Działka, na której stanął dom, była porośnięta przez dzikie brzozy, które dziś malowniczo odcinają się na tle jego ciemnej elewacji. Coraz częściej spotyka się domy, których ściany pokrywa grafitowy lub czarny kolor. Coraz częściej również oprócz blachy są to opalane lub malowane deski. Podobnie powstała elewacja domu w Zgorzale, w którym mieszka rodzina z dwójką dzieci.
Architekci z pracowni 89° podporządkowali projekt domu zarówno walorom krajobrazowym niewielkiej działki, jak i jej wymogom — starali się zachować jak najwięcej brzóz rosnących wokół. Jak sami podkreślają — wyeksponowanie zastanych drzew było jedną z najważniejszych decyzji. Kolejną było spójne połącznie budynku z ogrodem.
w samym centrum budynku znajdują się schody, które dzielą przestrzeń kuchni od salonu. Gdy wejdzie się na piętro, ukazuje się widok na wysoką jadalnię
© 89°
dom z dużym oknem
Projektanci zdecydowali się otworzyć nowoczesny obiekt na ogród przy użyciu dużych przeszkleń. Jedno z nich stanowi charakterystyczny element domu — wysokie na ponad 5 metrów okno wprowadza południowe słońce do jadalni znajdującej się na parterze. Dzięki wysunięciu części bryły domu udało się nie tylko stworzyć naturalne zadaszenie nad wejściem, ale i nad częścią tarasu. Ten zabieg odciążył nieco monolityczną bryłę, nadając jej wrażenia oddechu.
Rozmieszczenie funkcjonalne domu zostało w pełni podporządkowane potrzebom inwestorów. Od strony północnej wychodzącej na wjazd na działkę zlokalizowano kuchnię oraz sypialnie dla dzieci. Od strony południowej — jadalnię, salon oraz sypialnię rodziców. W samym centrum budynku znajdują się schody, które dzielą przestrzeń kuchni od salonu. Gdy wejdzie się na piętro, ukazuje się widok na wysoką jadalnię.
Dzięki wspomnianym już pokaźnym przeszkleniom dzienna strefa domu przenika się z ogrodem. To daje mieszkańcom poczucie ciągłego kontaktu z otaczającą naturą.
w wyniku tego procesu wydobywane są również interesujące walory estetyczne desek
© 89°
naturalna elewacja
Elewacja domu projektu studia 89° została wykonana w całości przy użyciu starej japońskiej techniki Shou Sugi Ban, która polega na konserwacji drewna poprzez jego opalanie. W wyniku tego procesu wydobywane są również interesujące walory estetyczne desek. Część glifów oraz podsufitki zostały dodatkowo wyeksponowane przez zastosowanie modrzewia syberyjskiego w naturalnym odcieniu. Tym samym kontrastują one nieco z ciemnym kolorem ścian budynku.
Dzięki naturalnym materiałom monolityczna bryła zyskała na elegancji i wpasowała się w otaczający krajobraz — naturalny rysunek drewnianej elewacji nawiązuje dialog z wypełniającą działkę przyrodą.