Warszawskie Metro otworzyło dwie nowe stacje na Bemowie, wkrótce planowane jest uruchomienie trzech kolejnych na Targówku. Udostępnione pasażerom przystanki Ulrychów i Bemowo utrzymane są w spójnej ceglasto-zielonej kolorystyce z elementami miedzi. Za ich projekt odpowiada konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński.
wizualizacja ul. Kondratowicza, Aleja Tysiąca Drzew
fot. UM Warszawa
Dwie otwarte stacje to część prowadzonej rozbudowy linii metra M2. Po stronie wschodniej trwają prace wykończeniowe na stacjach Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno. Na zachodnim odcinku otwarto właśnie stacje Ulrychów i Bemowo. O ile na Bródnie wraz z budową metra uda się zrealizować projekt alei 1000 drzew, o tyle ulica Górczewska nad bemowskim odcinkiem M2 wygląda jak miejska autostrada, a jej standard nie odbiega zbytnio od stanu sprzed budowy metra. Trzy stacje na wschodzie zaprojektowało biuro ILF Consulting Engineers Polska — autorzy wcześniejszych stacji na tym odcinku, między innymi Szwedzkiej i Trockiej, to także pracownia, która zajmuje się przygotowaniem koncepcji trzeciej linii metra. Stacje na Bemowie to dzieło Metroprojektu i AMC Andrzej M. Chołdzyński.
Ulrychów
fot. Rafał Motyl / UM Warszawa
Ostatnia stacja metra położona na Woli to Ulrychów na wysokości centrum handlowego Wola Park. Stacja wyróżnia się ścianami zatorowymi, wykonanymi między innymi z patynowanej miedzi, które z czasem będą zmieniać kolor — wskutek naturalnego utleniania. Stacja Ulrychów ma długość 160 metrów i kubaturę 60 272 metrów sześciennych. Na powierzchni wejścia do stacji zintegrowano z przystankami autobusowymi i parkingami rowerowymi.
Bemowo
fot. Rafał Motyl / UM Warszawa
Na przystanku Bemowo — zbudowanym tuż obok dzielnicowego ratusza — ściany zostały wykonane ze stali kortenowskiej, znanej już pasażerom warszawskiego metra ze stacji Pl. Wilsona na linii M1. One również z upływem czasu będą „dojrzewać” i nabierać docelowej rdzawej barwy. Stropy na obu stacjach pokryły miedziane kasetony akustyczne ułożone w zróżnicowany sposób. Na poziomie terenu wykonano pawilony wyjść obudowane szkłem. Z kolei szyby windowe obudowane zostały czerwoną cegłą.
ostatni odcinek przed nami
Na realizację oczekuje wciąż końcowy fragment jej odcinka zachodniego. Ten ma składać się z trzech stacji (Karolin, Chrzanów, Lazurowa) i zajezdni dla metra (STP Mory/Karolin). Miasto starało się uzyskać wsparcie finansowe dla tej inwestycji poprzez aplikowanie do kolejnej edycji naboru w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, zarządzanego przez Komisję Europejską, jednak wniosek został odrzucony. Projekt ten — pomimo zaawansowanego etapu wdrożenia — nie zyskał także środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy po pandemii COVID-19.