Patrycja Iskra oraz Julia Więckowska z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej zdobyły III nagrodę w kategorii dom jednorodzinny za projekt „Dom Rzeźbiony” w VII edycji Konkursu Architektury Ceglanej. Ich koncepcja zwróciła uwagę jury swoją innowacyjnością i kompleksowym podejściem do wykorzystania cegły jako budulca.
wizualizacja
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
konkurs promujący piękno ceglanej architektury
Konkurs Architektury Ceglanej ma na celu propagowanie cegieł i płytek klinkierowych jako najbardziej szlachetnych materiałów elewacyjnych. Cegła, będąca jednym z najstarszych budulców, nie tylko łączy tradycję z nowoczesnością, ale także oferuje studentom i studentkom architektury wyjątkowe możliwości projektowe. Celem konkursu było pokazanie, jak współczesna architektura może czerpać z jej potencjału, tworząc piękne i funkcjonalne obiekty.
Organizatorzy kładli szczególny nacisk na budowanie świadomości przyszłych architektów i architektek o wartości cegły oraz jej walorach estetycznych i praktycznych. Konkurs umożliwił zaprezentowanie umiejętności młodych projektantów i projektantek, szczególnie w kontekście tworzenia elewacji z klinkieru. Co ważne, prace zgłaszane do konkursu mogły być realizowane w rzeczywistych lub abstrakcyjnych lokalizacjach, dając uczestnikom i uczestniczkom pełną swobodę twórczą.
wizuzalizacja
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
„Dom Rzeźbiony”
Nagrodzony projekt Patrycji Iskry i Julii Więckowskiej wyróżnia się nowatorskim podejściem do tradycyjnej formy domu jednorodzinnego. Dom o wymiarach 11.1 x 11.1 m został zaprojektowany jako zwarta bryła, w której przestrzenie mieszkalne oraz wyposażenie wnętrz zostały „wyrzeźbione” bezpośrednio w cegle. Pomysł ten pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału cegły, stanowiąc nie tylko estetyczne, ale także funkcjonalne rozwiązanie.
elewacje
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
Dom składa się z dwóch kondygnacji: parteru, gdzie znajdują się garderoba, toaleta, kuchnia, salon z jadalnią oraz biuro, oraz pierwszego piętra, które mieści dwie sypialnie, łazienkę i czytelnię. Drugie piętro, będące poddaszem użytkowym, zostało w pełni przeznaczone na przestrzeń do ekspresji artystycznej. Ma ono charakter wolnego planu dającego możliwość stworzenia indywidualnej aranżacji, nadając projektowi wielofunkcyjny charakter i otwartość na różnorodne potrzeby mieszkańców i mieszkanek.
rzut parteru
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
Wszystkie pomieszczenia mają charakter nisz wyżłobionych w ceglanym sześcianie, co pozwala na zachowanie grubych murów w miejscach, gdzie nie są wymagane dodatkowe pokoje, podkreślając tym samym koncepcję żłobienia we wnętrzu. Stąd nieregularny układ ścian, niekiedy będących grubymi na kilkadziesiąt lub nawet kilkaset centymetrów murami, przypominającymi te z budowli średniowiecznych.
rzut poddasza
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
historyczna cegła materiałem przyszłości
Cegła jest jednym z najstarszych materiałów, klasycznym budulcem wykorzystywanym od wieków. W zgodzie z tą myślą zastosowana bryła odwołuje się do klasycznego archetypu domu – prostego prostopadłościanu z dachem dwuspadowym.
detal
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
Projekt Iskry i Więckowskiej podkreśla wyjątkowe właściwości cegły – zarówno jako materiału konstrukcyjnego, jak i dekoracyjnego. Użycie cegły z ręcznie formowaną strukturą oraz ciemnoszarej spoiny tworzy surowy, naturalny wygląd budynku, nawiązujący do tradycyjnych form budowlanych, jednocześnie wpisując się w nowoczesne standardy architektury. Nieregularny układ okien o różnych rozmiarach nadaje projektowi awangardowy charakter, wprowadzając nowoczesny akcent w klasycznej bryle domu.
detal
© Patrycja Iskra, Julia Więckowska
W projekcie, cegła nie ogranicza się jedynie do murów zewnętrznych – została również zastosowana do tworzenia elementów wyposażenia wnętrz, takich jak szafy, półki czy klatka schodowa. Dzięki temu „Dom Rzeźbiony” staje się spójną całością, w której materiał budowlany jest integralnym elementem zarówno konstrukcji, jak i aranżacji wnętrza. Cegła jako surowiec o długiej tradycji, wnosi do projektu nie tylko trwałość, ale również jego niepowtarzalny charakter.