Znamy wyniki konkursu na projekt opracowania koncepcji aranżacji wystawy stałej przyszłego Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu. Spośród nadesłanych prac jury wybrało projekt autorstwa STUDIA 1:1 z Gdańska. Gratulujemy!
Celem konkurs organizowanego przez Zakład Narodowy im. Ossolińskich oraz Fundację Art Transparent było wyłonienie najciekawszej koncepcji scenograficznej wystawy stałej, która zostanie zrealizowana na pierwszym piętrze nowego budynku muzeum. Jest to kolejny etap przygotowań do otwarcia obiektu. Projekt nowej siedziby ossolińskiego Muzeum Książąt Lubomirskich został wybrany w konkursie z 2018 roku, w którym zwyciężyła pracownia WXCA.
relacja z ogłoszenia wyników
© archiwum organizatorów
założenia konkursowe
Projekt koncepcyjny wystawy stałej miał uwzględniać: propozycję formy prezentowania zabytków, wstępne projekty gablot ekspozycyjnych i elementów scenograficznych oraz identyfikację wizualną. Proponowane rozwiązania miały być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także osób starszych i dzieci. Projekt mógł uwzględniać nowoczesne rozwiązania, takie jak multimedia, dyfuzory zapachów, systemy dźwiękowe itp. W koncepcji preferowane były rozwiązania ekologiczne, w tym materiały z recyklingu oraz oszczędne oświetlenie, a także specjalnie zaprojektowane miejsca do siedzenia, które mogą być nowoczesną interpretacją mebli wypoczynkowych znajdujących się niegdyś w lwowskiej siedzibie muzeum. Ważne było również uwzględnienie możliwość realizacji zajęć edukacyjnych w przestrzeni wystawienniczej. Nadesłane prace oceniało jury w składzie:
- dr Adolf Juzwenko — przewodniczący jury, dyrektor Zakładu Narodowego im. Ossolińskich,
- Michał Bieniek — Fundacja Art Transparent,
- Piotr Górajec — Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie,
- dr Marcin Hamkało — Muzeum Pana Tadeusza,
- Ewa Pluta — Muzeum Miejskie Wrocławia,
- Jacek Sutryk — Prezydent Wrocławia.
I miejsce, projekt doceniono za spójną koncepcję wystawienniczą
© STUDIO 1:1
I miejsce — STUDIO 1:1
Sąd Konkursowy zdecydował się przyznać Nagrodę Główną w wysokości 30 tys. zł dla STUDIA 1:1 z Gdańska. Za zwycięski projekt odpowiadają: Beata Szymańska, Jarosław Szymański, Krzysztof Orlof-Kowalski, Renata Piołunkowska, Beata Weselska, Dmytro Kalinichenko. Projekt doceniono za spójną koncepcję wystawienniczą wykorzystującą potencjał przestrzeni muzeum.
Jak czytamy w uzasadnieniu jury:
Wyodrębnienie przedsionka, skarbca i gabinetu prac na papierze nawiązuje do historycznego muzeum lwowskiego, ale jednocześnie współgra z pozostałymi salami i projektem architektonicznym budynku. Swoboda poruszania się i duża przestrzeń pozostałych gabinetów sprzyjają kontemplacji muzealiów [...]. Pozostałe multimedia prezentowane skromniej w poszczególnych salach nie zaburzają całości koncepcji wystawy, a są jej uzupełnieniem. Kolorystyka koresponduje z bryłą budynku, nadając muzeum spójną całość. Wyodrębnienie przestrzeni w galerii obrazu sprzyja przeprowadzeniu lekcji muzealnych, spotkań, a także odpoczynku podczas zwiedzania. Projekt daje możliwość adaptacji pomieszczeń przy wymianach obiektów.
2 nagrody ex aeqo — ONTO, Aleksander Wadas Studio
II nagroda równorzędna
© ONTO
Spośród nadesłanych na konkurs prac jury postanowiło przyznać 2 nagrody równorzędne w wysokości 15 tys. zł. Projekt autorstwa Kai Nosal, Anny Wręgi i Natalii Kozieł ze studia ONTO nagrodzono za dbałość o elementy związane z dostępnością wystawy dla wszystkich grup wiekowych oraz osób z niepełnosprawnościami.
II nagroda równorzędna, projekt nawiązuje do pierwotnej kolorystyki muzeum lwowskiego
© Aleksander Wadas Studio
Natomiast Aleksander Wadas otrzymał nagrodę za rozwiązania projektowe, które współgrają z nowoczesną architekturą budynku i aranżację stanowiącą tło dla prezentowanych eksponatów. Jury dostrzegło umiejętnie i subtelnie wplecione „ślady kontynuacji” — schemat kolorystyczny odnosi się do pierwotnej kolorystyki lwowskiego muzeum, forma gablot nawiązuje do dawnych mebli muzealnych, a ich łuki sugerują kształt sklepień. Nienachalne elementy stają się tropami, dzięki którym można odczytać dawną historię.
Nagrodzeni autorzy będą pracować z Ossolineum nad ostateczną koncepcją wystawienniczą. Więcej o założeniach konkursu poczytacie tutaj.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości organizatorów