Rozpoczęła się budowa dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Nowy obiekt projektu pracowni DWAA Architekci to nowoczesne założenie z zadaszonymi peronami, ruchomymi schodami, dużą ilością światła i czytelnym systemem informacji pasażerskiej.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąc pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Jej przebudowa to kolejny etap modernizacji linii średnicowej, dzięki niej poprawi się też standard zarządzania całym węzłem kolejowym, co pozytywnie wpłynie na sprawny ruch pociągów.
Warszawa Zachodnia to największa stacja pod względem kursujących pociągów
© DWAA Architekci
nowoczesna Warszawa Wschodnia
Jak twierdzi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:
Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski.
nowy projekt to m.in. zadaszenie wszystkich peronów
© DWAA Architekci
stacja kolejowa dla wszystkich
Za projekt nowego dworca odpowiadają architekci z pracowni DWAA Architekci. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei. Wszystkie perony zyskają zadaszenie, a dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwości kursowania pociągów.
każdy z peronów zostanie wyposażony w windę
© DWAA Architekci
Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne — będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie też wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.
Na stacji Warszawa Zachodnia nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
nowe przejście podziemne
© DWAA Architekci
etapy budowy
Podczas przebudowy Warszawy Zachodniej utrzymany będzie ruch pociągów i obsługa pasażerów. W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony linii obwodowej — peronu nr 8. Przygotowane zostanie m.in. lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony ul. Tunelowej. Wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie stacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al. Jerozolimskich.
Zakończenie budowy planowane jest w drugiej połowie 2023 roku. Inwestycja realizowana jest dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.