Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Frontem do wody. Reanimacja portowego parawanu w Le Havre transfuzją z kultury

10 października '24
w skrócie
  1. Polsko-rosyjski zespół projektowy zdobył honorowe wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Brise-Vent Havre za projekt „Brise-Vent Havre 2.0. The Path Towards The Water”, który ma na celu ożywienie starego portu w Le Havre i stworzenie nowoczesnego muzeum.
  2. Projekt zakłada przekształcenie zapomnianej struktury betonowej w centrum kulturalne, z naciskiem na aspekty społeczne, które mają przyciągnąć lokalną społeczność oraz turystów i turystki.
  3. Kluczowym elementem jest adaptacja istniejącej konstrukcji z poszanowaniem jej wartości, wprowadzenie elastycznego programu oraz nawiązanie silnego związku z morzem poprzez interaktywne wystawy.
  4. Nowa bryła budynku, umiejscowiona za istniejącą strukturą, chroni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i zachowuje integralność z otoczeniem.
  5. Proponowane rozwiązania uwzględniają zrównoważony rozwój, a projektowane przestrzenie mają sprzyjać interakcjom kulturowym i społecznym.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Polsko-rosyjski zespół projektowy: Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny (absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej) oraz Elina Timergalieva (absolwetka Państwowego Uniwersytetu Architektury i Inżynierii w Kazaniu), aktualnie studiujący architekturę w Szwecji i we Włoszech, zdobył honorowe wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Brise-Vent Havre, organizowanym przez platformę TerraViva. Ich projekt BRISE-VENT HAVRE 2.0  „The Path Towards The Water” to propozycja ożywienia starego francuskiego portu w Le Havre i stworzenia nowoczesnego muzuem.

aksonometria 

aksonometria projektu „Brise-Vent Havre 2.0. The Path Towards The Water”

© Aleksandra Bator, Elina Timergalieva i Grzegorz Konieczny

konkurs Brise-Vent Havre

Wyzwaniem konkursowym było przekształcenie zapomnianej struktury betonowej w nowoczesne muzeum, które mogłoby stać się centrum kulturalnym we francuskim mieście Le Havre. Monumentalny „szary żagiel” z lat 40. ubiegłego wieku nie spełnia już swojego pierwotnego celu, jakim była ochrona portu przed podmuchami wiatru, dlatego organizatorzy konkursu zaprosili projektantów i projektantki do stworzenia koncepcji nowego muzuem, dzięki czemu zapomniane miejsce zostanie ożywione. Kluczowym elementem konkursu było zwrócenie szczególnej uwagi na aspekty społeczne, co zachęcało uczestników i uczestniczki do opracowania hybrydowych programów, mogacych przyciągnąć zarówno lokalną społeczność, jak i międzynarodowych turystów i turystki.

moduł

moduł

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva 

nagrodzone prace

Prace nagrodzone w konkursie zachowały historyczne dziedzictwo, równocześnie proponując innowacyjne rozwiązania. Jury doceniło kreatywne wykorzystanie materiałów zrównoważonych, szczególnie drewna oraz integrację terenów zielonych, co przekształciło teren w elastyczną, wielofunkcyjną przestrzeń. Wspólnym tematem dla wszystkich uczestników i uczestniczek konkursu było zachowanie dziedzictwa przemysłowego obiektu przy jednoczesnym wprowadzeniu przyszłościowych rozwiązań, sprzyjających interakcjom kulturowym i społecznym. Pierwsze miejsce zdobył zespół z Turcji (Öznur Çağlayan, Ece Uğurlu, Devrim Nasmir, Can Özdoğan, Yiğit Doğan, Gaye Karbeyaz) za projekt „Le Havre Port Cultural Center”. Drugą nagrodę otrzymali przedstawiciele Chin (Dingdong Tang, Zehui Li, Haisheng Xu), autorzy projektu „DiveAscent”, a trzecią francuski zespół projektowy „Wind Machine” (Xavier Brunet, Clémence Prévost, Anthony Fourrier, Sara Belrhaiti, Hiba Elhaddad).

wystawa stała

wystawa stała

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva 

BRISE-VENT HAVRE 2.0  „The Path Towards The Water”

Celem projektu polsko-rosyjskiego zespołu, w którym struktura istniejącego budynku odgrywa kluczową rolę, było niezakłócanie jego obecnej wartości, lecz podkreślenie jego znaczenia w kontekście portu we francuskim mieście Le Havre poprzez wprowadzenie nowej architektury. Proponowane podejście zakłada adaptację zachowanej konstrukcji do nowych funkcji oraz wprowadzenie elastycznego programu, co ma ożywić istniejący obszar i zachęcić zarówno mieszkańców i mieszkanek, jak i osób odwiedzających do eksploracji okolic portu. Silny związek najbliższej okolicy z morzem oraz doświadczenie wody stanowią kluczowe czynniki definiujące proponowane wystawy muzealne.

strefa zielona, korytarz

strefa zielona, korytarz

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva 

Nowa bryła budynku, umieszczona za istniejącą strukturą, została dodana z poszanowaniem jej pierwotnej roli jako bariery, mającej chronić statki cumujące w porcie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Proponowany projekt reinterpretujący tę funkcję w bardziej ideologicznym znaczeniu sprawia, że Brise-Vent Havre 2.0 chroni nowo zaprojektowane przestrzenie, jednocześnie stając się wyróżniającym punktem w kontekście pobliskiego portu. Konstrukcja budynku opiera się na module istniejącej struktury, co pozwala zachować integralność nowych przestrzeni z istniejącą tkanką, tworzy czytelny układ oraz umożliwia elastyczną adaptację w przyszłości. Dzięki temu nowe funkcje mogą być wprowadzane w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby społeczności, co zapewnia długotrwałą wartość architektoniczną i kulturową projektu.

korytarz

korytarz

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva 

nowy program

Nowy program został wdrożony na podstawie trzech głównych osi. Południowa część, zdefiniowana poprzez obecność istniejącej struktury, została przystosowana do funkcji wspierających, wzbogaconych o zielone przestrzenie przeznaczone na odpoczynek i kontemplację. Zachowane otwory elewacyjne pozwalają zieleni przenikać do wnętrza budynku, co tworzy silniejsze połączenie między nową kubaturą a pobliskim parkiem. Strefa środkowa stanowi główny ciąg komunikacyjny, oferując otwartą przestrzeń, która prowadzi odwiedzających zarówno wzdłuż nowej, jak i istniejącej struktury, umożliwiając ciekawszą interakcję z budynkiem. Północna część przeznaczona jest na muzeum, które obejmuje wystawy tymczasowe i stałe, zintegrowane z dodatkowymi przestrzeniami socjalnymi, takimi jak audytorium, biblioteka oraz restauracja z bezpośrednim widokiem na wodę. Proponowane wewnętrzne przestrzenie muzealne są widoczne także na zewnątrz budynku dzięki ich wysunięciu poza główną linię elewacji. Zabieg ten umożliwia elastyczną adaptację przestrzeni wewnętrznych, a wysunięcia, przypominające morskie kontenery charakterystyczne dla pobliskiego portu, tworzą spójny układ zewnętrznej fasady.

podwodna wystawa

podwodna wystawa

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva

nowa funkcja

Nowa funkcja budynku, dedykowana głównie przestrzeniom muzealnym, ma na celu zanurzenie osób odwiedzających w doświadczeniu z wodą oraz pogłębienie ich zrozumienia silnych związków między miastem a morzem. Wszystkie przestrzenie muzealne są zorganizowane wokół nowej wewnętrznej ścieżki, prowadzącej użytkowników i użytkowniczki od wejścia przez zaproponowane strefy. Interaktywne elementy angażują zmysły odwiedzających, oferując zarówno edukacyjne, jak i emocjonalne momenty. Ścieżka kończy się w bezpośrednim punkcie widokowym, skierowanym na wodę, który stanowi kulminacyjny moment podróży. Celem tego elementu jest podkreślenie głównego tematu wystawy  – fizycznych i duchowych relacji między wodą a ludzkością.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Bator, Grzegorz Konieczny, Elina Timergalieva 

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

E-DODATEK - Oświetlenie, osprzęt – trendy 2024
Metalowe systemy elewacyjne z siatek i kratek architektonicznych
Ogrzewanie i chłodzenie z grzejnikami Jaga
INSPIRACJE