II nagroda — JEMS Architekci
autorzy: Marcin Sadowski, Radosław Kacprzak, Rafał Jóźwiak, Grzegorz Moskała, Dominik Wroński, Anders Christian Gade, Zbigniew Kośka
II nagroda — JEMS Architeksi; widok z wylotu ulicy Bukowskiej
wiz.: © JEMS Architekci
OPIS AUTORSKI [fragmenty]
Lokalizacja Teatru Muzycznego jest niezwykła. Zabudowa historyczna ważnych miejskich budynków i teren kolejowy zdają się przywoływać tezę, iż dialog z historią można toczyć tylko w języku współczesności. Dach, kopuła budowli ważnej w życiu miejskiej społeczności, często wyraźnie ujawnia się w panoramie miasta. Obiekty kultu, kultury, ważnych instytucji lokalnych, państwowych zaznaczają swoją obecność, tworząc coś, co nazywamy krajobrazem miejskim. Wskazują już z dala, gdzie znajduje się obszar właściwego centrum miasta. I chociaż panoramy wielu miast ulegają w ostatnich dziesięcioleciach ogromnym przeobrażeniom w związku z gwałtownym przyrostem wielkoskalowej kubatury komercyjnej, to wciąż w wielu z nich metropolitarny charakter tworzą budowle dawne.
Piąta elewacja staje się ważna. Choć nie oczekuje się nic nadzwyczajnego od zabudowy komercyjnej — biurowej lub mieszkaniowej — to właśnie dach budynków publicznych zwraca uwagę podczas naszych wirtualnych podróży po świecie. W czasach powszechnego fotografowania i udostępniania tych fotografii widok z dronów daje nam nowy obraz zabudowy danego miejsca.
Sąsiadująca z terenem inwestycji historyczna zabudowa ma pewien ciężar, charakteryzuje się solidnym murem ścian zewnętrznych, głęboko osadzonymi oknami, wielopiętrowymi trójkątnymi szczytami i niezwykle ekspresyjną geometrią dachów. Widok, na starych pocztówkach i dzisiejszy, dawnej zabudowy od strony ronda Kaponiera z ujawniającymi się w kolejnych planach szczytami i wieżami budowli jest niezwykle malowniczy. Jest istotny w wymiarze materialnym i emocjonalnym.
Kolej, z całą swoją techniczną urodą, wprowadza energię i dynamizm. Często pierwszy obraz miasta, które odwiedzamy, budujemy właśnie na podstawie widoku z okna pociągu, w którym przybywamy. Potrafi być to obraz bardzo spektakularny — jak w Berlinie, gdzie bliskość zabudowy „na wyciągnięcie ręki” sprawia, że przejazd przez miasto jest niezwykłą atrakcją. Lokalizacja Teatru i rewitalizacja terenów i budynków przylegających do obszaru kolejowego dają szansę na wydobycie walorów krajobrazowych tego miejsca oraz wprowadzenie życia miasta w „zapomnianą” część przestrzeni.
opinia sądu konkursowego
Nagrodę przyznano za atrakcyjne i trafne ukształtowanie obiektu Teatru Muzycznego. Jego otwartość przestrzenno-formalną na przestrzeń miasta dałaby szansę na odgrywanie w tej przestrzeni i dla mieszkańców Poznania istotnej roli. Wątpliwości budzą rozwiązania strefy wejściowej, sali kameralnej oraz zastosowanych materiałów elewacyjnych.