Heksagon to jedna z doskonalszych form, tym bardziej że naturalnie występuje w przyrodzie. Za jej powstanie odpowiedzialne są pracowite pszczoły, istoty chyba najlepiej zorganizowane spośród wszystkich zwierząt! Nie od dziś też wiadomo, że Matka Natura jest jedną z najlepszych nauczycielek. Wiedzą to też architekci z Konior Studio!
Pszczele wartości takie jak pracowitość, budowanie relacji społecznych i troska o środowisko przyświecały nie tylko projektowi szkoły, ale również stanowią podstawowe wartości niepołomickiej placówki. Konior Studio zaproponowało swoją koncepcję Społecznej Szkoły Podstawowej im. Lady Sue Ryder w 2012 roku. Trzy lata później została opracowana, ale już w dalszych etapach była realizowana bez nadzoru autorskiego biura, a przez zespół generalnego wykonawcy. Pomimo wielu zmian, które wpłynęły na odbiór projektu, udało się zachować ogólny wydźwięk — skojarzenie z ulem. To prosty, acz niezwykle silny w formie i wyrazie motyw.
Heksagonalne klasy
Placówka składa się z heksagonalnych modułów — główny stanowi sześcioboczna komórka sali lekcyjnej. Każda z nich posiada niezależne zaplecze, toaletę oraz bezpośredni dostęp do własnego ogrodu. Taki kształt pomieszczenia sprzyja uczniowskiej integracji. By sprostać wymaganiom przestrzeni, do każdej sali zaprojektowano specjalne meble, umożliwiające dowolną aranżację.
Charakterystyczne klasy to nie jedyne specyficzne rozwiązanie w niepołomickiej szkole. Idea tworzenia wspólnoty została ukazana przez stworzenie niewielkich enklaw przed wejściami do sal lekcyjnych oraz auli zlokalizowanej w centrum. W typowych placówkach edukacyjnych jedynymi miejscami do międzylekcyjnej integracji są korytarze.
SSP im. Lady Sue Ryder w Niepołomicach
fot. dzięki uprzejmości Konior Studio
Szkoła‑ul
Architekci nie zapomnieli o potrzebach współczesnego ucznia. Wielu z nich dociera do szkoły samodzielnie, często za pomocą roweru czy hulajnogi. Przed budynkiem został zaprojektowany plac ze stojakami na uczniowskie pojazdy, które chroni umieszczony nad nimi dach, a także miejsca do siedzenia i strefa podjazdu oraz parkingów.
Obiekt składa się z dwóch skrzydeł — w każdym z nich mieści się po 6 klas wraz z pomieszczeniami pomocniczymi. Zachodnia część połączona jest na całej długości z dwukondygnacyjnym budynkiem administracyjnym, natomiast wschodnia — z salą gimnastyczną wraz z zapleczem. Heksagonalny plan sal lekcyjnych pozwala na rozbudowę szkoły o kolejne takie pomieszczenia. Architekci przewidywali dodanie następnych sześciu klas, niezależnego budynku przedszkola oraz boisko szkolne „pod chmurką”.
Drewniana elewacja wzmacnia naturalny przekaz koncepcji szkoły, a także współgra z otaczającym krajobrazem.