Bolesławiec to nie tylko stolica ceramiki, ale o czym mieszkańcy skutecznie przypominają - miasto twórców i artystów. Wśród wzornictwa najbardziej rozsławiona została właśnie ceramika, która nie tylko zdobi muzealne gabloty, ale pozostaje w użytku dzięki współczesnym projektom. Tutejsze wyroby stanowią wciąż najpopularniejsze dobro eksportowe miasta. Teraz eksponaty Muzeum Ceramiki zostaną przeniesione w bardziej reprezentacyjne miejsce, dawny Pałac Pücklera. Konkurs na projekt nowej siedziby wygrała pracownia Toya Design.
Muzeum Ceramiki w Bolesławcu jest instytucją o ponad stuletniej tradycji. Powstało jako muzeum miejskie, prezentujące tradycje miasta i regionu – oczywiście z głównym bogactwem – ceramiką na czele. Instytucja już od ponad 50 lat działa jako Muzeum Ceramiki i dotąd zajmowało dwie lokalizacje. W najbliższym czasie ekspozycja zostanie przeniesiona do wspólnego budynku, zabytkowego Pałacu Pücklera, którego aranżacją wnętrz zajmie się poznańska pracownia Toya Design.
zabytkowy pałac
W minionym roku pojawił się pomysł powiększenia ekspozycji i przeniesienia zbiorów w nowe większe i bardziej reprezentacyjne miejsce, które o wiele lepiej wpisuje się w wizerunek miasta. Obiekt nowej siedziby ma ponad 2 000 mkw. powierzchni użytkowej i swoją skalą stwarza znakomite możliwości prezentacji imponujących zbiorów, jednocześnie pozwalając na dalszy jego rozwój i dalsze prowadzenie misji. Pałac Pücklera jest wpisany do rejestru zabytków i zanim miasto go wykupiło z myślą o nowej siedzibie Muzeum, należał do Zespołu Szkół Specjalnych. Został wybudowany w 1857 roku dla hrabiego Puecklera. Kolejnym właścicielem był hrabia Hatzfeld, a od roku 1872 należał do Samuela Wollera, założyciela zakładów „Concordia“. W 1920r. miasto odkupiło obiekt i przeznaczyło na Dom dla Młodzieży. Wnętrze czytelni zaprojektował prof. Artur Hennig, wykładowca w szkole ceramicznej. Ochronie konserwatorskiej podlegają oryginalne elementy budynku: bryła, forma dachu, kompozycja i wystrój elewacji, forma, kształt i obramienia okien i drzwi oraz zachowane drewniane wykończenia.
Wizualizacja Nowego Muzeum Ceramiki | Toya Design
Projektanci z pracowni Toya Design wyjaśniają, że powierzony im projekt to nie tylko jako sprawowanie pieczy nad dziełami dziedzictwa regionalnego poprzez eksponowanie zabytków kultury materialnej oraz związane z tym działania edukacyjne, naukowe, wydawnicze, ale przede wszystkim jako uświadomienie odbiorcy czym jest ceramika, jak powstaje, czemu służy i co znaczy dla nas wszystkich.
muzealna funkcjonalność
Projekt przewiduje nie tylko rewitalizację zabytkowego pałacu i przywrócenie mu jego dawnego blasku, ale również wprowadza rozwiązania funkcjonalne, które uczynią go nowoczesnym obiektem wystawienniczym, z którego nie tylko przyjemnie, ale i bezpiecznie będą korzystać zwiedzający. Nowa klatka schodowa, której osią jest winda połączy parter i piętro mieszczące ekspozycję z poddaszem będącym zapleczem programowym Muzeum. Samo poddasze zostanie pozbawione ścian działowych i połączone w jedną przestrzeń. Obiekt zyska także zaplecze konferencyjne, sale warsztatowe i sklep z pamiątkami. Przepiękny dziedziniec z ogrodem do zagospodarowania stanie się miejscem spotkań i wydarzeń. Powstanie tutaj także, wzorem obecnego budynku muzeum, ogród z lapidarium. Do dyspozycji odwiedzających będzie przestronny parking.
Wizualizacja Nowego Muzeum Ceramiki | Toya Design
ekspozycja
Toya Design jest autorem nie tylko projektu przebudowy pałacu, ale również projektu wnętrz oraz ekspozycji i nowego logo Muzeum Ceramiki. W zaprojektowanej ekspozycji stałej artefakty umieszczone są za szybą pokrytą gradientem z przezroczystymi oknami-kadrami, które ukazują cytaty z historii wzornictwa. W każdej z czterech sal ekspozycyjnych wystawa będzie miała inny element prowadzący narrację - wszystkie zaplanowano jednak według tej samej zasady, z przeskalowanym motywem graficznym odzwierciedlającym kontekst historyczny wynikający z prezentowanych w danym pomieszczeniu eksponatów.
Wizualizacja Nowego Muzeum Ceramiki | Toya Design
nowoczesne logo
Głównym elementem nowego logo jest sygnet, którego motyw graficzny projektanci zaczerpnęli z najbardziej charakterystycznego dla ceramiki bolesławieckiej zdobienia metodą stempelkową. Z kolei, jak mówią projektanci, dynamiczne i świadomie „peryferyjne” umiejscowienie żywego śladu „stempelka” w kobaltowym kole ma prowadzić uwagę odbiorcy od wartości lokalnych po globalne. Zastosowana przez projektantów symbolika oznacza wykroczenie Muzeum poza prezentację regionalnych wartości na rzecz ciągłego poszerzania obszarów badań w coraz szerszym kontekście i prowadzenia misji Muzeum w kręgu kulturowego dziedzictwa europejskiego.
Wizualizacja Nowego Muzeum Ceramiki | Toya Design
Projekt przebudowy Muzeum Ceramiki w Bolesławcu uzyskał finansowanie ze środków Iceland, Liechtenstein and Norway grants oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Miasto ogłosiło przetarg na wykonawcę projektu, który został wybrany i już niebawem zostanie ogłoszony.
W ramach podróżowania w granicach kraju, wycieczka do Bolesławca jest zdecydowanie na liście!