Przebudowa ulicy Kruczej ma być kolejnym krokiem w realizacji strategii Nowego Centrum Warszawy. Przeskalowana ulica ma zmienić się w deptak na wzór La Rambli – najpopularniejszej ulicy Barcelony.
pomnik socrealizmu
fot. domena publiczna
Ulica Krucza w jej współczesnym kształcie to efekt planów z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wówczas to zaplanowano, że będzie ona stanowiła oś nowej socrealistycznej dzielnicy, w której planowano budowę gmachów ministerstw. To dlatego, mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość aż 30-40 metrów. Niestety dużą część tej przestrzeni zajmują dziś auta. Gdzieniegdzie śródmiejska ulica rozszerza się do pięciu pasów ruchu, a obie strony jezdni, zatoki i chodniki wypełniają parkujące samochody.
spadek natężenia ruchu
fot. Wikimedia Commons
Okazuje się, że w związku z trwającą przebudową Placu Pięciu Rogów ruch samochodów na ul. Kruczej widocznie zmalał. Takie były zresztą przewidywania urzędników. Potwierdzały to zlecone w związku z remontem placu analizy ruchu, które wykazały spadek o 1000 pojazdów na godzinę. Aby dostosować przestrzeń Kruczej do rzeczywistych potrzeb jej użytkowników, władze miasta zapowiedziały jej gruntowną przebudowę.
warszawska La Rambla
Zarząd Dróg Miejskich właśnie rozpisał przetarg na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Pięknej, które mają wskazać kierunek zmian w tym miejscu. Krucza zyskać ma śródmiejski charakter, zmieni się na wzór barcelońskiej La Rambli. Środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów. Dzięki zmianie charakteru, ul. Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich i miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.
fot. Wikimedia Commons
Dokładny projekt przebudowy ulicy poprzedzi obszarowa analiza ruchu. Pozwoli ocenić jaki wariant przebudowy będzie najlepszy, a także jak należy zorganizować ruch na samej Kruczej i jej przecznicach.