Jaka powinna być współczesna szkoła? W polskim szkolnictwie wiele się zmienia, jedno jednak pozostaje wciąż takie samo – każda szkoła musi mieć klasy.
W projekcie plus3‑architekci wszystkie pomieszczenia służące do aktywnej nauki wychodzą na wschód lub zachód z wyjątkiem klas informatycznych, celowo umieszczonych w północnej części budynku.
Zniszczone ławki, rozpadające się krzesła, sztucznie dzielone klasy – nie zobaczymy tego w liceum na Wesołej. Projektanci postanowili stworzyć szkołę, której ogólny „okres przydatności” szybko nie wygaśnie. Dlatego klasy złożone są z niewielkich modułów o wymiarach 3,1m x 7,8m, z których można tworzyć sale o różnej wielkości – np. z dwóch klas z trzech modułów można zrobić trzy klasy mniejsze. Ponadto między salami lekcyjnymi a korytarzami będą „ściany funkcyjne” tworzące nie tylko ławki i siedziska na korytarzu, ale i szafki, czy inne przestrzenie wewnątrz klas.
na patio na przerwie
Ciekawym pomysłem jest stworzenie patio – strefy międzylekcyjnego oddechu, gdzie można zjeść drugie śniadanie czy napawać się piękną pogodą. Nieopodal znajduje się stołówka, otwarta na wewnętrzny dziedziniec szkoły. Podobnym miejscem będzie przestrzeń, którą stworzy aula usytuowana na pierwszym piętrze. Umieszczone w bliskim sąsiedztwie szatni, wypełniona różnorakimi siedziskami – będzie idealnym miejscem spotkań nie tylko uczniów, ale np. ich rodziców, którzy przyjdą na zebranie czy szkolne przedstawienie.
Architekci nie zapomnieli również o sali gimnastycznej – w ich projekcie oddalonej od głównej części budynku. Pozwoliło to na stworzenie arkad – przestrzeni spotkań, „zewnętrznej poczekalni”. Tu będzie rozwijało się okołoszkolne życie.
Liceum projektu plus3‑architekci będzie szkołą dla uczniów – w dosłownym znaczeniu tego słowa. Oby takich było więcej!