Nowe stacje warszawskiego metra będą budowane według jednego standardu architektonicznego, a częściowo pokryją się zielenią. Zaprezentowano projekt koncepcyjny trzeciej linii metra.
Aktualnie trwają prace nad pierwszym, 8-kilometrowym odcinkiem trzeciej linii metra obejmującej stacje od Stadionu Narodowego przez Dworzec Wschodni, Mińską, Rondo Wiatraczna, Ostrobramską, Jana Nowaka-Jeziorańskiego po Gocław oraz Stację Techniczno-Postojową na Koziej Górce. Dalsze etapy tej inwestycji przewidują połączenie Gocławia przedłużeniem przecinającym Wisłę z Mokotowem i Służewcem.
rok na projekt
wizualizacja wnętrza stacji
fot. ILF / UM Warszawa
Dokument, jaki zaprezentowali urzędnicy wspólnie z projektantami z ILF Consulting Engineers Polska to projekt koncepcyjny — raport wstępny pierwszego odcinka. Projektanci niebawem przystąpią do kolejnych prac — ustalania stref wpływu obiektów metra na budynki i oceny stanu technicznego budynków w strefie budowy. Całość tych prac zakończy się w połowie 2023 roku tak, aby w II kwartale można już było ogłosić przetarg na jego realizację.
wizualizacja wnętrza stacji
fot. ILF / UM Warszawa
Linia będzie projektowana w duchu najnowszych rozwiązań proekologicznych przy możliwie maksymalnym obniżeniu kosztów. Oznacza to roślinność na zadaszeniach wyjść ze stacji i zastosowanie powtarzalnych elementów architektury. Nacisk zostanie położony na jakość w najbliższym otoczeniu stacji — będzie dużo stojaków rowerowych, a przeszklenia wiat będą jak najmniej ingerowały w zabytkowe otoczenie stacji — tłumaczył Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy
kontrowersyjne plany
schemat linii metra
fot. UM Warszawa
Miasto prowadzi intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy. Eksperci w „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie” szacują koszty i korzyści różnych wariantów, co pozwoli na wybór przebiegu dalszego odcinka M3 i kolejnych linii, oraz ustalenie docelowego kształtu sieci metra w Warszawie. Społecznicy wskazywali, że metro w planowanym obecnie kształcie nie będzie konkurencyjne wobec planowanej linii tramwajowej na Gocław. Dużo prostsza i tańsza inwestycja została jednak odłożona na przyszłość. Urzędnicy zapowiadają, że docelową sieć metra w Warszawie i plan transportowy miasta poznamy, gdy wyłożony zostanie do publicznego wglądu projekt nowego studium jesienią bieżącego roku.
upraszczanie architektury
po lewej: kolorystyka stacji; po prawej: stacja Wiatraczna
fot. ILF / UM Warszawa
Względem pierwotnie prezentowanych wizualizacji nowych stacji na M3, aktualny projekt przede wszystkim wprowadza standaryzację wyglądu wewnętrznego stacji. Pasażerowie będą mogli je odróżnić od siebie dzięki zróżnicowanej kolorystyce i układowi paneli akustycznych. Wygląd zewnętrzny wejść na stacje także będzie dla wszystkich lokalizacji taki sam. Głównym akcentem architektonicznym prostych, przeszklonych wiat ma być zieleń nazadaszeniach. Prezentowana lokalizacja wejść do stacji może jeszcze ulec zmianom.
pierwotne wizualizacje koncepcji wejść do stacji
fot. Metro Warszawskie / ILF