Rozstrzygnęliśmy czwartą edycję konkursu „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA” na najlepszy dyplom studencki. W konkursie brały udział prace licencjackie, inżynierskie i magisterskie obronione w latach 2022–2024. Spośród nominowanych do finału i publikowanych na łamach A&B projektów nagrodziliśmy cztery prace dyplomowe. Pierwszą nagrodę przyznaliśmy Martynie Jaworskiej, drugą – Marcie Kałuckiej, a trzecią – Łukaszowi Wolniakowi. Postanowiliśmy przyznać także jedno wyróżnienie, które zdobyła Aleksandra Świąder. Nagrodę Publiczności wybraną w głosowaniu internetowym wywalczyła Natalia Najmowicz, zdobywając największą liczbę głosów naszych czytelników i czytelniczek.
I Nagroda, proj.: Martyna Jaworska
© Martyna Jaworska
I Nagroda — rewitalizacja fary gubińskiej
Pierwszą nagrodę przyznaliśmy magisterskiej pracy dyplomowej autorstwa Martyny Jaworskiej – „Projekt rewitalizacji fary gubińskiej”. Dyplom został wykonany pod kierunkiem dr hab. Radosława Skalskiego i obroniony w 2023 roku na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie [zob. A&B 01|24].
Nagrodzona praca to projekt przekształcenia gotyckiej katedry w wielofunkcyjne centrum kultury, którego głównym założeniem jest dialog między przeszłością a teraźniejszością. Autorka proponuje stworzenie „użytkowej ruiny”, w której architektura i natura współistnieją w harmonii – we wnętrzu katedry umieszczone są między innymi biblioteka, sale seminaryjne, przestrzeń wystawowa, oraz mała gastronomia, a przestrzeń częściowo pozostaje otwarta na wpływy przyrody. Projekt odnosi się do historycznego znaczenia budynku i jego pierwotnej funkcji sakralnej, przy jednoczesnym zachowaniu aspektów naturalnego „ruinizmu” i wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań architektonicznych, takich jak szklany dach. W ten sposób katedra staje się symbolicznym miejscem łączącym wartości duchowe i kulturowe, otwartym na lokalną społeczność oraz dostępnym dla turystów i turystek.
I Nagroda, proj.: Martyna Jaworska
© Martyna Jaworska
Pracę Martyny Jaworskiej nagrodziliśmy za stworzenie przestrzeni o potencjale bycia „miejscem trzecim” – otwartym, integrującym środowiskiem, sprzyjającym spotkaniom i wymianie myśli. Autorka z szacunkiem podeszła do historycznej struktury gotyckiej katedry, tworząc estetyczne i funkcjonalne wnętrza, współgrające z otaczającą je naturą. Jej projekt wyróżnia się subtelnością – zachowuje elementy „ruiny” i naturalne ingerencje w architekturę. Istotnym elementem pracy jest również przemyślana rewitalizacja placu wokół fary, dzięki czemu teren ten może zyskać nową wartość jako miejsce spotkań społecznych i kulturalnych, odpowiadające na potrzeby lokalnej społeczności oraz osób odwiedzających miasto.
I Nagroda, proj.: Martyna Jaworska
© Martyna Jaworska
II Nagroda — symulacja lotu w kosmos
Drugą nagrodę otrzymała Marta Kałucka za magisterską pracę dyplomową – „SAME SKY. Obiekt do przeżyć immanentnych”. Praca została wykonana pod kierunkiem prof. Andrzeja Wachowicza i obroniona w 2023 roku na Wydziale Sztuk Projektowych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi [zob. A&B 09|24].
II Nagroda, proj.: Marta Kałucka
© Marta Kałucka
SAME SKY jest koncepcyjną przestrzenią symulująca doświadczenie podróży kosmicznej, zaprojektowaną tak, by odwiedzający mogli przeżyć overview effect – głęboko emocjonalne i ekstatyczne doświadczenie obserwacji Ziemi z przestrzeni kosmicznej, którego doznają astronauci. Zlokalizowany w odludnym miejscu w Irlandii obiekt zaprasza na powolną, refleksyjną podróż przez tunel, spiralną rampę i ekspozycje, przygotowujące do najważniejszego przeżycia pod kopułą wyświetlającą obraz Ziemi widzianej z kosmosu. Ta multimedialna instalacja skłania do kontemplacji, oferując wyjątkowy, głęboko poruszający kontakt z naturą, Ziemią i naszą planetarną tożsamością.
II Nagroda, proj.: Marta Kałucka
© Marta Kałucka
Projekt doceniliśmy za jego odważną, eksperymentalną i głęboko immersyjną koncepcję. Praca Marty Kałuckiej imponuje śmiałą formą, podkreślającą treść wystawy, pozwalając odwiedzającym przeżyć niezwykłe doświadczenie, zbliżone do kosmicznej perspektywy. SAME SKY oddziałuje na różne zmysły, tworząc wielowymiarowe, empiryczne przeżycie – od wizualnych wrażeń Ziemi widzianej z przestrzeni kosmicznej po fizyczne i emocjonalne doznania związane z eksploracją nieziemskiej przestrzeni.
