18 grudnia br. rozstrzygnięty został jednoetapowy konkurs realizacyjno‑studialny na koncepcję architektoniczną obejmującą dworzec kolejowy Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu. Sąd konkursowy, pod przewodnictwem Ryszarda Jurkowskiego, przyznał trzy nagrody i tyle samo wyróżnień. Gratulujemy!
1. nagroda
Pierwszą nagrodę zdobyło biuro TOPROJEKT, które przygotowało projekt we współpracy z paryskimi pracowniami AND STUDIO i Studio Antonini.
Pierwsze miejsce przyznane zostało za:
trafne połączenie wymagań Zamawiającego dotyczących części realizacyjnej z wymaganiami dotyczącymi części studialnej, polegające na zbliżeniu elementów infrastruktury autobusowej komunikacji miejskiej i międzymiastowej do dworca kolejowego, bez konieczności lokowania elementów komunikacyjnych poniżej poziomu terenu oraz funkcjonalne zbliżenie dworca do linii tramwajowej. Zdecydowane i konsekwentne rozwiązanie łączące część realizacyjną i studialną w sposób elastyczny i niezamykający drogi do zakończenia inwestycji na części realizacyjnej, jak i do kontynuacji inwestycji w dowolnym czasie. Znalezienie prostej i współczesnej formy połączonej z czytelnie rozwiązaną funkcją. Trafne zdefiniowanie przestrzeni placu Rady Europy, z zachowaniem walorów ważnej przestrzeni publicznej i uzupełnienie historycznej pierzei al. Wolności z zachowaniem czytelności połączeń funkcjonalnych alei z dworcem. Uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.
1. nagroda, proj.: TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini; widok z lotu ptaka
© TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini
Proponowana przez architektów koncepcja uwzględnia połączenie starej i nowej struktury dworca. Istniejąca konstrukcja pasażu nad torami wydłużona zostanie w kierunkach wschodnim i zachodnim, a nowa bryła na obu końcach oparta będzie na szklanych prostopadłościennych parterach, z których większy (wschodni) pomieści między innymi kasy biletowe i punkt informacyjny. Pomieszczenia obsługi podróżnych zaplanowane zostały na poziomie pasażu górnego, a pomieszczenia techniczne — na najwyższym poziomie części wschodniej. Wysoka, szklana wieża zegarowa stanowić ma reminiscencję obiektów Kolei Warszawsko‑Wiedeńskiej. Zaprojektowana została w konstrukcji stalowej pokrytej białym mlecznym szkłem, dzięki czemu w dzień będzie świecić, odbijając promienie słoneczne, a w nocy rozświetli ją wewnętrzne oświetlenie.
1. nagroda, proj.: TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini; kompozycja brył
© TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini
Architekci zdecydowali się na połączenie starej i nowej struktury poprzez pokrycie całego górnego prostopadłościanu poziomymi, metalowymi, refleksyjnymi panelami. Ze względu na długość obiektu, odbicia zmieniać się będą wraz ze zmianą kąta patrzenia, co zdaniem architektów pozwoli uzyskać żywą elewację ze stale zmieniającą się grą świateł. Jak piszą autorzy projektu, długie, nieregularne, poziome linie z odbłyskami światła mają odmaterializować obiekt i dawać wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.
1. nagroda, proj.: TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini; wizualizacja
© TOPROJEKT, AND STUDIO, Studio Antonini
nagrody i wyróżnienia
Drugie miejsce otrzymała pracownia Domino Grupa Architektoniczna, a trzecie — 22ARCHITEKCI. Wyróżnienia przyznano pracowni ATRIUM Autorskie Studio Architektury Mateusz Urbański, Kacprowi Rojkowi oraz zespołowi firmy „TU” Tomasz Ulman i Topos Studio Piotr Bilski.
oprac. Ola Kloc
Ilustracje dzięki uprzejomości TOPROJEKT i SARP Oddział Częstochowa