Piotr Zybura, wrocławski architekt i założyciel pracowni arch_it, która na swoim koncie ma między innymi projekty na osiedlu na Nowych Żernikach, modernizację pawilonu InfoWuwa na osiedlu WUWA i przebudowę Muzeum Architektury, stworzył wyjątkową kolekcję architektonicznych grafik — plakatów przedstawiających ikony architektury z całego świata.
W serii znalazły się między innymi takie obiekty jak szczecińska filharmonia projektu Estudio Barozzi Veiga, muzeum Casa das Histórias projektu Eduardo Souto de Moura, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach projektu pracowni HS99, Muzeum Ognia w Żorach autorstwa biura OVO Grąbczewscy Architekci czy gmach siedziby Centralnej Telewizji Chińskiej zaprojektowany przez Rema Koolhaasa i Ole Scheerena z pracowni OMA.
po lewej: CCTV, proj.: OMA; po prawej: CINiBA, proj.: HS99
© Piotr Zybura
Ola Kloc: Na plakatach przedstawia pan uproszczone formy budynków albo skupia na charakterystycznych elementach lub detalach, ukazując esencję obiektów. Jak wygląda proces projektowy?
Piotr Zybura: Rzeczywiście na większości plakatów budynki przedstawione są w zredukowanej graficznie formie, co pozwala na podkreślenie istotnych cech kompozycyjnych czy architektonicznych. Zdarzają się jednak grafiki, w których detale pochłaniają mnie bez reszty i uszczegóławiam je bez końca — tych akurat w poniższym wyborze nie ma, bo pozostają wiecznymi wersjami roboczymi.
Plakaty powstają na podstawie zebranych rzutów, przekrojów i zdjęć, czasem szkiców z natury w wypadku budynków, które miałem okazję zobaczyć osobiście. Wszystkie powstają w wektorowym programie graficznym. Czasem posługuję się geometrią wykreślną, niekiedy buduję model 3D istotnego fragmentu budynku lub korzystam ze zdjęć. Bywa to dość pracochłonne, ale pozwala na zrozumienie istoty rozwiązań projektowych i jest ciekawym sposobem na poznawanie architektury.
Bauhaus Dessau, proj.: Walter Gropius
© Piotr Zybura
Ola: Tworzy pan grafiki przedstawiające budynki polskie i zagraniczne, jaki jest klucz w ich wyborze?
Piotr: Prosty. Rysuję budynki, które mi się podobają :)
Ola: Czy analizując budynki podczas tworzenia grafik, odkrywa pan ciekawe elementy lub rozwiązania, których nie widać na pierwszy rzut oka?
Piotr: Tak. Do każdego z budynków — także tych, które miałem okazję zobaczyć w naturze — zbieram wpierw materiały graficzne, rzuty, zdjęcia itp. Zaspokajam po prostu swoją architektoniczną ciekawość, zaś plakaty są wyłącznie graficzną reprezentacją obiektów, które ją przyciągnęły. Zdarzają się zaskoczenia lub drobne odkrycia, na przykład kształt i sposób montażu prefabrykatów żelbetowych na brutalistycznym budynku parkingu Welbeck autorstwa Michaela Blampied & Partners.
Ola: Dziękuję za rozmowę!
po lewej: Casa das Histórias, proj.: Eduardo Souto de Moura; po prawej:Muzeum Ognia, proj.: OVO Grąbczewscy Architekci
© Piotr Zybura
Plakaty w formatach B2 i A3 kupić można w Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz w sklepie internetowym MA.