II Nagroda, proj.: Marta Kałucka
© Marta Kałucka
III Nagroda — przestrzeni funeralnej w budynku Starej Syropiarni
Trzecią nagrodę, za stworzenie przestrzeni, która z szacunkiem podchodzi do emocji bliskich osoby zmarłej, odpowiadając na ich różnorodne potrzeby, otrzymał Łukasz Wolniak, autor obronionej w 2023 roku pracy magisterskiej —„Wnętrze, w którym spotykam śmierć. Projekt przestrzeni funeralnej wbudynku Syropiarni w Luboniu” [zob. e-wydanie A&B 02|24]. Dyplom został przygotowany pod kierunkiem dr hab. Natalii Kliśko-Walczak prof. UAP na Wydziale Architektury Wnętrz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
III Nagroda, proj.: Łukasz Wolniak
© Łukasz Wolniak
Przestrzeń funeralna w Starej Syropiarni w Luboniu jest miejscem pamięci i refleksji, łącząca architekturę z naturalnym otoczeniem oraz elementami nawiązującymi do symboliki przemijania. W budynku zaprojektowano miejsca do medytacji, rozmów oraz wyrażania emocji, tworząc przestrzeń ukojenia dla osób, które straciły swoich bliskich. Doceniamy symboliczne umieszczenie drzewa w centrum – jako metafory życia i przemijania – oraz subtelne podejście, unikające odniesień do konkretnej religii, a tworzące uniwersalne miejsce refleksji dla wszystkich.
III Nagroda, proj.: Łukasz Wolniak
© Łukasz Wolniak
wyróżnienie — poetycki pawilon
Wyróżniliśmy pracę licencjacką Aleksandry Świąder —„Pawilon poezji”, przygotowaną pod kierunkiem prof. Macieja Świtały na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku [zob. e-wydanie A&B 05|24]. Pawilon Poezji dedykowany Wisławie Szymborskiej przy Gdańskim Teatrze Szekspirowskim został zaprojektowany jako przestrzeń refleksji nad twórczością noblistki. Minimalistyczna konstrukcja z naturalnych materiałów, wyposażona w interaktywne elementy, pozwala zwiedzającym na fizyczny kontakt z poezją Szymborskiej i emocjonalne zaangażowanie w jej literacki świat.
Wyróżnienie, proj.: Aleksandra Świąder
© Aleksandra Świąder
Pracę wyróżniliśmy za wykorzystanie wymagającej przestrzeni Teatru Szekspirowskiego i użycie antracytowej cegły, którą pokryte są ściany teatru. Doceniliśmy ponadto haptyczny charakter części prezentującej utwory Wisławy Szymborskiej, zapraszający do interakcji oraz eksploracji twórczości noblistki.
Wyróżnienie, proj.: Aleksandra Świąder
© Aleksandra Świąder
nagroda publiczności
Od 4 października do 5 listopada br. roku Czytelnicy i Czytelniczki A&B mogli głosować na Nagrodę Publiczności, wybierając swój ulubiony projekt dyplomowy. Zwyciężyła praca licencjacka Natalii Najmowicz — „Centrum Kultury Arabskiej” z Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych, przygotowana pod kierunkiem dry Emilii Rolki, otrzymując 751 głosów [zob. A&B 07-08|24]. Autorka stworzyła koncepcję przestrzeni edukacyjno-kulturalnej, zlokalizowanej w gdańskiej dzielnicy Oliwa, mającej służyć integracji oraz wzmacnianiu dialogu międzykulturowego.
Wyróżnienie, proj.: Aleksandra Świąder
© Aleksandra Świąder
Drugie miejsce zajęła praca magisterska Pauliny Grosickiej — „Spotkanie. Wspólnota jako podstawa kształtowania tożsamości w architekturze małego miasta” z 540 głosami, a trzecie praca Poli Cołbeckiej — „Farnsworth House – współczesna interpretacja klasyki” z 355 głosami. Pełne wyniki głosowania znajdziecie pod tym linkiem.
Wyróżnienie, proj.: Aleksandra Świąder
© Aleksandra Świąder
***
Gratulujemy wszystkim finalistkom i finalistom konkursu, których prace w minionym roku akademickim opublikowaliśmy na łamach magazynu i portalu A&B. Laureatki i laureat czwartej edycji otrzymają od nas dyplomy i prenumeratę miesięcznika A&B.
Kolejna edycja konkursu Najlepszy Dyplom WNĘTRZA już wystartowała — do udziału w niej zapraszamy wszystkich studentów i studentki, absolwentów i absolwentki architektury wnętrz i kierunków projektowych z lat 2023-2025. Przypominamy także o drugiej kategorii konkursowej — Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA, gromadzącej najlepsze projekty z zakresu architektury.
Aleksandra Skorupa
Ilustracje: © Autorzy | archiwum A&B
W obradach jury uczestniczyły redaktorki i redaktor A&B: Małgorzata Tomczak (redaktor naczelna),
Ola Kloc, Katarzyna Szostak i Przemysław Ciępka.
Sekretarzą konkursu była Aleksandra Skorupa.