Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Poznań robi sceny

04 sierpnia '20

III nagroda — ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego | SKI Studio Błażej Szurkowski

autorzy: Jerzy Gurawski, Błażej Szurkowski, Bartosz Gurawski

III nagroda

III nagroda — ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego | SKI Studio Błażej Szurkowski;
widok od strony Collegium Minus

wiz.: © ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego | SKI Studio Błażej Szurkowski

OPIS AUTORSKI [fragmenty]

Teatr wpisuje się w istniejącą przestrzeń końcówki ulicy Św. Marcin, zamkniętą kompleksem okazałych budowli historycznych, w sposób nienaruszający istniejącej aury, a jednocześnie podkreślający czas powstania i funkcję obiektu.

Nadrzędnym celem przy budowaniu bryły Teatru Muzycznego jest wykorzystanie walorów przestrzenno-architektonicznych miejsca — ulokowanej po sąsiedzku zabytkowej Akademii Muzycznej, naprzeciwległej silnie rozrzeźbionej bryły zespołu UAM, czy wreszcie dynamiki infrastruktury miejskiej oraz kolejowej.

Ukształtowanie terenu stwarza możliwość idealnego uformowania wejścia głównego do budynku od strony ulicy Św. Marcin, gdzie przejście z „zewnątrz” wnika bez potrzeby budowania barier wysokościowych do wnętrza obiektu i wprowadza widza łagodnie, poprzez przestronne foyer do poszczególnych funkcji teatru oraz na widownię Sali Głównej. Dzięki cofnięciu bryły Teatru w kierunku południowej granicy działki otrzymujemy możliwość odsłonięcia zachodniej elewacji Akademii Muzycznej oraz stworzenia reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej, która wpisuje się w tradycyjne układy placów opartych na osi ulicy — jak w przypadku UAM, CK Zamek, Auli Novej bądź Akademii Muzycznej. Powstały w ten sposób szeroki plac miejski ma szansę stać się nowym miejscem spotkań, przy okazji spajając z sobą nowe i stare zabudowania dzielnicy cesarskiej.

opinia sądu konkursowego

Nagrodę przyznano za poprawne rozwiązania architektoniczno-urbanistyczne ze szczególnym uwzględnieniem strefy wejściowej w kontekście struktury miasta. Wątpliwości budzi zbyt klasyczne ukształtowanie struktury obiektu w stosunku do bardzo szerokiej i różnorodnej misji Teatru Muzycznego. Takie propozycje obiektu w krajobrazie miasta są nieprzekonywające.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE