Na lotnisku Bao'an w Shenzhen stanęła kinetyczna rzeźba inspirowana ruchami ławic w przyrodzie. Dzięki zaawansowanej technologii rzeźba reaguje na ruch w poszczególnych dzielnicach miasta i wizualizuje go w czasie rzeczywistym. Autorami są projektanci z warszawskiego studia panGenerator.
instalacja na lotnisku w Shenzhen
© panGenerator
Mecenasem tego nietypowego projektu jest Tencent, międzynarodowa korporacja technologiczna i inwestycyjna, która skupia wiele spółek z różnych branży w tym handlu elektronicznym, grach wideo, oprogramowaniu, rzeczywistości wirtualnej, dużych zbiorów danych i przetwarzaniu danych w chmurze. Właśnie tych ostatnich dotyczy zamówiona przez Tencent rzeźba „The Shimmering Pulse of Shenzhen”. Projekt składa się z 451 autorskich kinetycznych modułów, zaprojektowanych od podstaw na potrzeby tej realizacji, zaaranżowanych na powierzchni heksagonalnej struktury o średnicy 4 metrów. Każdy z modułów indywidualnie reaguje na światło rzucane z projektora umieszczonego powyżej, dzięki czemu możliwa jest precyzyjna synchronizacja wszystkich elementów i animacja całej powierzchni. Światło przekładane jest na ruch obrotowy dysków, które wirując rozwierają się dzięki sile odśrodkowej, ujawniając subtelnie opalizujące wnętrze kontrastujące z czarną powierzchnią obiektu. Autorzy Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński i Jakub Koźmiński z grupy panGenerator nazywają instalacje „inforzeźbą”. W abstrakcyjny sposób prezentuje ona zmieniające się w ciągu dnia natężenie ruchu w 9 dzielnicach Shenzhen dzięki danym dostarczanym w czasie rzeczywistym przez Tencent.
nowe miasto-gigant
detal instalacji
© panGenerator
Shenzen to miasto w południowo-wschodnich Chinach leżące w około 100-milionowej aglomeracji Delty Rzeki Perłowej. Miasto liczy obecnie 13 milionów mieszkańców. Jednak jego dynamiczny rozwój nastąpił dopiero w ostatnich dziesięcioleciach XX wieku. W 1979 roku, kiedy Shenzhen otrzymało prawa miejskie, zamieszkiwało je ok. 30 tysięcy mieszkańców. Rok później powstała w Shenzhen pierwsza w Chinach specjalna strefa ekonomiczna, która zaczęła przyciągać inwestorów do miasta. Obecnie Shenzhen jest jednym z silniej rozwijających się miast w Chinach o bardzo mocnej pozycji ekonomicznej. Jedną z korporacji, która ma tam swoją główną siedzibę jest właśnie Tencent.
pulsujący rytm miasta
Wybierając lokalizację rzeźby, Tencent chciał podkreślić swoje zaangażowanie w życie miasta i jednocześnie dotrzeć do wielu odbiorców z całego świata. Lotnisko Bao’an jest piątym co do wielkości w Chinach i obsługuje rocznie około 53 miliony pasażerów. Rzeźba w sposób twórczy prezentuje działalność firmy w obszarze Big Data i zarządzania danymi. Jak podkreślają projektanci z panGenerator nawiązanie do ławicy ryb lub stada ptaków jest dobrą metaforą kilkunasto-milionowej metropolii. W takich zbiorach indywidualne zachowania poszczególnych osobników przekładają się na spójną i dynamicznie zmieniającą się formę całości - podobnie jak indywidualne zachowania mieszkańców miast tworzą zsynchronizowane wzorce ruchu i specyficzny puls całego miasta.
instalacja, widok ogólny
© panGenerator
pionierzy nowej sztuki
panGenerator to warszawski kolektyw zajmujący się projektowaniem i nowymi mediami tworzony przez Piotra Barszczewskiego, Krzysztofa Cybulskiego, Krzysztofa Golińskiego i Jakuba Koźniewskiego. Od 2010 roku projektują struktury, które zacierają granice pomiędzy sztuką, technologią i mediami. Wykorzystują technologie do tworzenia instalacji, w których mieszają się świat rzeczywisty i cyfrowy. Poprzez zastosowanie takich rozwiązań jak pojedyncze przyciski, czujniki ruchu czy rejestratory dźwięku angażują odbiorców na wielu poziomach doznań zmysłowych. Mają na swoim koncie liczne realizacje zarówno dla komercyjnych inwestorów jak i muzeów i instytucji kultury. Właśnie spośród tych ostatnich, dwie zostały w zeszłym roku docenione i nagrodzone Paszportem Polityki. Elektroakustyczna instalacja „Apartum” została zrealizowana na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie i nawiązuje do eksperymentalnej działalności Polskiego Radia. Z kolei „Spiralalala” wykorzystuje architekturę i akustykę Filharmonii Szczecińskiej. Członkowie panGenerator wykładają też na pierwszych polskich podyplomowych studiach poświęconych zastosowaniu technologi w praktykach artystycznych, Creative Coding w School of Forms w Warszawie.