Wnętrze szczecińskiego domu z lat 20. XX wieku urzeka swoją przestronnością i harmonią. Większość znajdujących się tutaj mebli stworzyli sami architekci we współpracy z rzemieślnikami, a sam dom został całkowicie odmieniony. Projektanci jednak zachowali charakterystyczne dla budynku elementy jak belki stropowe czy cegła na ścianach.
Pracownia Loft Kolasiński zajmuje się nie tylko projektowaniem wnętrz, ale i mebli. W realizacji w szczecińskim domu można znaleźć wiele ich przykładów. Oprócz nich są tu również ikoniczne już projekty, a także klasyczne meble sprowadzone z różnych krajów.
Basia Hyjek: Proszę opowiedzieć o wyzwaniu, jakim było zaprojektowanie wnętrza tego domu.
Jacek Kolasiński: Projekt obejmował renowację i przebudowę wnętrza domu z 1923 roku w Szczecinie. Inwestorzy to para w średnim wieku, mieszkają z nastoletnim synem i psem. Są ludźmi o dużym poczuciu humoru i fantazji. Ich głównym życzeniem było wygenerowanie w nowej przestrzeni trzech łazienek i trzech sypialni. Co do reszty działań, zaufali nam i pozostawili wolną rękę.
ważnym założeniem projektu było, w zgodzie z filozofią wabi-sabi, wykorzystanie możliwie jak największej ilości materiałów naturalnych
fot. Joel Hauck
Parter, dzięki likwidacji większości ścian działowych, stał się otwartą przestrzenią, na której znajdują się: kuchnia, mała jadalnia w zabudowanej werandzie, salon, większa jadalnia, gabinet i łazienka dla gości. Na piętrze mieszczą się trzy sypialnie i dwie łazienki.
Basia: Jakie materiały zostały wykorzystane w projekcie?
Jacek: Ważnym założeniem projektu było, w zgodzie z filozofią wabi-sabi, wykorzystanie możliwie jak największej ilości materiałów naturalnych, ściany w całym domu i belki stropowe na piętrze pokryte zostały glinianym tynkiem, który powstał w manufakturze na południu Polski. Tynki nakładane były na ściany tradycyjną metodą. Ocieplenie ścian od środka wykonane zostało przy użyciu ekologicznej maty drzewnej.
Zewnętrzne ściany budynku pokryte zostały tradycyjnym tynkiem cementowo-wapiennym. Belki stropowe na parterze po oczyszczeniu pozostawiono bez zabezpieczenia, a deski podłogowe po renowacji pokryto olejem. Znajdujący się na parterze piec wykonano z ręcznie produkowanych kafli, natomiast kafle podłogowe w kuchni pochodzą z 1923 roku. Schody i stolarka drzwiowa poddana została renowacji i wykończona olejem. Ciekawym elementem wyposażenia domu są szwedzkie okna otwierana na zewnątrz.
w projekcie dominują wpływy modernizmu japońskiego i brazylijskiego
fot. Joel Hauck
Basia: Co stanowiło główną inspirację?
Jacek: W projekcie dominują wpływy modernizmu japońskiego i brazylijskiego, więc wśród wykorzystanych w wyposażeniu mebli możemy znaleźć projekty Isamu Noguchi, Jadera Almeida i unikatowe krzesła Junzo Sakakury. Wyjątkowym obiektem pozyskanym do projektu jest wełniany dywan z 1969 roku, wyprodukowany w Kowarach w Polsce. Ponadto, w projekcie wykorzystane zostały klastyczne meble, lampy i akcesoria pochodzące z Danii, Czech, Polski, Meksyku, Włoch i Niemiec. Zostały one poddane specjalistycznej renowacji. W gabinecie znajdują się zdjęcia Erwina Olafa.
Często wykorzystujemy w projektach meble, elementy oświetlenia i akcesoria vintage. Pozyskujemy te przedmioty od zaprzyjaźnionych kolekcjonerów i handlarzy w całej Europie. Nadzorujemy renowacje tych obiektów, które przeprowadzają renowatorzy, stolarze, tapicerzy na stałe z nami współpracujący.
ponadto, w projekcie wykorzystane zostały klastyczne meble, lampy i akcesoria pochodzące z Danii, Czech, Polski, Meksyku, Włoch i Niemiec
fot. Joel Hauck
Meble i akcesoria zaprojektowane przez naszą pracownię to stoły, stoliki kawowe, sofa, komoda TV, biblioteka, lustra, ażurowe ekrany, łóżka, szezlong, kabiny prysznicowe, karnisze, garderoby, meble łazienkowe i kuchenne. Wszystkie te elementy wykonane zostały przez lokalnych rzemieślników. Finał — po zamieszkaniu właściciele nie chcieli wychodzić do pracy. I to jest najlepszy powód do satysfakcji!