Podstawowym celem architektów z biura Dietrich | Untertrifaller podczas projektowania nowej szkoły w Klaus była energooszczędność. Koszt wybudowania tego budynku był tylko o trzy procent wyższy niż normalna budowa. Oszczędności, które w ten sposób osiągnięto, są ogromne. To jednak nic w porównaniu z największą zaletą tego projektu jaką jest światło dzienne we wnętrzach, w których uczą się dzieci i młodzież. Wysokie natężenie światła dziennego poprawia koncentrację i pozytywnie wpływa na ogólny stan człowieka.
Szkoła w Klaus mieści się przy głównej drodze w otoczeniu mieszkalnej jedno‑ i wielorodzinnej zabudowy. Architektom zależało więc na uczynieniu z niej wizualnej dominanty przestrzeni przy jednoczesnym wycofaniu jej w stosunku do ruchliwej arterii. Dlatego zaproponowali kształt litery L. Skrzydło przylegające do głównej drogi akcentuje obecność budynku w przestrzeni, a drugie jest bardziej wyizolowanie, znajdując się w głębi działki. W tym wypadku jednak nie kwestie formalne rozwiązania bryły były dla architektów największym wyzwaniem. Inwestor, gmina miejska, postawił im za zadanie zbudowanie pasywnego budynku.
szkoła w Klaus, proj.: Dietrich | Untertrifaller
fot.: Patricia Weisskirchner
więcej światła, mniej energii
Klaus leży w kraju związkowym Volarbergu, który ma bardzo surowe zasady co do standardów architektury pasywnej. Mimo to szkoła spełniła je w całości i co za tym idzie, stała się pierwszym całkowicie pasywnym budynkiem w tym regionie. Zużywa on mniej niż 15 kWh/m² rocznie co jest doskonałym wynikiem. Całość zbudowana jest z drewna, co zapewnia przyjemny klimat i ciekawe wrażenia estetyczne. W budynku wzięto pod uwagę zasady łączenia okien i zastosowano różne rodzaje tak, aby natężenie światła dziennego było, jak największe. Pomieszczenia są więc jasne i przestronne a duża ilość światła jeszcze dodatkowo wpływa na optyczne powiększenie przestrzeni. W takiej szkole dobrze się uczy i bawi, jakość czasu tam spędzonego jest bardzo wysoka.
wnętrza szkoły
fot.: Patricia Weisskirchner
naturalne światło w budynku szkolnym
Budynek na rzucie litery L mieści trzy funkcje: szkoły, biblioteki i hali sportowej. Główny budynek, w którym znajduje się szkoła, zawiera także pomieszczenia administracyjne. Ponadto oprócz tradycyjnych klas znalazły się tam przestrzenie wspólne, takie jak trzykondygnacyjne atrium, które rozciąga się na całą długość budynku, zapewniając naturalne doświetlenie pomieszczeń parteru. Poszczególne części szkoły są skomunikowane między sobą poprzez przeszkolone kładki oświetlone od góry. Jak piszą architekci z biura Dietrich | Untertrifaller w autorskim opisie projektu:
Ta prosta, ale atrakcyjna przestrzennie struktura jest z jednej strony zakorzeniona w logice ekonomii; z drugiej strony jest to efekt wyrafinowanej konstrukcji wykonanej z elementów drewnianych, materiału, którego wybór pomógł osiągnąć tak krótki czas budowy.
Faktycznie, szkoła w Klaus powstała w rekordowo szybkim czasie osiemnastu miesięcy od wyłonienia w konkursie zwycięskiego projektu. Krótki czas na realizacje był, obok energooszczędności i ekonomicznego budżetu, jedną z wytycznych od inwestora.
okna do dachów płaskich w hali sportowej
Najciekawszym elementem założenia jest hala sportowa. Jest ona przykryta rusztem z dźwigarów z drewna klejonego, który podtrzymuje dach i jednocześnie przepuszcza światło dzienne. Między kasetonami architekci wstawili pięćdziesiąt sześć „piramid światła dziennego” ze sklejki brzozowej z zamontowanymi oknami VELUX do płaskiego dachu. Całość daje ciekawy efekt estetyczny, ale nie to było głównym zamierzeniem architektów. Piramidy z oknami VELUX pozwalają na dobre i równomierne oświetlenie całego pomieszczenia. Każda z ich ułożona jest pod nieco innym kątem, dlatego natężenie światła jest jednolite niezależnie od pory dnia i roku.
między kasetonami architekci wstawili pięćdziesiąt sześć „piramid światła dziennego” ze sklejki brzozowej
fot.: Patricia Weisskirchner
Rażące światło, czy duże kontrasty między światłem a cieniem nie sprzyjają aktywności fizycznej. Takich efektów nie ma w hali sportowej szkoły w Klaus. Okna do dachów płaskich VELUX mogą być też otwierane zdalnie. Zapewnia to dobrą wentylację pomieszczenia.
zrównoważony rozwój w szkole
Szkoła w Klaus jest doskonałym przykładem, że architektura w duchu zrównoważonego rozwoju nie musi koniecznie opierać się na skomplikowanych i drogich technologiach. Kluczowy jest tutaj prawidłowy dobór okien i przyjazne środowisku materiały.
detal dachu w hali sportowej
© Dietrich | Untertrifallerfot.: Patricia Weisskirchner
Budynek był porównywalny w kosztach do budowy każdego innego obiektu, a na korzyść z pewnością wpływa fakt, iż jest o wiele tańszy w utrzymaniu. Do tego architekci z biura Dietrich | Untertrifaller stworzyli budynek o ciekawej strukturze, dobrych rozwiązaniach komunikacyjnych i przede wszystkim atmosferze sprzyjającej zdrowemu wzrastaniu dzieci i młodzieży.
Więcej o szkole w Klaus przeczytasz na Velux ArchiTips.
Helena Postawka-Lech