wyróżnienie — Studio Architektoniczne Kwadrat
autorzy: Bazyli Domsta, Jacek Droszcz, Andrzej Prusiewicz
współpraca: Katarzyna Langer, Joanna Liszka, Karol Szulc, Tomasz Rochna, Bartosz Matuszewski, Marta Mioduszewska, Agnieszka Stefanowicz, Igor Bętlejewski, Albert Ciesielski, Ewa Więckowska-Kosmala (opracowanie akustyczne), Daniel Stanisz (opracowanie graficzne) Tomasz Żarnowski (opracowanie graficzne), Paweł Czarzasty (opracowanie graficzne)
wyróżnienie — Studio Architektoniczne Kwadrat
wiz.: © Studio Architektoniczne Kwadrat
OPIS AUTORSKI [fragmenty]
Projektując bryłę Teatru, mieliśmy na uwadze wysokość sąsiedniego budynku Akademii Muzycznej. Zasadnicza wysokość projektowanego teatru zdecydowanie nie przekracza kalenicy Akademii Muzycznej, a wysokość teatru od strony ulicy Skośnej jest wyrównana z wysokością zawieszenia rynny dachu zabytkowego obiektu, co ma znaczenie w odbiorze skali nowoprojektowanej ulicy i styku Teatru z zabytkowym budynkiem Akademii.
Architektura budynku nawiązuje do prostych form modernistycznych, właściwych, zdaniem autorów, dla tego miejsca, bardzo silnie zdominowanego przez bliskie sąsiedztwo budynków Akademii oraz infrastruktury technicznej torowiska i budynków kolejowych. Minimalistyczny, rytmiczny detal sprawia, że projektowany budynek teatru nie konkuruje z bogatymi neorenesansowymi elewacjami reprezentacyjnych gmachów Dzielnicy Cesarskiej. Nawiązuje z nimi swoisty dialog poprzez uformowanie nowego placu od stronu ulicy Św. Marcin, którego najważniejszymi „ścianami” są fasady Akademii Muzycznej, Collegium Iurudicum i Collegium Minus. Zaprojektowana przez autorów fasada frontowa odsłania hol główny i foyer, zachęcając na przykład do obejrzenia organizowanych tam wystaw czy performerskich przedstawień. Odsłania też przyjętą przez autorów zasadę jednorodnego kształtowania zewnętrznej i wewnętrznej formy budynku.
opinia sądu konkursowego
Wyróżnienie przyznawano za próbę ukształtowania powiązania strefy wejściowej z przestrzenią miasta.