Oglądnij retransmisje spotkań LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Klub Próżność. Miejsce, w którym zawsze jest za pięć dwunasta

16 września '20

Próżność to mieszczący się w zabytkowej kamienicy w centrum Poznania klub taneczny. „Tajemniczy budynek skrywa w swoich murach niespotykanie połączenie eleganckiego wnętrza, najwyższych standardów oraz muzyki” — piszą na stronie internetowej właściciele lokalu. Autorem projektu wystroju tego historycznego wnętrza i jego wyposażenia jest Adam Wiercińskiwiercinski‑studio.

Lokal zajmuje powierzchnię pięciuset metrów kwadratowych. Ze względu na historyczny charakter miejsca projektanci zdecydowali się na odkrycie i pozostawienie śladów przeszłości, takich jak dębowe parkiety czy sztukaterie, usunięcie nieoryginalnych ścianek działowych i kolorystyczne ujednolicenie tła.

we wnętrzu zachowały się dębowe parkiety   sztukaterie na korytarzu

we wnętrzu zachowano oryginalne dębowe parkiety i sztukaterie

fot.: PION Studio

W pierwotny podział pomieszczeń architekci wpisali nową, barowo‑muzyczną funkcję lokalu. Biegnący od strefy wejścia długi, ciemny korytarz zdobią podkreślone neonowymi pierścieniami sztukaterie. Prowadzi on kolejno do szatni, pomieszczenia VIP, toalet i połączonej z małą salą taneczną — sali koktajlowej. Salę taneczną oświetla instalacja z tub nawiązująca kształtem do wzoru zachowanej jodełki podłogowej. Nad korytarzowym shot barem wisi geometryczny żyrandol z kompozycją szklanych kloszy.

salę taneczną
oświetla instalacja z tub nawiązująca kształtem do wzoru zachowanej jodełki podłogowej

salę taneczną oświetla instalacja z tub nawiązująca kształtem do wzoru zachowanej jodełki podłogowej

fot.: PION Studio

W głębi lokalu znajduje się bogato zdobiona sala balowa ze sceną o łącznej powierzchni stu trzydziestu metrów kwadratowych. Oryginalne mosiężne żyrandole w tej przestrzeni zostały wzbogacone o stalowe konstrukcje, ceramiczny cokół biegnący po obwodzie całego klubu i intensyfikujące wysokość przestrzeni lustra. Ponad sceną wisi neon wskazujący godzinę 23:55, sugerując tym samym, że czas w tym miejscu się zatrzymał.

Większość okien w lokalu została wygłuszona i zakryta lustrami ułożonymi z wąskich pasów, co, jak podkreśla autor projektu, potęguje odbiór zabytkowej przestrzeni skąpanej w neonowych barwach. Jedynym pomieszczeniem z dostępem światła dziennego jest sala koktajlowa z usytuowanym centralnie stołem w kształcie okręgu.

podwieszone na ścianach hokery ze stolikami   meble
zostały wykonane przez lokalnych rzemieślników

meble zostały wykonane przez lokalnych rzemieślników

fot.: PION Studio

Architekci zaprojektowali dla tego miejsca serię elementów wyposażenia i mebli, są to między innymi wykonane przez lokalnych rzemieślników bary z lustrzanymi frontami, geometryczne żyrandole, podwieszone na ścianach hokery ze stolikami, ławy, stoliki, regały czy zwieńczająca korytarz trybuna dla gości.

Klasyczna elegancja kontrastuje z geometrycznymi formami zaprojektowanych mebli, które zabarwione neonowymi kolorami nadają wnętrzu nowoczesnego, klubowego klimatu. Do projektu zaprosiliśmy dwóch lokalnych streetartowców: SomeartaDumina i oddaliśmy im część ściany korytarza, aby wprowadzić jeszcze kolejny styl, który totalnie przełamuje historyczne tło i nasz język projektowy. Za neonowe instalacje odpowiedzialny jest artysta Grzegorz Bibro — dodaje Adam Wierciński.

ściany korytarza zostały oddane w ręce lokalnych streetartowców: Somearta i Dumina   neony
projeku Grzegorza Bibro

prace Somearta i Dumina w korytarzu i neony Grzegorza Bibro

fot.: PION Studio

Ola Kloc: Co stanowiło główną inspirację do tego projektu?

Adam Wierciński: Zainspirowałem się zastaną zabytkową przestrzenią i to wyznaczyło kierunek, aby stworzyć serię autorskich mebli i wypełnić nimi wnętrze nie ingerując w oryginalne elementy.

Ola: Jakie były oczekiwania i potrzeby inwestora?

Adam: Inwestor oczywiście potrzebował zmieścić ustaloną funkcję natomiast w kwestiach pomysłów projektowych i estetyki bardzo dobrze się rozumieliśmy.

na końcu korytarza
mieści się shot bar

shot bar i fragment korytarza

fot.: PION Studio

Ola: Jaką atmosferę wnętrz chcieliście uzyskać, wybierając kolory, materiały i tkaniny?

Adam: Tło musiało być ciemne ze względu na klubową funkcję, natomiast kolory projektowanych elementów pozostały w stonowanych barwach, aby wpisać się w eleganckie zabytkowe otoczenie, które i tak mocno zmienia się przy neonowych barwach.

Ola: Skąd pomysł na zaproszenie do współpracy streetartowców i Grzegorza Bibro?

Adam: Z Grzegorzem Bibro już współpracowałem przy innych realizacjach i dobrze rozumiemy się artystycznie. Streetartowców również znam przede wszystkim z ulicznych prac i byliśmy spokojni, że możemy dać im wolną rękę.

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE