Po latach przymiarek na Molo Południowym w Gdyni powstanie centrum żeglarskie. Oprócz nowej siedziby gdyńskich klubów i infrastruktury dla żeglarzy wybudowane zostaną też apartamenty inwestycyjne.
Plany budowy nowoczesnego kompleksu żeglarskiego Polski Związek Żeglarski snuł od wielu lat. Dzisiaj przy gdyńskim porcie jachtowym, w budynkach, które czasy świetności mają już dawno za sobą, znajdują się siedziby klubów żeglarskich, a cały teren wymaga uporządkowania. Już dekadę temu rozstrzygnięto ogólnopolski konkurs architektoniczny na nową zabudowę. Wygrało Studio Kwadrat z Gdyni, a projekt zakładał nie tylko budowę zaplecza dla klubów żeglarskich, ale i restauracje, biura, spa i hotel liczący 200 pokoi. Z planów tych jednak nic nie wyszło. Powód? Związkowi nie udało się pozyskać finansowania.
kluby żeglarskie, ale i „apartamenty noclegowe”
Wizje snute przez PZŻ ponownie nabrały kształtów, gdy w 2021 roku związek podpisał umowę z belgijskim deweloperem. Firma Ghelamco odkupiła 80 proc. udziałów w powołanej przez związek spółce Nowa Marina Gdynia, która formalnie jest właścicielem terenu. W efekcie zmieniła się koncepcja architektoniczna i założenia dotyczące zabudowy.
W budynkach znajdą się siedziby gdyńskich klubów i PZŻ oraz „lokale noclegowe”
© Ghelamco
W ramach inwestycji Ghelamco i PZŻ planowane są trzy budynki o łącznej powierzchni użytkowej blisko 20 tys. mkw. W rozsyłanych mediom komunikatach deweloper podaje, że znajdą się tu:
siedziby gdyńskich klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy, w tym lokale z widokiem na port i marinę, spełniające oczekiwania na miarę organizowanych w Gdyni wydarzeń żeglarskich.
Obiekt wyposażony będzie między innymi w hangary do przechowywania jachtów, a także podziemny garaż.
Wspomnianym „lokalom” nie poświęcono wiele uwagi i można odnieść wrażenie, że w inwestycji powstanie głównie infrastruktura dla żeglarzy. W ramach projektu, obok przestrzeni dla klubów żeglarskich — planowane są natomiast „lokale usługowe”, które deweloper po wybudowaniu planuje skomercjalizować i sprzedać. W praktyce chodzi o apartamenty inwestycyjne. W tym miejscu nie mogą powstać mieszkania, bo plan miejscowy dla tego rejonu zakłada zabudowę usługową oraz usługi turystyki morskiej. Ghelamco odmówiło jednak udzielenia A&B informacji, ile tego typu lokali planuje wybudować i jaka część całej inwestycji przypadnie PZŻ. Biuro prasowe firmy przekazało jedynie, że żeglarze zajmą „niższe kondygnacje”, a lokale na sprzedaż znajdą się na tych wyższych.
projekt PIG Architekci
Projekt Nova Marina Gdynia został wybrany w drodze zamkniętego konkursu na koncepcję architektoniczną, do którego zaproszono pięć polskich pracowni: APA Wojciechowski, Arch-Deco, BBGK Architekci, PIG Architekci i ROARK Studio. W sądzie konkursowym zasiedli architekci oraz przedstawiciele miasta Gdyni, Polskiego Związku Żeglarskiego i Ghelamco. Zwyciężyła koncepcja pracowni PIG Architekci.
Architektura budynku to efekt długiej współpracy z włodarzami miasta i miejskim konserwatorem zabytków, dzięki czemu wspólnie wypracowaliśmy na wskroś gdyński projekt, który mamy nadzieję, stanie się centrum polskiego żeglarstwa — mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego — mówi architekt Michał Lah, członek zarządu pracowni PIG Architekci. — Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim.
Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego zapowiada, że rozpoczęcie budowy planowane jest na przełomie roku.
projekt powstał w pracowni PIG Architekci
© Ghelamco
Jest to znacznie zmodernizowana koncepcja względem poprzednich wersji, wynikająca po pierwsze z kompletnie nowego modelu współpracy biznesowej pomiędzy Polskim Związkiem Żeglarskim a firmą Ghelamco Polska, ale również też nowej koncepcji architektonicznej samego projektu — powiedział.