Znajdujący się w Ålesund w Norwegii sklep MODO Store zaprojektowany przez polskich architektów, Maksymiliana i Hannę Sawickich z Maksymilian Sawicki Arkitektur jest nominowany do nagrody Archdaily Building of the Year 2022, w kategorii Commercial Architecture. W tej kategorii znalazły się jedynie dwa projekty z Norwegii — omawiany sklep oraz reMarkable Pop Up Store autorstwa Snøhetty.
MODO Store to obiekt o powierzchni 220 metrów kwadratowych prezentujący flagowe skandynawskie marki odzieżowe, wyrażające unikalną tożsamość. Projekt autorstwa INAINN ARCHITECTS jest nowoczesnym podejściem i interpretacją nordyckiej prostoty.
wnętrze i jego elementy tworzą tło dla ekspozycji
© INAINN ARCHITECTS
tekstury, połysk, światło
Architekci poprzez wykorzystanie powszechnie znanych materiałów, pochodzących głównie z lokalnych produkcji, stworzyli wnętrze sklepu będące tłem dla prezentowanej mody i przedmiotów. Dzięki zastosowaniu lustrzanych i półrefleksyjnych materiałów przestrzeń multiplikuje się i optycznie powiększa. Ustawienie obiektów w układzie liniowym, wzdłuż dwóch głównych ścian z zachowaniem proprocji całej przestrzeni, zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla klientów odwiedzających sklep.
obiekty ustawiono w układzie liniowym
© INAINN ARCHITECTS
Materiały zastosowane w projekcie zostały dobrane pod kątem tekstury, połysku i koloru oraz dopasowane do istniejących elementów wnętrza. Efekt to płynne przejścia, nachodzenie na siebie struktru i zabawa pomiędzy tym, co nowe, a stare (pochodzące sprzed remontu). Te proste zabiegi mają podkreślić kontrast między nieprzetworzonymi materiałami budowlanymi a nietuzinkowymi artykułami modowymi.
liczne lustra i światła powiększają optycznie przestrzeń
© INAINN ARCHITECTS
stal i beton
We wnętrzu sklepu dominują wykonane na zamówienie moduły ze stali nierdzewnej rozmieszczone w centralnej części, które można dowolnie ustawiać. W całym sklepie umieszczono ich siedemdziesiąt. W dalszej części znajduje się kasa oraz ściana wybudowana z bloczków betonowych, które swoją chropowatością i ciężarem, kontrastują z połyskującymi elementami stalowymi.
projekt modułów
© INAINN ARCHITECTS
Stalowe kurtyny zastosowane na froncie sklepu, stają się jego fasadą do połowy zasłaniającą towar, ale też tworzą nietypową ekspozycję witryny sklepowej. Prezentowane produkty, prześwitują przez siatkę stalowych kratownic przemysłowych.
charakterystycznym elementem wystroju są stalowe kurtyny
© INAINN ARCHITECTS
angażująca przestrzeń i zrównoważony design
Celem projektu było stworzenie elastycznego wnętrza, otwartego na zróżnicowaną funkcję — wydarzenia specjalne czy pokazy nowych kolekcji. Idea ta wywodzi się z rosnącego trendu zakupów online i przyczyniła się do nadrzędnego celu, jakim jest stworzenie angażującego środowiska sklepowego o zróżnicowanym i responsywnym designie dla klientów — tłumaczą architekci.
kasa oraz ściana zostały wybudowane z bloczków betonowych
© INAINN ARCHITECTS
Co ważne w projekcie zostały wykorzystane materiały z lokalnych rynków produkcyjnych oraz certyfikowane tkaniny Greenguard marki kvadrat, które zawieszono w przymierzalniach.
Nasz projekt reprezentuje zrównoważony design oraz jest przemyślaną koncepcją wnętrz, która podobnie jak większość skandynawskich marek modowych, podąża za najnowszymi trendami w zrównoważonym projektowaniu — podsumowują Maksymilian i Hanna Sawiccy.