Oglądaj spotkania LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Gdy w projektowaniu pomagają dzieci – przebudowa wnętrza szkoły. Projekt Atelier Starzak Strebicki

02 lipca '20

Projektowanie dla dzieci jest nie lada wyzwaniem, tym bardziej, jeśli projekt dotyczy przestrzeni edukacyjnej. Architekci, którzy stają przed takim zadaniem, muszą zadać sobie szereg pytań związanych z polską szkołą jej funkcjonalnością, charakterem oraz zapotrzebowaniem tych, którzy na co dzień z niej korzystają. Dlatego projektanci z Atelier Starzak Strebicki w trakcie pracy nad przebudową wnętrza Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza zapytali o opinię dzieci.

Głównym celem architektów z Atelier Starzak Strebicki było zaprojektowanie funkcjonalnej i przyjaznej dzieciom przestrzeni szkolnej. O potrzebach dzieci w placówkach edukacyjnych długo zapominano. Szkolne meble to przede wszystkim stoły, krzesła i długie, niskie ławki na korytarzach. Te ostatnie były i wciąż są najbardziej oblegane, zaraz obok dobrze umiejscowionych wnęk, w których można usiąść na ziemi. Dzieci instynktownie wybierają na miejsce do rekreacji to, które znajduje się blisko stołówki lub automatu z jedzeniem.

Wielofunkcyjne meble w szkole muzycznej w Poznaniu

współpraca z uczniami pozwoliła na pogłębienie analizy kontekstu przestrzeni, co umożliwiło zmapowanie oczekiwań względem nowej aranżacji

fot. Mateusz Bieniaszczyk

projektowanie zgodne z potrzebami

Architekci mieli za zadanie zagospodarować przestrzeń znajdującą się obok sklepiku szkolnego. Postanowili zdiagnozować codzienne potrzeby użytkowników, dlatego poprosili uczniów o stworzenie map myśli. Tam dzieci zawarły własne odczucia, doświadczenia, pragnienia, ale przede wszystkim wyraziły swoje sugestie w kwestii przekształcenia przestrzeni.

Żeby pufy były bardziej miękkie. / Aby zniknęło to coś piankowego na ścianie. / Chciałabym, żeby to miejsce cieszyło wzrok i aby było przyjemnym miejscem, gdzie spędzamy czas z przyjaciółmi. / Kolorowe ściany, żeby nie były brudne i ponure. / Aby było bardziej przytulnie. Stoły do odrabiania lekcji. Bardzo bym prosiła o miejsce na tornistry!

To tylko kilka z licznych uwag, jakie miały dzieci. Czytając ich wypowiedzi od razu widać, że, tak jak dorosłym, zależy im na przebywaniu w ładnym, wygodnym i funkcjonalnym miejscu. Współpraca z uczniami pozwoliła na pogłębienie analizy kontekstu przestrzeni, co umożliwiło zmapowanie oczekiwań względem nowej aranżacji. Na podstawie konsultacji wnęka obok sklepiku szkolnego została przekształcona w wielofunkcyjną przestrzeń. Mało zachęcające i nieatrakcyjne miejsce architekci zmienili w strefę odpoczynku i relaksu, jednocześnie nadającą się do przeprowadzania warsztatów oraz odrabiania lekcji.

Meble szkolne wielofunkcyjne.

przy wyborze materiałów kierowano się estetycznością i odpornością, dlatego meble zostały wykonane ze sklejki pokrytej dwustronnym laminatem HPL

fot. Mateusz Bieniaszczyk

wspólna przestrzeń

Projektanci zainspirowali się filozofią niderlandzkiego architekta Hermana Hertzbergera — dotychczasowe bezbarwne, zindywidualizowane miejsce przy szkolnej kantynie nabrało wspólnotowego i otwartego charakteru, dzięki umieszczeniu wielkiego stołu, wokół którego ustawiono rzędy mobilnych ławek w kształcie węża. Wystrój dopełniają półki na książki oraz tablica. Wnęka znajduje się obok wyjścia na patio, dlatego architekci zadbali o to, by meble mogły zostać przeniesione na zewnątrz w łatwy i swobodny sposób. Przy wyborze materiałów kierowano się estetycznością i odpornością, dlatego meble zostały wykonane ze sklejki pokrytej dwustronnym laminatem HPL.

W skład zespołu autorskiego weszli: Jola Starzak, Dawid Strębicki, Luis Gómez Soriano, Zuzanna Wysoczyńska.

Projektowanie szkoły z myślą o dzieciach

Projektanci zainspirowali się filozofią niderlandzkiego architekta Hermana Hertzbergera — dotychczasowe bezbarwne, zindywidualizowane miejsce przy szkolnej kantynie nabrało wspólnotowego i otwartego charakteru

fot. Mateusz Bieniaszczyk

oprac.: Basia Hyjek

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE