W Gdańsku rozpoczęła się, zapowiadana od dekady, zabudowa terenów dawnej stacji kolejowej Gdańsk-Kłodno. Inwestor, firma Invest Komfort, zapowiada, że równolegle z apartamentami inwestor zrealizuje przestrzenie miejskie: bulwary nad placem wodnym oraz tereny zielone. Projekt przygotowała wybrana w konkursie pracownia BJK Architekci.
Teren znajduje się przy ulicy Toruńskiej na Starym Przedmieściu, zaledwie piętnaście minut spacerem od Długiej i ma kolejowe korzenie. To tu w 1852 roku powstała pierwszy gdańska stacja kolejowa Brama Nizinna (później pod nazwą Gdańsk-Kłodno). Gdy jej funkcję w 1900 roku przejął Dworzec Główny, stacja przestała obsługiwać pasażerów, pozostał jedynie ruch towarowy. W latach 90. stacja Gdańsk Kłodno została zamknięta, a w 2011 roku rozebrano tory prowadzące do Bramy Kolejowej. Trzy lata później teren za ponad 26 mln zł odkupiła firma Invest Komfort z Gdyni. Dla terenu obowiązuje plan miejscowy, który dopuszcza budynki mieszkaniowo-usługowe o wysokości od 12 do 23 m.
miejski plac i pieszy bulwar
Inwestycja długo czekała na rozpoczęcie. Budowa wystartowała kilka miesięcy temu, gdy Invest Komofrt zakończył inny duży projekt nad Motławą — osiedle Brabank w Śródmieściu.
W minionym tygodniu deweloper poinformował, że docelowo, w ramach sześciu etapów inwestycji pod nazwą Off Miasto, powstanie około tysiąca mieszkań i kilkadziesiąt lokali usługowych. Kolejno oddawane części inwestycji mają mieć różnorodną architekturę i materiały. W pierwszym etapie powstaną dwa budynki oraz przestrzeń rekreacyjna przy nabrzeżu Starej Motławy. Naprzeciwko przystani Żabi Kruk planowany jest ogólnodostępny pieszy bulwar. Zgodnie z miejscowym planem wybudowany zostanie też ogólnodostępny miejski plac.
Off Miasto — nowa zabudowa planowana przy ul. Toruńskiej — ,
© Invest Komfort ,© Invest Komfort
Projekt zabudowy został wybrany kilka lat temu w zamkniętym konkursie urbanistyczno-architektonicznym. W szranki stanęło wówczas pięć pracowni: Arch-Deco, BJK, KD Kozikowski Design, Bulanda Mucha oraz JEMS Architekci. Zwyciężyła BJK Architekci, sąd konkursowy docenił między innymi elegancką architekturę, przyjazny człowiekowi charakter zabudowy. Uwagę zwracały zielone dachy.
Od początku pracowaliśmy nad stworzeniem nowej części miasta, nie tylko kompleksu mieszkalno-usługowego. Chcieliśmy maksymalnie otworzyć Off Miasto na Gdańsk i zespolić części mieszkalne oraz usługowe z pasem zieleni i placem wodnym, w ramach trendu włączania wody do miasta — opowiada Tomasz Janiszewski, główny architekt i autor koncepcji z biura projektowego BJK Architekci.
Projektanci dodają, że w ten sposób powstała koncepcja budowli kaskadowej, wychodzącej bulwarami do brzegu Motławy. „Schodkowość” bryły wraz z różnorodnością materiałów nadać ma projektowi dynamiki. Co ważne: ruch będzie odbywał się nową ulicą, samochody zaparkują pod ziemią, a przestrzeń między budynkami będzie dostępna dla pieszych, a nie dla aut.
osiedle do mieszkania?
Choć ciągle wiele jest niewiadomych: inwestor nie ujawnił szczegółów dotyczących poszczególnych kwartałów, nie wiadomo też czy i w jakiej części zachowane zostaną proponowane w zwycięskiej pracy konkursowej zielone dachy — nowa zabudowa zapowiada się obiecująco. Tym bardziej że, jak lokalnemu portalowi Trójmiasto.pl powiedział Michał Ciomek, wiceprezes Invest Komfortu, „osiedle ma być miejscem do zamieszkania, a nie do wynajmowania turystom”. Do najmu krótkoterminowego zniechęcać mają większe metraże. To właściwy kierunek, tym bardziej że na Dolnym Mieście i Starym Przedmieściu nie brakuje deweloperów, którzy mają zakusy na budowę kolejnych apartamentów na wynajem.
Projekt wnętrz osiedla Off Miasto — ,
© Invest Komfort ,© Invest Komfort
Za zieleń w inwestycji Off Miasto odpowiada Dorota Rudawa z RS Architektura Krajobrazu, inwestor zaprosił też do współpracy artystę Pawła Nolberta. Części wspólne zaprojektowały PB Studio oraz studio Akurat. Inwestycja obejmie także przebudowę ul. Toruńskiej oraz budowę ul. Jana Ożdżyńskiego. Podzielona na etapy realizacja całego projektu potrwa kilkanaście lat.