Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Klimatyczny manifest przeciwko pladze plastiku

29 października '24
w skrócie
  1. Sebastian Kawalec z Politechniki Wrocławskiej zdobył Doroczną Nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego za pracę dyplomową „Inferno XXI. Pawilon z plastiku”.
  2. Projekt jest manifestem klimatycznym, który porusza problem nadmiernego wykorzystania plastiku oraz niewystarczających działań recyklingowych.
  3. Pawilon, inspirowany „Boską Komedią” Dantego, składa się z trzech części: Inferno, Purgatorio i Paradiso, ilustrujących różne etapy zarządzania odpadami.
  4. Obiekt w Wenecji zmienia perspektywę odbiorców i odbiorczyń, zwracając uwagę na anonimowość w konsumpcji oraz jej wpływ na środowisko.
  5. Pawilon ma skłaniać do refleksji nad kryzysem klimatycznym, a jego dekonstrukcja zmienia nazwę z „Inferno XXI” na „Purgatorio XXXI”, sugerując odległość celu.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Sebastian Kawalec został laureatem Dorocznej Nagrody SARP im. Zbyszka Zawistowskiego „Dyplom Roku” za pracę dyplomową „Inferno XXI. Pawilon z plastiku”, zrealizowaną na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej pod kierunkiem dr Ady Kwiatkowskiej. Projekt jest manifestem klimatyczny, zwracającym uwagę na problem nadmiernego wykorzystywania tworzyw sztucznych oraz niedostatecznych działań recyklingowych. Inspiracją dla koncepcji pawilonu stała się „Boska Komedia” Dantego Alighieri, której pierwsza część – „Inferno” – symbolizuje grzechy i przestrzega przed ich skutkami. Współczesna wersja piekła odwołuje się do XXI wieku, ukazując plastikowy pawilon jako ostrzeżenie dla współczesnego społeczeństwa przed zgubnymi konsekwencjami niszczenia środowiska.

idea

idea

© Sebastian Kawalec

globalna góra śmieci

Każdego dnia każdy z nas wytwarza odpad – na pozór pojedynczy, lecz wkrótce staje się on częścią masowego problemu. Gdy pomnożymy pojedyncze śmieci przez miliardy żyjących ludzi, problem osiąga ogromną skalę. Projekt ten ma na celu uświadomienie, że każdy z nas dokłada się do wspólnego problemu zbudowanego z ton „niczyich” odpadów. To wizualne przedstawienie tego, co zazwyczaj ukrywa się przed wzrokiem – na wysypiskach czy w postaci oceanicznych wysp śmieci – staje się potężną, unoszącą się kulą odpadów, przesłaniającą to, co dotąd było dla nas ważne. Ma to przypominać, co powinno zajmować priorytetowe miejsce w naszej codziennej świadomości.

idea formy lęku

idea formy lęku

© Sebastian Kawalec

maski anonimowej konsumpcji

Na lokalizację pawilonu wybrano Wenecję – miasto będące zamkniętą przestrzenią, z pozornym brakiem miejsca na nowe obiekty. Pozorne ograniczenie wynika z faktu, że miasto to posiada własny, reprezentacyjny plac – Plac Św. Marka. Pawilon został umieszczony w tej historycznie i turystycznie istotnej przestrzeni, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Turysta czy turystka, spodziewająca się zobaczyć zabytkowy plac, bazylikę i wieżę, napotyka nietypowy obiekt, przyciągający uwagę i zmieniający perspektywę odbioru tego miejsca.

lokalizacja

lokalizacja

© Sebastian Kawalec

Umiejscowienie pawilonu w centrum stolicy karnawału podkreśla symbolicznie anonimowość, towarzyszącą korzystaniu z plastiku. Kupując pojedynczą plastikową butelkę, większość ludzi nie myśli o jej wpływie na środowisko, traktując to jako mało istotny, jednostkowy wybór. W średniowieczu zakładanie masek było pretekstem do łamania prawa, a dzisiaj anonimowość zwalnia nas z odpowiedzialności za ekologię. Kultura weneckiego karnawału, z jego ozdobnymi kostiumami i maskami, wprowadza poczucie odosobnienia, które w połączeniu z pawilonem ma zwrócić uwagę na istotę problemu – uświadamiając, że kryzys ekologiczny nie powstał samoczynnie, lecz to nasze działania go napędzają.

