać dziedzictwo, zwyczaje i obrzędy związane z ceremonią pogrzebową, a przy tym wprowadzać nowe standardy związane z kremacją i umieszczeniem urn z prochami w kolumbariach. I Nagrodę w konkursie zdobyła propozycja warszawskiego zespołu BDR Architekci (II miejsce zajęła wrocławska pracownia REWIZJA, a III  ENONE ARCHITEKTURA I DESIGN z Pabianic).

plan zagospodarowania terenu       rzut dachu

plan zagospodarowania terenu i rzut dachu

© BDR Architekci

to, co niewidoczne

Architektura tego typu obiektów ma szczególne znaczenie dla żałobników, jest ramą bolesnego procesu pożegnania i miejscem głębokiej zadumy. Zespół pracowni BDR Architekci zaproponował wyważone i kameralne przestrzenie, które pozwalają odwiedzającym groby najbliższych na ukojenie i refleksję w minimalistycznym labiryncie kolumbarium.

otwarte od góry moduły kolumbariów mają zróżnicowaną wysokość, a ich konstrukcja wykonana jest z betonowych prefabrykatów

otwarte od góry moduły kolumbariów mają zróżnicowaną wysokość, a ich konstrukcja wykonana jest z betonowych prefabrykatów

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

Zespół składa się z siedmiu modułów — sześciu komnat cmentarnych o podobnych rozmiarach i większego, zaadaptowanego domu przedpogrzebowego (chłodni) — skupionych wokół centralnego placu, ekumenicznego miejsca skupienia wyznaczonego przez jasne mury. Plac ten zlokalizowany został na głównej osi cmentarza, w miejscu, w którym dawniej planowano wybudować kaplicę. Centralną ścianę tej przestrzeni zdobi wers z trenu Jana Kochanowskiego opisującego odczuwaną przez poetę pustkę po utracie córki: „Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło”.

place komnat kolumbariów oraz plac cmentarny wysypano materiałem przepuszczalnym - lokalnym tłuczniem kamiennym

place komnat kolumbariów oraz plac cmentarny wysypano materiałem przepuszczalnym — lokalnym tłuczniem kamiennym

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

Wybór cytatu nie wynikał jedynie z jego emocjonalnego przekazu — architekci w swoim projekcie czerpali z lokalności, dlatego też sięgnęli po utwór Kochanowskiego, którego życie związane było z oddalonym od Radomia o niespełna 50 kilometrów Czarnolasem.

Lokalność jest obecna w niemal każdym elemencie zrealizowanego obiektu — tłumaczą projektanci — miejscowym piaskowcu, płytach posadzki, a przede wszystkim w tym, co niewidoczne — w pracy i wysiłku miejscowych wykonawców, podwykonawców, kamieniarzy i rzemieślników, których wkład miał ogromne znaczenie.

płyty posadzkowe zaprojektowano i zrealizowano indywidualnym wykończeniu w radomskim zakładzie produkującym elementy betonowe       architekci zadbali o spójność przestrzeni

płyty posadzkowe zaprojektowano i zrealizowano indywidualnym wykończeniu w radomskim zakładzie produkującym elementy betonowe

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

przestrzeń zadumy

Otwarte od góry moduły kolumbariów mają zróżnicowaną wysokość, a ich konstrukcja wykonana jest z betonowych prefabrykatów (w ten sposób zrealizowano zarówno nisze na urny, jak i główną konstrukcję budowli). Umieszczone na ciągłej ławie żelbetowej attyki otaczają kameralne dziedzińce, tworząc tym samym pozornie zamknięte, zaciszne wnętrza.

przekrój modułu       aksonometria

przekrój modułu i aksonometria

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

Z zewnątrz całe założenie — komnaty i dom przedpogrzebowy z przebudowaną elewacją — obłożone zostało podłużnymi blokami z piaskowca z lokalnych kamieniołomów. Z piaskowca wykonano także półki i tablice z ukrytym mocowaniem pozwalającym na otwieranie i zamykanie nisz — tłumaczą autorzy projektu, opowiadając o użytych materiałach. — Płyty posadzkowe zaprojektowano i zrealizowano indywidualnym wykończeniu w radomskim zakładzie produkującym elementy betonowe. Place komnat kolumbariów oraz plac cmentarny wysypano materiałem przepuszczalnym — lokalnym tłuczniem kamiennym — dodają architekci.

monochromatyczna przestrzeń kolumbarium

monochromatyczna przestrzeń kolumbarium

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

W tej odseparowanej od zgiełku przestrzeni zadumy i skupienia pamiętano o takich elementach jak ławki z litego drewna, spójna identyfikacja wizualna z surowego mosiądzu, która pozwala na odnalezienie prochów bliskiej osoby, punkt ujęcia wody i oświetlenie, które łagodnie prowadzi przez przejścia między modułami. Całość uzupełnia punktowa zieleń — obłe pola obsadzone krzewami płożącymi i pięćdziesiąt sosen.

architekci zadbali także o oświetlenie, które łagodnie prowadzi przez przejścia między modułami       spójna identyfikacja wizualna z surowego mosiądzu pozwala na odnalezienie prochów bliskiej osoby

architekci zadbali także o oświetlenie, które łagodnie prowadzi przez przejścia między modułami i o spójną identyfikację wizualną z surowego mosiądzu

fot.: Jakub Certowicz © BDR Architekci

 
Ola Kloc

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE