W momencie otwarcia był najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Przebiegająca pod warszawskim Ursynowem trasa ekspresowa S2 na odcinku 2,3 km zeszła pod ziemię. Nad nią powstanie linearny park. Wkrótce rozpocząć ma się realizacja projektu pracowni Palmett.
Planowany do otwarcia w 2020 roku tunel trasy S2 na skutek przedłużających się odbiorów udostępniono kierowcom 20 grudnia 2021 roku. W ciągu pierwszego miesiąca po oddaniu obiektu do dyspozycji kierowców skorzystało z niego ponad 1,2 mln pojazdów; ponad 660 tys. w kierunku Terespola i ponad 580 tys. w kierunku Poznania. Uwolniona dzięki schowaniu jezdni pod ziemię przestrzeń ma stać się długim na 2 km i szerokim na 100 metrów linearnym parkiem. O jego budowę mieszkańcy zabiegali od lat.
Widok tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy
fot. Emptywords / Wikimedia Commons
projekt jest, co z budżetem?
Rada Warszawy latem 2017 roku zarezerwowała na cel przygotowania inwestycji 10 mln złotych. Dwa lata później lokalne media informowały o braku działań w tej sprawie i uzgodnień między Zarządem Zieleni w Warszawie a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, inwestorem obwodnicy. Ostatecznie organizacyjne przeszkody udało się pokonać, a przygotowanie projektu parku zlecono pracowni Palmett. Projektowanie właśnie dobiega końca.
Wizualizacja parku
© Palmett / ZZW
Aby zrealizować pełen zakres inwestycji, potrzebne są dodatkowe fundusze. Cała inwestycja zostanie zrealizowana ze środków miejskich. Obecnie w budżecie na roboty budowlane i ogrodnicze jest przeznaczonych 11 mln zł. Aby zrealizować je w pełnym zakresie, potrzeba było kolejnych 33 mln zł. Rada Warszawy zabezpieczyła te środki na marcowej sesji. Wraz z końcem prac projektowych, ZZW równocześnie przygotowuje dokumenty do przetargu na prace budowlane. Ogłoszenie postępowania jest planowane jeszcze w tym kwartale.
promenada spinająca Ursynów
Wizualizacja parku
© Palmett / ZZW
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem urzędników, park zostanie udostępniony do użytku w 2025 roku. Na 10 hektarach terenu ponad obwodnicą posadzonych zostanie około tysiąca drzew, ponad 100 tysięcy krzewów, pnącza, byliny i trawy ozdobne. Pojawi się nowy układ chodników i ścieżek spacerowych — głównym elementem będzie biegnąca przez całą długość parku promenada. Wyznaczone zostaną strefa rekreacyjna i drewniany taras, który zaplanowano nad ogrodem deszczowym.
korytarz ekologiczny
Teren wzdłuż ul. Płaskowickiej jest ważnym korytarzem ekologicznym o znaczeniu ogólnomiejskim. Łączy obszar Skarpy Warszawskiej z Lasem Kabackim oraz Parkiem im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK. Na szczególną uwagę zasługują zaprojektowane w nim czyżnie. Są to inspirowane naturą, nieregularne grupy drzew i krzewów rodzimych gatunków o funkcjach przyrodniczych. W celu prowadzenia racjonalnej gospodarki wodami opadowymi został przewidziany system ogrodów deszczowych.
zróżnicowany charakter
Wizualizacja parku
© Palmett / ZZW
Cała inwestycja obejmuje teren wzdłuż ul. Płaskowickiej, od ul. Pileckiego do ul. Nowoursynowskiej. Każdy z sześciu odcinków parku ma mieć nieco inny charakter. Pojawią się tu placyki, rozległa polana, fontanna, ogród zmysłów czy przestrzeń piknikowa z sadami. Pierwsze prace mają objąć centralne odcinki parku. W tych miejscach roboty miałyby rozpocząć się jeszcze w tym roku. Na 2024 rok zaplanowano realizację odcinków nr 4 i 5, a na 2025 — odcinków krańcowych.
dialog społeczny
Wizualizacja parku
© Palmett / ZZW
Projekt budowlany i wykonawczy parku linearnego został opracowany przez zespół Palmett na podstawie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, wypracowanej w konsultacjach społecznych w 2016 roku przez zespół biura projektowo-konsultingowego PROINWESTYCJA pod kierownictwem Katarzyny Łowickiej.
Wizualizacja parku
© Palmett / ZZW