NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Najgorsze miasto do zamieszkania, czyli Night City z Cyberpunk 2077

18 lutego '21

W grudniu 2020 roku miała miejsce premiera kultowej gry Cyberpunk 2077, która bardzo szybko znalazła się na liście bestsellerów oraz produkcji z największą liczbą jednoczesnych graczy. Nad niesamowicie rozbudowaną fabularnie i wizualnie grą pracował zespół ponad 500 osób, a jej koszt produkcji wyniósł ponad 522 miliony złotych. Jednym z elementów, który w szczególności przyciąga do Cyberpunka fanów i fanki z całego świata jest dystopijna i niezwykle atrakcyjna wizualnie rzeczywistość Night City, a więc najgorszego miasta do zamieszkania w Ameryce − jak jest określane − gdzie osadzona została akcja gry.

Night City jest główną lokalizacją gier fabularnych Cyberpunk 2013, 2020, V 3.0 i Red oraz Cyberpunk 2077. Jedna z bohaterek gry krótko i dosadnie określiła charakter miasta: „Nikt nigdy nie opuszcza Night City. Chyba, że w czarnym worku”. W świecie wyreżyserowanym przez Adama Badowskiego, a wyprodukowanym przez CD Project Red istotna jest postapokaliptyczna groza i każdy, nawet najmniejszy detal. Przyjrzyjmy się w takim razie jak estetycznie, urbanistycznie i społecznie wygląda Night City.

Night City posiada
cykl dobowy, stąd wizualnie zmienia się w zależności od pory dnia

Night City posiada cykl dobowy, stąd wizualnie zmienia się w zależności od pory dnia

© CD Projekt Red

przemoc i korporacje

Night City to megamiasto w Wolnym Stanie Północnej Kalifornii, położone na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Populacja miasta liczy sobie około sześciu milionów mieszkańców rozsianych wokół kilku dzielnic, przez co jest to najbardziej zaludniona miejscowość w Kalifornii. Zaprojektowane zostało przez bohatera, urbanistę Richarda Nighta w 1994 roku i od jego nazwiska wzięło swoją nazwę. Miasto kontrolowane jest przez korporacje, ogarnięte wojną gangów i polityków, w wyniku czego nie obowiązują w nim prawa krajowe oraz stanowe. Codzienne funkcjonowanie Night City, takie jak transport publiczny czy wywóz śmieci polega na robotyce. Chociaż powszechna jest tu bezdomność, to nie wyklucza ona uzależnienia od medycyny estetycznej i przemocy, z którą radzi sobie uzbrojona organizacja Psycho Squad, natomiast pomocy medycznej udziela Trauma Team. Ze względu na ogromną przestępczość wszyscy mieszkańcy mają prawo do posiadania broni.

Architektura Night
City inspirowana jest brutalizmem

Architektura Night City inspirowana jest brutalizmem

© CD Projekt Red

brutalizm i neokicz

Świat Cyberpunk wraz z Night City zostały zaprojektowane we współpracy z urbanistami, a jego architektura inspirowana była brutalizmem. Po opracowaniu na etapie preprodukcji, autorzy określili cztery style estetyczne, którymi charakteryzować ma się gra: surowy entropizm, kolorowy kicz, surowy neomilitaryzm i wystawny neokicz. Miasto ma szerokie ulice i jest gęsto usiane wysokimi wieżowcami. Składa się z sześciu dzielnic, które z kolei dzielą się na mniejsze poddzielnice, między innymi, biedną, robotniczą Watson, eklektyczną Little China, industrialną Kabuki, korporacyjne Nabrzeże Arasaki czy ekskluzywne Westbrook. W ten sposób oświetlone blaskiem wszechobecnych neonów Night City jest realizacją kapitalistyczno-przemocowego koszmaru. Stanowi fascynujace miejsce dla turystów oraz osób chcących w nim zamieszkać i posiadających na to środki, natomiast jest istnym piekłem dla tych, którzy pozbawieni są w nim praw.

Widok na jedną
z dzielnic Night City

Widok na jedną z dzielnic Night City

© CD Projekt Red

miasto na krańcu jutra

Slogan Night City to „Miasto na krańcu jutra”. I właśnie w taki bezkompromisowy sposób stworzyli je projektanci gry, kreując rodzaj krzywego zwierciadła wobec teraźniejszej rzeczywistości. Jednak czy ta dystopia jest tylko czystą fantazją i fikcją? Jak stwierdził Mike Pondsmith, twórca systemu Cyberpunk, świat gry jest ostrzeżeniem.

Widok na Night City

Widok na Night City

© CD Projekt Red

Katarzyna Oczkowska

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE