Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”
Głównym założeniem projektu było zaadaptowanie przestrzeni budynku, w którym przed laty mieściła się siedziba dyrekcji szpitala w Tarnobrzegu. Na obiekt składają się trzy piętra. Na parterze oraz pierwszym piętrze zaprojektowano między innymi kawiarnię wraz z zapleczem, recepcję, szatnię, biuro podróży, pomieszczenie administracyjno-socjalne, toalety oraz przestrzenie o charakterze poznawczym. Inspiracją dla projektu wnętrza, jego struktury było marokańskie miasto Szafszawan i czarna plaża Reynisfjara na Islandii.
autorka zaadaptowała budynek dawnej siedziby dyrekcji szpitala w Tarnobrzegu
© Katarzyna Kijowska
Najważniejsza cecha marokańskiego miasta — niebieska barwa domów — zainspirowała autorkę do zaprojektowania elementów wnętrza we wspomnianej kolorystyce. Kolorystykę uzupełnia struktura, która powstała po analizie bazaltowych formacji skalnych na islandzkiej czarnej plaży.
Stan techniczny budynku wymagał całkowitej modernizacji, dlatego wnętrze zostało zaprojektowane od zera. Celem było stworzenie stref, dzięki którym odwiedzający mogą poczuć klimat dalekich podróży.
stan budynku wymagał modernizacji, wnętrze zostało zaprojektowane od zera i podzielone na strefy
© Katarzyna Kijowska
Podróż po wnętrzach budynku rozpoczyna się w jaskini światła, stanowiącej przedsionek. Podświetlany podwieszany sufit jest centralną częścią wnętrza. Został stworzony z barwionej blachy ze stali nierdzewnej z efektem falowania wody. W połączeniu z gresową posadzką oraz marmurowymi płytami ściennymi o bogato zdobionym wzorze pomieszczenie otwiera się na gości.
wnętrze kawiarni nawiązuje do marokańskiego miasta Szawszafan
© Katarzyna Kijowska
Przestrzeń kawiarni zaplanowano w stonowanych barwach, wypełniają ją proste, syntetyczne detale. Projekt odnosi się do miasta Szawszafan poprzez zastosowanie pasa na posadzce wypełnionego ornamentami marokańskimi oraz podwieszanego sufitu. Strukturę ścian w części konsumpcyjnej budują płaskie kolumny. Pionowe elementy znajdujące się na bocznych ścianach systematyzują całą przestrzeń, płynnie przechodząc w sufit.
recepcja i kolorowy neon
© Katarzyna Kijowska
Recepcja znajdująca się po przeciwległej stronie budynku graniczy z szatnią oraz toaletami. Punktem centralnym jest podświetlona lada recepcyjna o prostym kształcie. Została zbudowana ze szklanych, odpowiednio barwionych paneli. Nad nią zawieszono neon – jedyne w tym wnętrzu źródło światła. Prawa ściana została zbudowana z pionowych elementów. Niektóre z nich odchylone są od pionu o około 10 stopni, dzięki czemu w opozycji powstały poziome segmenty.
na piętrze znajduje się strefa wypoczynku i biuro podróży
© Katarzyna Kijowska
Prawe skrzydło pierwszego piętra to spojrzenie na historię turecką i grecką. Bogato zdobiona marmurowa posadzka została zestawiona z jednolitą turkusową barwą stropu. Charakterystyczne tureckie dywany dekorują ściany. Tekstylia z licznymi wzorami umożliwiają swobodne siedzenie i kontemplację. Pomieszczenie graniczące z tą przestrzenią zawiera elementy stylu południowego krańca Półwyspu Bałkańskiego.
wnętrze nawiązuje do historii tureckiej i greckiej
© Katarzyna Kijowska
Na przeciwległej stronie pierwszego piętra na odwiedzających czeka strefa wypoczynku. Monochromatyczna przestrzeń, lekko złamana przez turkusowe obicia siedzisk autorstwa braci Bouroullec, umożliwia zarówno relaks, jak i pracę. Po prawej stronie zaprojektowano japońską strefę poznawczą. Do delikatnej bieli ścian pomieszczenia dodano florystyczny, linearny akcent.
na piętrze znajduje się biuro podróży
© Katarzyna Kijowska
W centralnej części ulokowano biuro podróży. Dzięki dużym przeszkleniom każdej ze ścian przestrzeń jest otwarta. Odpowiednio dobrane oświetlenie szynowe zapewnia nie tylko komfort pracy, lecz także podkreśla charakter całego wnętrza. Również tutaj elementy marokańskiej posadzki nawiązują do myśli przewodniej projektu.
Katarzyna KIJOWSKA
Ilustracje: © Autorka