W niewielkim tanzańskim miasteczku Ulyankulu powstaje szkoła zaprojektowana przez polskich architektów, której budowę zainicjowała poznańska fundacja WAYAiR. Projekt JEJU.studio pokazuje, że czerpiąc z lokalnych materiałów, technik i umiejętności oraz łącząc je ze współczesną świadomością ekologiczną można uzyskać wspaniałe efekty.
fot. Tytus Rogoziński / dzięki uprzejmości jeju.studio
Tysiące uchodźców z dotkniętego wojną Burundi schronienie znalazło w sąsiedniej Tanzanii. Jednym z miasteczek, które powstały jako efekt migracji jest Ulyankulu w północnej części kraju. To właśnie tutaj swoją działalność prowadzi fundacja WAYAiR, stworzona przez grupę pedagogów, którzy przez ostatnie 25 lat rozwijali program szkolny w Poznaniu. Zainicjowali oni badania w dziedzinie migracji, etnografii i architektury, nawiązali współpracę z lokalną społecznością, organizacjami, liderami i szkołami, tak by jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców.
więcej niż szkoła
Szkoła w Ulyankulu w zamyśle inicjatorów projektu miała być nie tylko budynkiem edukacyjnym, ale także centrum lokalnego życia, stymulującym wspólne działania. Jej struktura odzwierciedla układ wioski z niewielkimi pawilonami otaczającymi centralny dziedziniec zacieniony drzewami mango. Wszystkie sale lekcyjne są otoczone ozdobną, perforowaną ścianą z glinianej cegły, tworzącą sekwencję mniejszych patio, z których każde zostało zaprojektowane tak, aby umożliwić różne zajęcia na świeżym powietrzu i zachęcić dzieci oraz innych mieszkańców Ulyankulu do spotkań towarzyskich, zabawy i wspólnego spędzania czasu.
lokalne zasoby
fot. jeju.studio
Architekci z JEJU.studio współpracujący z ARH+ i firmą Akon odpowiedzialną za konstrukcjębudynku, projektując tanzańską szkołę korzystali z tradycyjnych technik, wiedzy i dziedzictwa, uzupełniając je o świadomość ekologiczną i profesjonalną wiedzę architektoniczną. W projekcie wykorzystano materiały, detale i rzemiosło z najbliższego otoczenia Ulyankulu – co nie tylko wpływa na zmniejszenie obciążenia środowiskowego, ale także pozwala na włączenie społeczne osób budujących szkołę w znanych dla siebie technikach.
z myślą o klimacie
fot. jeju.studio
Tradycyjne technologie w tym regionie bazują także na najbardziej wydajnych, pasywnych sposobach chłodzenia budynków. Podwójna konstrukcja dachowa została zaprojektowana tak, aby zapewnić efektywne chłodzenie pasywne i zapobiec przegrzewaniu się wnętrz. Połacie dachowe mają także za zadanie zbierać wodę deszczową, która następnie przechowywana będzie pod ziemią.
edukacja i teatr
fot. jeju.studio
Fundacja WAYAiR została stworzona przez grupę pełnych pasji pedagogów, którzy przez ostatnie 25 lat rozwijali unikalny program szkolny w Poznaniu. „Łejery” zaczynały jako mała grupa teatralna dla dzieci, a z czasem przekształciły się w szkołę, która z roku na rok udowadnia, że jej programy edukacyjne są demokratyczne i oparte na sztuce. WAYAiR powstał, by dzielić się wiedzą i doświadczeniem „Łejery” z innymi.
fot. Tytus Rogoziński / dzięki uprzejmości jeju.studio