Moulon school group in Gif-sur-Yvette,
projekt: Dominique Coulon & associés
Projekt Zespołu Szkół w Moulon na płaskowyżu Saclay w Gif-sur-Yvette to dowód, że szkoła może być nie tylko miejscem nauki, ale i architektoniczną przygodą. Dominique Coulon & associés, agencja XDGA oraz architekt krajobrazu Michel Desvignes stworzyli przestrzeń, która od pierwszych kroków przyciąga i prowokuje. Urok minimalistycznych fasad kontrastuje z zaskakującymi kolorami i przełamuje klasyczną monotonię szkolnych brył. To miejsce jest nie tylko funkcjonalne, ale i niebanalne — każdy kąt i każda linia pokazują, że nowoczesna szkoła to coś więcej niż mury i dach nad głową. Dzięki wielofunkcyjnym przestrzeniom, takim jak plac zabaw na dachu budynku i obszary rekreacyjne, projekt wspiera integrację oraz komfort młodych użytkowników, wpisując się w trendy współczesnej architektury francuskiej.
Nowoczesny kompleks architektoniczny z niebieskimi i pomarańczowymi ścianami budynków
fot.: Eugeni Pons © Dominique Coulon & associés
otwartość zamiast murów– współczesna szkoła bez barier
Projekt jest w pełni zgodny z proporcjami zabudowy zaproponowanymi przez miejskich planistów. Kampus szkolny otwiera się szeroko na zachód, natomiast budynki na pozostałych trzech stronach tworzą osłonę chroniącą przestrzeń placów zabaw. Poszczególne wejścia – do przedszkola, szkoły podstawowej oraz przestrzeni rekreacyjnej – znajdują się przy pieszej trasie Moulon, dzięki czemu obiekt nawiązuje ścisły kontakt z przestrzenią publiczną.
Architektoniczny plan parteru grupy szkół „Moulon”
rys.: © Dominique Coulon & associés
gra pikseli – kolor w przestrzeni publicznej
Dzielnica, w której znajduje się kompleks, składa się głównie z jasnych budynków – przeważają biel i jasna szarość – rozmieszczonych w kwadratowym układzie. Projekt wyraźnie podkreśla publiczny charakter szkoły poprzez wyraźny kontrast z otoczeniem, szczególnie za pomocą koloru. Elewacje od strony obrzeży działki zaskakują pikselową gradacją kolorów cegieł od bieli po czerń, co kontrastuje nie tylko z sąsiednimi budynkami, ale też z samym sercem budynku. Wnętrze jest intensywnie kolorowe, dominują w nim odcienie niebieskiego i ostrego pomarańczu, a układ diagonalny nadaje mu wyjątkowy charakter: w rozplanowaniu przestrzennym, przekroju budynku oraz wykończeniu zarówno wnętrza, jak i fasady studio starało się unikać sztywnego systemu ortogonalnego.
Nowoczesny kompleks architektoniczny z kolorowymi budynkami
fot.: Eugeni Pons © Dominique Coulon & associés
różne piętra, różne funkcje, wspólny cel
Na parterze znajduje się przedszkole z placem zabaw, przestrzeń pozalekcyjna, stołówka oraz hala sportowa. Szkoła podstawowa zajmuje dwie wyższe kondygnacje, a jej plac zabaw został zlokalizowany na dachu, co wyraźnie oddziela strefy użytkowe dla obu grup wiekowych.
Dzieci bawiące się hula-hop i piłką na szkolnym placu zabaw z pomarańczowymi ścianami
fot.: Eugeni Pons © Dominique Coulon & associés
projekt z myślą o dzieciach – wnętrze, które mówi ich językiem
Taki układ pozwala nadawać każdej części kompleksu własny, odrębny charakter, tworząc specyficzne miejsca i kontrasty, które pełnią funkcję orientacyjną dla dzieci. Dzięki temu obiekt, mimo swej monumentalnej formy, sprawia wrażenie mniejszego i bardziej przyjaznego dla młodych użytkowników.
Nowoczesny korytarz z betonowymi ścianami, różowymi drzwiami i trójką spacerujących dzieci
fot.: Eugeni Pons © Dominique Coulon & associés
architektura dla przyszłości – szkoła, która idzie z duchem czasu
Projekt zespołu szkół w Moulon autorstwa Dominique Coulon & associés jest nie tylko fascynującą wizją, ale także wyraźnym sygnałem, że architektura szkolna może i powinna iść w śmiałym, przyjaznym kierunku. Architekci przeciwstawiają stonowaną kolorystykę dzielnicy żywej, rozświetlonej przestrzeni edukacyjnej. W Polsce w 2024 roku, gdy szkolnictwo zmaga się z przestarzałymi budynkami, brakami w dostosowaniu przestrzeni do dzieci z niepełnosprawnościami i słabym wykorzystaniem ekologicznych materiałów, projekt Dominique Coulon & associés jest znakomitą inspiracją i pokazuje, że można inaczej. To lekcja projektowania przyjaznego, zrównoważonego i zarazem odważnego, gdzie szkoła staje się przestrzenią, która inspiruje, chroni i wciąga w świat nauki.
Oprac.: Natalia Ledzianowska
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Dominique Coulon & associés.