PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kiedyś dworzec, teraz mieszkania na wynajem. Sensowny projekt osiedla w Szczecinie

28 czerwca '23
w skrócie
  1. PFR Nieruchomości planuje inwestycję na Pomorzanach w Szczecinie, obejmującą 800 mieszkań na wynajem.
  2. Osiedle projektu Fort Polska ma powstać na terenie dawnego dworca kolejowego Bhf. Pommerensdorf.
  3. Wcześniej teren ten interesował miłośników miasta, którzy proponowali umieszczenie tam filii Muzeum Techniki i Komunikacji lub budowę przystanku dla Szybkiej Kolei Miejskiej.
  4. Projekt osiedla zakłada wybudowanie 11 bloków w układzie grzebieniowym, z centralną przestrzenią, w której znajdują się budynek stacji i wiata peronowa.
  5. Architektura jest prosta lecz poprawna, chociaż stosowane pojedyncze portfenetry mogą mieć negatywny wpływ na ustawność pomieszczeń.
  6. Inwestycja ma rozpocząć się w 2025 roku, ale brakuje informacji o planowanej dacie zakończenia budowy.

  7. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Kilka pieczeni na jednym ogniu: osiemset mieszkań na wynajem, zagospodarowanie kolejowego terenu ze starą stacją, sensowna lokalizacja i przyzwoity plan osiedla. Tak wyglądają plany inwestycji PFR Nieruchomości na szczecińskich Pomorzanach. Za projekt odpowiada pracownia Fort Polska.

Nowe osiedle ma powstać na południu lewobrzeżnego Szczecina, w dzielnicy Pomorzany, na terenie dawnego dworca kolejowego o tej samej nazwie (pierwotnie Bhf. Pommerensdorf). Stacja, której początki sięgają lat 90. XIX wieku, od wielu dekad jest już nieczynna i zapomniana. Do drugiej wojny światowej odgrywała jednak ważną rolę w rozwijającej się wówczas przemysłowej dzielnicy, obsługując między innymi gazownię i zakłady chemiczne. Pełniła przede wszystkim funkcję towarową, ale obsługiwała również ruch pasażerski. W ostatnich dziesięcioleciach na należącym do PKP terenie działały magazyny i hurtownie, między innymi w ocalałych budynkach dawnej stacji. Znajduje się tu też wartościowa drewniana wiata peronowa.

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja — widok ogólny od strony południowo-wschodniej, w tle, po lewej — park Pomorzański, na pierwszym planie zieleń wzdłuż torów kolejowych

proj.: Fort Polska

mogły być stare lokomotywy

Zapomnianym i porośniętym zielenią obszarem interesowali się w ostatniej dekadzie miłośnicy miasta, proponując umieszczenie tutaj filii szczecińskiego Muzeum Techniki i Komunikacji z ekspozycją starych wagonów i lokomotyw. Były też pomysły budowy przystanku rozwijanej w mieście Szybkiej Kolei Miejskiej i zagospodarowania starych budynków dworca na przestrzeń dla mieszkańców (zachowane obiekty magazynowe oraz wiata są obecnie wpisane do gminnej ewidencji zabytków). Ostatecznie kolejarze weszli w porozumienie z PFR Nieruchomości, który zdecydował o budowie osiedla z mieszkaniami na wynajem komercyjny. To pierwsza tego typu inwestycja Funduszu w Szczecinie — powstać ma tu aż 800 lokali (nie podano o jakich metrażach i układach pomieszczeń).

Osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja — widok od południa z ul. Starkiewicza

proj.: Fort Polska

Osiedle zajmie zbliżony do trójkąta obszar o powierzchni 6 ha między ulicą Starkiewicza a torami kolejowymi prowadzącymi na zachód oraz południe. Obok znajduje się obszerny Park Pomorzański im. gen. Dowbór-Muśnickiego. Do centrum są niecałe trzy kilometry, w pobliżu przebiega linia tramwajowa. Lokalizacja jest zatem sensowna. A jak prezentuje się projekt? Architekci z pracowni Fort Polska przewidzieli jedenaście sześciokondygnacyjnych bloków. Ich układ podporządkowali centralnej przestrzeni, w której znajdują się budynek dawnej stacji oraz wiata peronowa. Anita Banaś, architektka z Fort Polska informuje, że powstanie w tym miejscu

plac stanowiący przedpole przed głównym budynkiem zabytkowym, podkreślający jego rangę i wyjątkowość. Przestrzeń ta będzie pełnić zarówno funkcję reprezentacyjną, jak i wypoczynkową. Formy powstałych wnętrz na osiedlu pozwalają na różnorodną aktywność społeczną.

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja — centralna przestrzeń osiedla z budynkiem starego dworca

proj.: Fort Polska

nietuzinkowa architektura? przesada!

Kompozycja osiedla nie jest zatem monotonna. Od południa, przy obsługującej osiedle ulicy Starkiewicza, budynki staną przede wszystkim w układzie grzebieniowym, co po pierwsze stworzy kilka komunikacyjnych i optycznych „korytarzy” naprowadzających na budynek stacji, a po drugie zapewni lepsze doświetlenie mieszkań (usytuowanie bloków mniej więcej na osi północ-południe). Sensownie wyglądają też odległości między blokami oraz przestrzenie przeznaczone na zieleń i dla pieszych (ruch kołowy na powierzchni jest, na szczęście, dość mocno zredukowany) Gęściej i mniej atrakcyjnie robi się jedynie we wschodniej części obszaru.

Forma bloków jest prosta, bez pretensji do oryginalności, wbrew niepotrzebnemu komunikatowi inwestora wspominającemu o „nietuzinkowej architekturze”. Nie jest to zresztą zarzut. Proste bryły o zróżnicowanej długości wielkości i układzie, z elewacjami ożywionymi płycinami w odcieniach szarości lub ceglastej czerwieni prezentują się na wizualizacjach poprawnie. W każdym razie na pewno ciekawiej niż opisywana przez nas trwająca już inwestycja PFR Nieruchomości (Fundusz Mieszkań na Wynajem) przy ul. Śniadeckich w Poznaniu.

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja

osiedle przy ul. Starkiewicza, Szczecin Pomorzany, wizualizacja — północna część osiedla — widok z przydomowego ogródka w stronę dawnej stacji

proj.: Fort Polska

Interesującym zabiegiem jest też nadanie blokom czerwonej barwy w pobliżu zabytkowych ceglanych zabudowań. Martwi natomiast wpisujące się w szkodliwą modę stosowanie licznych pojedynczych portfenetrów. Co prawda nie znamy układów mieszkań, ale doświadczenie podpowiada, że ten rodzaj okien, pogarszających ustawność i doświetlenie małych pokojów, wynika przede wszystkim z chęci ożywienia rysunku elewacji.

Wojciech Caruk, prezes PFR Nieruchomości komentuje plany:

Obecność na tym terenie obiektów zabytkowych to z jednej strony duże wyzwanie, ale z drugiej ogromna szansa na stworzenie przestrzeni miastotwórczej z miksem funkcji, w której będzie można nie tylko mieszkać, ale także zjeść, zrobić zakupy i odpocząć.

Kiedy realizacja inwestycji, która dołączy do budowanych lub istniejących realizacji PFR Nieruchomości w 30 miastach Polski? Inwestor zapowiada start prac dopiero w 2025 roku. Brakuje informacji o planowanej dacie zakończenia budowy. Pozostaje mieć nadzieję, że osiedle powstanie w całości, łącznie z planowanymi i chwalonymi przez prezesa funkcjami usługowymi i rekreacyjnymi, dzięki którym nie będzie to mieszkaniowa monokultura.

 
Jakub Głaz

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE