W tym roku odbywa się 11. edycja konkursu Mazda Design Experience dla młodych projektantów. Hasłem przewodnim jest „reKREACJA”, a główną inspiracją Mazda MX‑30 — pierwszy w pełni elektryczny model marki. W tym roku organizatorzy wprowadzili zmiany — konkurs odbędzie się w trybie dwuletnim i zostanie podzielony na dwa etapy. Wyniki poznamy pod koniec 2021 roku.
Zadanie uczestników konkursu Mazda Design Experience 2020/2021 będzie polegać na zaprojektowaniu i wykonaniu prototypu nowego przedmiotu, o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej z wykorzystaniem materiału pochodzącego z recyklingu. Zanim jednak uczestnicy podejmą się tego wyzwania, będą musieli pozytywnie przejść Pierwszy Etap Konkursu.
Dwuletni tryb konkursu ma na celu lepsze poznanie uczestników, głębszą integrację z wybranymi projektantami oraz znacznie większe możliwości prezentacji ich prac i wymiany doświadczeń. Stąd także dodanie do nazwy określenia „Experience”, które nawiązuje bezpośrednio do zdobywania przez uczestników umiejętności i przekazywania im doświadczenia przez wybitnych mentorów współpracujących z japońską marką.
warunki przystąpienia do konkursu
Mazda szuka najciekawszych, najbardziej kreatywnych i innowacyjnych młodych designerów. Do udziału zaproszeni są studenci i absolwenci kierunków projektowych, artystycznych i technicznych, którzy w dniu 31 października 2020 r. nie będą mieli ukończonych 30 lat. Warunkiem wstępnym jest przesłanie zgłoszenia zawierającego portfolio dotychczas stworzonych projektów.
terminy
Portfolia można przesyłać do 31 października 2020 roku wyłącznie za pomocą specjalnego formularza znajdującego się na stronie mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników Pierwszego Etapu nastąpi w grudniu 2020 roku. Ostatecznie jury wybierze 5 osób, które wezmą udział w Drugim Etapie Konkursu i przygotują oryginalne projekty oraz prototypy. Autor najlepszego projektu otrzyma nagrodę w wysokości 20 tysięcy PLN.
edycja2020/2021
reKREACJA może oznaczać tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego oraz nadanie jakiemuś obiektowi nowej jakości estetycznej i użytkowej, szukanie dla niego nowej formy. Ale reKREACJA to również tworzenie na nowo nas samych, poprawianie formy naszego ciała i umysłu.
Główną konkursową inspiracją jest pierwszy w pełni elektryczny model — Mazda MX‑30. Jego wnętrze zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (przetworzonych butelek PET) oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Natomiast akumulator zasilający Mazdę MX‑30 został zaprojektowany tak, aby zaspokoić podstawowe potrzeby użytkownika przy minimalnym obciążeniu środowiska.
jury
Jo Stenuit — dyrektor designu Mazda Motor Europe,
Tomek Rygalik — jeden z najbardziej znanych polskich designerów,
Anna Grużewska — redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”,
Alicja Patanowska i Agnieszka Bar — laureatki nagrody Mazda Design Award w 2018 i 2019 roku.
Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przyjmowania zgłoszeń oraz regulamin konkursu Mazda Design Experience 2020/21 znajdują się na stronie Mazda.