geometryczna awangarda mieszkaniowa od fala
fala to portugalska pracownia z siedzibą w Porto, która określa siebie „naiwną praktyką architektoniczną”. Oprócz wyraźnego i bezkompromisowego poszukiwania własnego stylu fala wyróżnia się poetyckim nazewnictwem nadawanym swoim realizacjom. W „domu o niezliczonych oknach” wykorzystuje bauhausowe kształty do stworzenia matematycznie fundamentalistycznej przestrzeni.
patrząc na fasadę domu o niezliczonych oknach nie można przewidzieć, ile ma on pięter
Giulietta Margot | © fala
(tekst opracowany na podstawie opisu autorskiego fala Atelier)
trzypoziomowy dom działający jak siedmiopiętrowy budynek
Dom ma więcej okien i pięter niż inne budynki w podobnych okolicznościach. Patrząc na dom z zewnątrz, wydaje się on zarówno znacznie większy, jak i znacznie mniejszy od naszych oczekiwań. Sztywny rytm małych otworów okiennych przecina uporządkowane wnętrza przestrzeni mieszkalnych, które rozwijają się na prawą i lewą stronę od klatki schodowej. System rozszczepionych pięter skrywa się pomiędzy znikającymi między oknami grubościami płyt.
Każda ze ścian wewnątrz jest nieprzezroczysta; występujące na kolejnych piętrach sekwencje poprzecznych szklanych cegieł rozdzielają przestrzenie, pozostawiając zamglony wgląd z jednej w drugą. Na najwyższym piętrze pokoje znajdują się pod sklepionym sufitem — jedynym wyjątkiem w tym surowym systemie.
półprzezroczyste ściany wewnątrz domu stanowią wiele z niezliczonych okien
Francisco Ascensão | © fala
każdy element powtarza się jak mantra
Siatka elewacji, struktura planu architektonicznego i ogólny system przestrzeni pozostają zależne od siebie nawzajem, jak parametry w maszynie. Każdy zastosowany element jest uniwersalny i powtarzany w nieskończoność, niezależnie od tego, czy jest to ściana, drzwi, okno czy poręcz. Rozmiary różnych materiałów (szklana cegła: 20 × 20 cm, marmurowe płytki: 30 × 30 cm itp.) ustanawiają fanatyczny system reguł, w skutek którego kolejne pomieszczenia wydają się identyczne, a przejścia i relacje między nimi ujednolicone.
ciągi geometryczne przeprowadzone w przestrzeni są widoczne nawet w detalach
Francisco Ascensão | © fala
Każda decyzja dotycząca tej przestrzeni: praktyczna, etyczna lub estetyczna, a nawet mieszkaniowa, wynika i przyczynia się do tej abstrakcyjnej, ale bardzo namacalnej rzeczywistości.
Wynik jest materią złożoną z bezkompromisowej logiki
Dom jest teorią w praktyce. Jego domowość nie jest łatwa do uchwycenia i zmusza mieszkańców do jej odnalezienia, a nawet wymuszenia pośród konstrukcji, która wynika z zestawu z góry określonych zasad. Projekt jest bliższy byciu równaniem matematycznym w formie fizycznej niż domem.
geometryczna ekstrawagancja na podwórzu domu o niezliczonych oknach
Francisco Ascensão | © fala