przekrój

przekrój

© Sebastian Kawalec

architektura jako przestroga

Pawilon wykorzystuje architektoniczne możliwości, takie jak manipulacja przestrzenią, dominacja w otoczeniu oraz przysłanianie widoków. Jest dedykowany najbardziej popularnym miejscom turystycznym na świecie, takim jak centralne place miast czy punkty widokowe, których charakterystyka zostaje zakłócona przez obecność pawilonu, co może przyczynić się do spadku ich atrakcyjności. Formę obiektu zaprojektowano tak, aby budzić jednocześnie lęk i zainteresowanie, przypominając znane kształty, przyciągające uwagę, niezależnie od tego, czy jest ona pozytywna, czy negatywna.

widok na wejście główne pod pawilonem

widok na wejście główne pod pawilonem

© Sebastian Kawalec

Motyw ostrzeżenia z „Boskiej Komedii” został zaadaptowany w pawilonie poprzez podział wnętrza na trzy tematyczne strefy. Najniższa część, Inferno, odnosi się do etapu zastoju w zarządzaniu odpadami, środkowa strefa, Purgatorio, symbolizuje wciąż istniejący wybór, natomiast Paradiso przedstawia idealny stan przetwarzania śmieci.

Inferno

Najniższe kondygnacje zostały przeznaczone na część Inferno, gdzie użytkownicy i użytkowniczki, spoglądając w dół, mogą zobaczyć pesymistyczny obraz przyszłości. Przestrzeń ta jest zasypana plastikowymi odpadami, a dostęp do niej prowadzi przez wewnętrzne schody. Na piętrze przeznaczonym na wystawy można zobaczyć zdjęcia martwych zwierząt, które padły ofiarą morskich odpadów, oraz fotografie z wysypisk w ubogich krajach. Na tym poziomie odwiedzający mają możliwość wyboru – mogą udać się schodami w górę lub zstąpić na śmietnisko.

inferno

inferno

© Sebastian Kawalec

Purgatorio i Paradiso

Środkowa część pawilonu, nazwana Purgatorio, symbolizuje czyściec. Ta kondygnacja ilustruje realny wybór pomiędzy plastikiem a alternatywnymi materiałami, które skutecznie mogą je zastępować. W centralnej czarnej kuli umieszczono widownię, gdzie zgromadzeni ludzie mogą się nawzajem obserwować.

paradiso

paradiso

© Sebastian Kawalec

Ostatnia sekcja pawilonu, Paradiso, ukazuje idealny świat. Najniższe piętro tej części zawiera laboratoria, w których hoduje się grzyby zdolne do rozkładu plastiku. Natomiast wyższe piętro to sala projekcyjna, w której sklepienie pokryte cienką folią plastikową służy do wyświetlania filmów edukacyjnych.

purgatorio

purgatorio

© Sebastian Kawalec

refleksja nad kryzysem klimatycznym

Dzięki nietypowej formie, pawilon przyciąga turystów i turystki, a ich wędrówka przez wszystkie jego części skłania do refleksji. Nie ukazuje on optymistycznego obrazu z bujną roślinnością, który mógłby wprowadzać w błąd i dawać poczucie, że problem nie istnieje. Jego celem jest ukazanie wyboru, przed którym każdy z nas staje w kontekście kryzysu klimatycznego. Kula odpadów została uniesiona i umieszczona w konstrukcyjnej siatce, co nadaje jej wygląd ludzkiego trofeum współczesnych czasów.

widok z arkad budynku Procuratie Vecchie

widok z arkad budynku Procuratie Vecchie

© Sebastian Kawalec

Plastikowe odpady mogą rozkładać się od 100 do 1000 lat, dlatego po widocznej dekonstrukcji pawilon zmieni nazwę z „Inferno XXI” na „Purgatorio XXXI”, co daje współczesnym odbiorcom poczucie, że cel jest nadal odległy w czasie.

Purgatorio XXXI, drugi etap pawilonu

Purgatorio XXXI, drugi etap pawilonu

© Sebastian Kawalec

Pełne wyniki konkursu o coroczną nagrodę SARP dla najlepszych prac dyplomowych opublikowaliśmy na naszym portalu (zobacz: „Wyniki konkursu o coroczną nagrodę SARP”).

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE