Jakie zwierzęta żyją w Polsce? To pytanie sprawi trudności nie tylko dzieciom i młodzieży, ale również wielu dorosłym. Na szczęście z pomocą przychodzi Traffic Design, który przez kolejne metalografiki opowiada nam co nieco o faunie i florze.
W jaki sposób możemy uczyć się o zwierzętach w naszym najbliższym otoczeniu? Chociażby przez grafiki wykonane z metalu autorstwa gdyńskiego artystycznego kolektywu Traffic Design. Na białych fasadach nowych żłobków znajdziemy króliki, jelenie, lisy czy bociany. Każdy z nich ma osobnego „zwierzęcego patrona” — dzięki temu dzieci będą mogły łatwiej identyfikować swój żłobek. Ponadto formuła metalografik ze zwierzętami pozwala na kontynuację, jeśli w przyszłości powstaną kolejne żłobki.
lisek na żłobku numer 7
© Traffic Design
Metalografiki zaprojektowane przez Jacka Wielebskiego mają również dodatkowy atut, nie wpadają w nadmierny infantylizm, który często towarzyszy grafice dla najmłodszych. Nie znajdziemy tu pstrokatych kolorów, co już jest dużym atutem. O metalografikach tego kolektywu artystycznego pisaliśmy na łamach portalu już w 2021 roku (zobacz także — Czym jest metalografika od Traffic Design).
rozwiązanie identyfikacji wizualnej można powielać, jeśli będą powstawać nowe placówki
© Traffic Design
Traffic Design od lat stara się pokazać, że pastelozę połączoną z banerozą można zamienić na wysokiej klasy design, który czyni przestrzeń wspólną bardziej otwartą i przyjazną. Niewielkich rozmiarów minimalistyczna metalografika wraz z dalszym rozwojem może stać się nowym symbolem Gdyni lub Trójmiasta wskazując to, w jaki sposób warto dekorować ulice.
O idei zwierzęcych metalografik opowiada Monika Domańska z Traffic Design
Wiktor Bochenek: Traffic Design powróciło do metaloplastyki — czy to początek kolejnych projektów?
Monika Domańska: Metaloplastyka jest obecna w naszych projektach od kilku dobrych lat i nic (poza podwyżkami cen materiałów) nie zapowiada, by miało się to zmienić. W ostatnich miesiącach testowaliśmy też zupełnie dla nas nowe materiały jak recyklingowany plastik drukowany w 3D czy biotynk. Pracujemy też nad Biennale 2024, więc można się spodziewać nowych surowców i technologii, ale metalografiki pozostają nam bliskie.
bocian na żłobku numer 8
© Traffic Design
Wiktor: Dlaczego tym razem postawiliście na przedstawienia zwierząt?
Monika: Pomysł na serię ze zwierzętami wypłynął z potrzeby stworzenia zestawu elementów, które będą mogły być rozbudowywane i powielane w przypadku rozszerzenia sieci żłobków. Poszczególne zwierzęta zilustrowane przez Jacka Wielebskiego będą mogły stać się „patronami” żłobków i umożliwią łatwiejszą identyfikację: „Chodzę do żłobka z liskiem” lub „Chodzę do żłobka z sową”. Postaci zwierząt są też łatwe dla małych odbiorców do rozpoznania i zapamiętania. Autorzy liczą na to, że ułatwią adaptację i budowanie pierwszej małej społeczności, której dzieci stają się częścią.
obok ilustracji istotna jest również typografia
© Traffic Design
Wiktor: Jakie możliwości daje metaloplastyka w porównaniu do innych działań w sferze miejskiej?
Monika: Metal to bardzo trwały materiał, dzięki czemu może spokojnie przetrwać dziesięciolecia bez blaknięcia czy odpadania jak w przypadku niektórych farb. Nasze metalografiki można też demontować i montować ponownie, np. w przypadku remontów elewacji, co nie jest możliwe z muralami. Dodatkowo korzystając z dystansów, jesteśmy w stanie tworzyć przestrzenne formy, co również wyróżnia tę technologię na plus. Metaloplastyka jest szlachetną formą, która idealnie przenika się z architekturą, tworząc nową jakość. Swoimi działaniami dodajemy nową plastyczną warstwę na budynku, która ma własną autonomię, a jednocześnie współgra z zastanym obiektem.
Wiktor: Dziękuję za rozmowę.
jeleń na żłobku numer 6
© Traffic Design