Oglądnij retransmisje spotkań LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Aleja tysiąca drzew przecięła Bródno

05 lipca '23

Jedna z głównych ulic warszawskiego Bródna, ulica Kondratowicza, właśnie stała się Aleją tysiąca drzew. Jej teren pełnił przez ostatnie lata rolę zaplecza budowy metra. Dziś jest jedną z najbardziej zielonych ulic Warszawy. A plany były jeszcze bardziej ambitne.

Choć stacje metra Zacisze, Kondratowicza i Bródno oddano do użytku jesienią 2022 roku, to dopiero w lipcu 2023 zakończyły się prace na powierzchni. Celem wykonawców modernizacji było wykorzystanie niepowtarzalnej okazji i odmienienie ul. Kondratowicza na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Ulica jest ważnym miejscem dla całego Targówka to tu mieści się dzielnicowy ratusz i bródnowski szpital. Jej nowy charakter miał oddawać rangę tej przestrzeni, wpływać pozytywnie na walory wizualne i użytkowe okolicy oraz nadawać nowy zielony kierunek w przebudowie miejskich arterii w Warszawie. Modernizacja, zgodnie z planem, rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku jeszcze przed oddaniem nowych stacji do użytku, gdy wykonawca metra zaczął likwidować zaplecze budowy.

© Zarząd Dróg Miejskich Warszawa

Dziś, po zakończeniu prac, ul. Kondratowicza jest zupełnie inna — zmieniła się nie do poznania, stając się miejscem nowoczesnym, kompleksowo przebudowanym, zielonym i przyjaznym dla wszystkich użytkowników; miejscem z szerokimi ścieżkami rowerowymi, miejscami wypoczynku z nowymi ławkami — mówił Rafał Trzaskowski. — Jest tu również bezpiecznie — dzięki LED-owym latarniom oraz dodatkowym pięciu nowym przejściom dla pieszych. W tych zmianach swój udział mieli mieszkańcy, którzy sadzili tu — ja zresztą również — drzewa i krzewy, ponieważ chodziło nam o czynny udział lokalnej społeczności w rewitalizacji tej ulicy — dodaje prezydent Warszawy.

© Prezydent m.st. Warszawy

Czy Warszawa dobrze wykorzystała szansę, jaką dawała budowa metra bezpośrednio pod przebudowywaną ulicą? Choć rzeczywiście dziś arteria to pełna zieleni miejska aleja, to plany samego ratusza były zdecydowanie bardziej ambitne. Pisaliśmy o nich w artykule Aleja Tysiąca Drzew projektu WXCA wyrośnie na Bródnie. Początki koncepcji przemiany ul. Kondratowicza sięgają bowiem 2015 roku i zorganizowanych wówczas przez Oddział Warszawski SARP warsztatów projektowych. W pracach warsztatowych i późniejszej dyskusji pojawiały się pomysły wykreowania nowej zabudowy pierzejowej, buspasów czy wreszcie zwężenia ulicy do jednej jezdni. Ostatecznie jezdnie pozostały dwie, choć węższe. Przed rozpoczęciem budowy metra, ulica Kondratowicza posiadała układ z dwoma pasami w każdym kierunku, wraz z ewentualnymi dodatkowymi — do skrętu w rejonie skrzyżowań. Ta zasada została zachowana. Po bokach dodano piesze alejki i drogi rowerowe oraz miejsca odpoczynku w zieleni.

Ulica Kondratowicza z lotu ptaka

Ulica Kondratowicza z lotu ptaka

© UM st. Warszawy

Istniejące szpalery drzew zostały uzupełnione i rozbudowane. Ulicę wzbogaca 700 nowych drzew. Są to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania przed zmianami na tym odcinku było ich około 300. Ostatnie sztuki trafią na Kondratowicza jesienią, żeby uniknąć sadzenia ich w porze największych upałów. Wówczas Kondratowicza stanie się „Aleją tysiąca drzew”. Poza drzewami pojawiło się tu 136 tysięcy krzewów różnych gatunków oraz liczne nowe trawniki, na których części powstały łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostało ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni projektowej WXCA zaplanowali dla mieszkańców liczne małe skwery.

© Zarząd Dróg Miejskich Warszawa

Dużą przemianę przeszła też okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawiły się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 3 metry każda. Istniejąca trasa po południowej stronie została przebudowana zgodnie z nowoczesnym standardem — to lepszy przebieg i wykorzystanie równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstała zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych. Wzdłuż ulicy Kondratowicza pojawiło się miejsce do parkowania 470 rowerów.

 
Kacper Kępiński

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE