Znamy wyniki konkursu na opracowanie koncepcji wystawy głównej oddziału Muzeum Fotografii w Krakowie w budynku dawnej Zbrojowni przy ulicy Rakowickiej 22. Otwarcie gmachu dla zwiedzających planowane jest na drugą połowę 2021 roku, na razie wciąż trwają tam zaawansowane prace remontowe.
W marcu br. został ogłoszony konkurs na opracowanie koncepcji plastyczno-przestrzennej wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie w budynku dawnej Zbrojowni przy ulicy Rakowickiej 22. Celem konkursu było wyłonienie najlepszej koncepcji wystawy, która zlokalizowana będzie w zabytkowym budynku o powierzchni użytkowej 3232,41 m². Jury konkursowe przyznało dwie nagrody.
I nagroda
I nagrodę w wysokości 15 000 PLN oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała Pracownia JAZ+Architekci Żmijewski Jaworski Massé.
Koncepcja Pracowni JAZ+Architekci Żmijewski Jaworski Massé została doceniona za oryginalne, innowacyjne, konsekwentnie przeprowadzone rozwiązanie stwarzające funkcjonalną i zarazem atrakcyjną przestrzeń wystawienniczą. Projekt zakłada realizację ekspozycji otwartej na aktywność ze strony widza, a także stwarzającej warunki do refleksji na temat fotografii. Architekci w swoim projekcie odnieśli się do założeń merytorycznych przedstawionych w scenariuszu wystawy. Interaktywne elementy wystawy są intrygujące i oryginalne — zwłaszcza te stojące na granicy ekspozycji i instalacji. Co ważne projekt w nieoczywisty sposób koresponduje z industrialną architekturą budynku.
architekci w swoim projekcie odnieśli się do założeń merytorycznych przedstawionych w scenariuszu wystawy
© dzięki uprzejmości organizatorów
II nagroda
II nagrodę w wysokości 10 000 PLN otrzymał Maciej Siuda ze studia Maciej Siuda Pracownia.
Jury konkursowe przyznało nagrodę za przejrzystą i konsekwentnie ukształtowaną przestrzeń ekspozycyjną. Doceniona została elegancja i klasyczny charakter wnętrza, a także jego walory funkcjonalne. Architekt nie tylko odniósł się do specyficznej architektury dawnej Zbrojowni, ale również do charakteru Muzeum. Wykorzystał czerń i biel, rozumiane jako kolory podstawowe dla fotografii oraz w oryginalny, acz nienachalny sposób odniósł się do struktury klasycznego albumu fotograficznego. Dzięki organizującym przestrzeń parawanom oderwanymi od podłogi z zaakcentowanymi elementami konstrukcji zwiedzający mogą bez przeszkód intuicyjnie poznawać ekspozycję. Koncepcja odpowiada głównym założeniom kuratorskim przedstawionym w scenariuszu wystawy.
doceniona została elegancja i klasyczny charakter wnętrza, a także jego walory funkcjonalne
© dzięki uprzejmości organizatorów
sąd konkursowy
Adrianna Gębala-Pietras,
dr Janusz Czop,
dr Dominik Kuryłek,
dr Agnieszka Olszewska,
Malwina Antoniszczak,
prof. dr hab. Czesława Frejlich,
dr Karolina Lewandowska,
arch. Piotr Lewicki,
Anna Lewandowska,
Bartosz Flak.