Healthy Planet School (Early Years),
projekt: vir.mueller architects
Projekt placówki wczesnoszkolnej Healthy Planet (tłum. zdrowa planeta), autorstwa pracowni vir.mueller architects, stanowi subtelne odejście od tradycyjnych schematów projektowania architektury edukacyjnej. Szkoła, zlokalizowana w gęsto zaludnionej części indyjskiego miasta Noida, niedaleko stolicy Delhi, została jednak zaprojektowana jako wieloaspektowy edukacyjno-socjalny „kokon” – bezpieczna przystań, która zachęca dzieci do nauki, zabawy i rozwoju w sposób nieszablonowy.
Jak tłumaczą nazwę i inicjatywę inwestorzy:
Za nazwą „Healthy Planet” kryje się nasze dążenie do wychowania lepszych obywateli, wyposażonych intelektualnie, duchowo i emocjonalnie, aby mogli się rozwijać i zmieniać rzeczywistość na lepsze w obliczu palących problemów ludzkości.
Healthy Planet School w Noidzie – ściany zewnętrzne są niemal w całości wyłożone cegła
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
konstrukcja z atrium
i zegarem słonecznym
Budynek ma nieregularny, zbliżony do prostokątnego rzut. Trzykondygnacyjna konstrukcja opiera się na smukłych, betonowych kolumnach. Centralnym elementem obiektu jest atrium, przykryte przeszklonym namiotowym dachem. W jego wnętrzu znajduje się masywna, wolnostojąca „wieża” z betonu o cylindrycznym kształcie, która pełni funkcję zarówno osłony windy, jak i zegara słonecznego, wykorzystując grę światła i cienia do wyznaczania czasu. Ściany budynku są wykończone czerwoną cegłą.
Healthy Planet School w Noidzie – rzut budynku
© vir.mueller architects
edukacja w nowym wymiarze
W szkole kształci się około 200 dzieci, które są podzielone na sześć grup wiekowych – od niemowląt po sześciolatków. Wnętrza klas zostały zaprojektowane z myślą o zajęciach artystycznych, muzycznych i tanecznych. Zgodnie z założeniami architektów, dzieci lepiej reagują na przestrzenie charakteryzujące się płynnością form. W związku z tym zamiast typowych prostokątnych układów z długimi korytarzami i ostrymi kątami, wnętrza szkoły są pełne płynnych linii. Jej układ przestrzenny opiera się na organicznych „komórkach”, tworzonych przez zaokrąglone ściany, urozmaicone okrągłymi oknami, które otaczają centralny dziedziniec. Takie rozwiązanie ułatwia swobodne poruszanie się, wspierając aktywność fizyczną, zabawę oraz odkrywanie otoczenia.
Healthy Planet School w Noidzie – widok na atrium i betonowa „wieżę”
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
naturalne światło i płynność przestrzeni
Kolejnym istotnym elementem projektu jest światło, wpływające na funkcjonalność i estetykę wnętrza. Okrągłe okna, przypominające świetliki, oraz przeszklony namiotowy dach zapewniają obfite naturalne oświetlenie.
Healthy Planet School w Noidzie – wnętrze cechuje się płynnymi liniami
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
zrównoważone materiały i naturalne wykończenia
Szkoła została zaprojektowana z myślą o minimalizacji wykorzystania materiałów oraz rezygnacji z syntetycznych wykończeń, takich jak farby czy okładziny. Konstrukcję uzupełniają betonowe kolumny, które kontrastują z czerwonymi cegłami ułożonymi w sposób zapewniający odpowiednią izolację termiczną. Wnętrza wykończono podłogami z kostki brukowej terrazzo, składającej się z marmurowego, granitowego i bazaltowego kruszywa. Balustrady wykonane z jasnych listew brzozowych wprowadzają do przestrzeni lekkość i subtelność, tworząc kontrast z surowym wyglądem cegieł.
Healthy Planet School w Noidzie – widok na wewnętrzne atrium
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
przestrzeń edukacyjna i społeczna
dla dzieci i ich rodziców
Na jednej z elewacji szkoły znajduje się grafika przedstawiająca klocki do zabawy, symbolizująca jej główne przeznaczenie. Właściciele – Arunabh i Sonal Singh, doświadczeni pedagodzy – zadbali o to, aby projekt nie służył jedynie edukacji, ale także wspierał lokalną społeczność. Jednym z kluczowych elementów budynku jest przestrzeń coworkingowa dla pracujących matek, połączona z kawiarnią. Drugim wyróżnikiem jest przestronna biblioteka dziecięca, która jest dostępna dla wszystkich dzieci z okolicy, niezależnie od tego, czy są uczniami szkoły.
Healthy Planet School w Noidzie – widok jednej z elewacji budynku
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
społeczny i ekologiczny wymiar budowy
Proces budowy, który trwał dwa lata, zapewnił stabilne zatrudnienie ponad pięćdziesięciu pracownikom, w tym murarzom, stolarzom, elektrykom i hydraulikom. Inwestorzy oraz architekci zrezygnowali ze współpracy z komercyjnymi firmami budowlanymi, co pozwoliło stworzyć bezpieczne i stabilne warunki pracy. To nie tylko podniosło jakość realizacji projektu, ale również przyczyniło się do rozwoju lokalnej społeczności.
Healthy Planet School – jedno z wnętrz szkoły nastawionej dydaktycznie na ekologię i przyszłoą ochronę ekosystemów (naturalnego i cywilizacyjnego). Układ przestrzenny budynku opiera się na organicznych „komórkach”, tworzonych przez zaokrąglone ściany.
Fot. Andre J. Fanthome, Suryan & Dang © vir.mueller architects
alternatywa dla masowej urbanizacji
W ciągu ostatnich dwóch dekad Indie doświadczyły intensywnej urbanizacji, która wpłynęła na jakość architektury w miastach. Projekt szkoły stanowi przykład tego, jak przemyślane i odpowiedzialne projektowanie może pozytywnie wpłynąć na jakość życia miejskiego, tworząc przestrzeń funkcjonalną i dostosowaną do potrzeb użytkowników. Koszty budowy wyniosły od 42 do 45 dolarów za metr kwadratowy, obejmując także wykończenie, co dowodzi, że możliwe jest utrzymanie równowagi między aspektem ekonomicznym a jakością wykonania.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni vir.mueller architects.