Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Szkoła podstawowa w Mozambiku. Projekt Aleksandry Krupskiej

11 lutego '21

Aleksandra Krupska, absolwentka Politechniki Gdańskiej, zainspirowana konkursem na projekt przedszkola w Mozambiku, postanowiła zbadać tematykę architektury i problemów najuboższych obszarów Afryki. Wynikiem jej poszukiwań jest praca magisterska wykonana pod kierunkiem dr Marka Gawdzika. Proponowana szkoła podstawowa w Mozambiku to bezpieczne miejsce, w którym dzieci mogą się uczyć, integrować i spędzać czas.

Szkoła
w Mozambiku, dziedziniec

integracja, dostępność, bezpieczeństwo, różnorodność i tolerancja to hasła, jakimi kierowała się projektantka

© Aleksandra Krupska

Jak o początkach pracy mówi autorka:

Wcześniej nie byłam świadoma panującej w Afryce sytuacji i tego, jak diametralnie, nawet w XXI wieku, różni się tam życie od znanej mi codzienności. W Polsce każdy z nas z łatwością może zdobyć wykształcenie. Często traktujemy je jako obowiązek, a nie przywilej, którego wielu ludzi jest pozbawionych. Podczas zgłębiania tematu odkryłam realizacje znanego afrykańskiego architekta — Francisa Kéré, urodzonego w wiosce Gando (Burkina Faso). Jego życiorys, twórczość i rozwiązania projektowe były moją główną inspiracją podczas pracy nad dyplomem. Francis Kéré swoje projekty realizuje, używając lokalnych materiałówprostych technologii. Jego obiekty najczęściej wznoszone są przez miejscową społeczność, co przy okazji integruje przyszłych użytkowników. Projektant stara się łączyć nowoczesną architekturę z tradycją. Twórczość takich architektów inspiruje mnie i otwiera umysł, pozwalając entuzjastycznie patrzeć na przyszłość.

Rzut szkoły

autorka chciała stworzyć bezpieczne miejsce integracji

© Aleksandra Krupska

problem edukacji na świecie

Dostęp do edukacji na świecie nie jest równy. Około 42 mln dzieci z subsaharyjskiej części kontynentu nie może chodzić do szkoły. W Afryce poziom analfabetyzmu sięga około pięćdziesięciu procent, co oznacza, że dotyka miliony ludzi. W Europie ten poziom to trzy procent, a w Polsce zaledwie jeden. Warunki edukacji w poszczególnych krajach Afryki bardzo się różnią. Często dzieci nie mają czasu na naukę, gdyż są zmuszane do pracy. Podobna sytuacja panuje w Mozambiku, gdzie rodziny walczą o zaspokojenie najbardziej podstawowych potrzeb takich jak żywność, bieżąca woda czy warunki sanitarne. Możliwość zdobycia przynajmniej podstawowego poziomu edukacji ma duże znaczenie dla rozwoju dziecka i daje szansę na przełamanie błędnego koła ubóstwa.

Sale lekcyjne
w szkole w Mozambiku

pionowe żaluzje drewniane ułatwiają wentylację

© Aleksandra Krupska

szkoła w Mozambiku

Głównym celem pracy Aleksandry Krupskiej było stworzenie samowystarczalnego obiektu z wykorzystaniem lokalnych materiałów. Bryła miała przyciągać uwagę wyglądem oraz nawiązywać do lokalnej architektury i tradycji. Budynek miał także sprostać trudnym warunkom klimatycznym, okrojonym zasobom i ograniczeniom infrastruktury technicznej. Autorka chciała stworzyć bezpieczną przestrzeń, w której dzieci będą mogły się uczyć, wzrastać w społeczności i zyskać szansę na lepszą przyszłość. Hasłami, jakimi kierowała się podczas pracy były: integracja, dostępność, bezpieczeństwo, różnorodnośćtolerancja. W ten sposób powstał projekt szkoły będącej miejscem integracji, bez dyskryminacji płci oraz osób z niepełnosprawnościami.

Ściany szkoły
wykonano z glinianej cegły

ściany szkoły wykonano z glinianej cegły

© Aleksandra Krupska

Obiekt został zaprojektowany dla miasteczka położonego w prowincji Gaza. Proponowany budynek to szkoła podstawowa pierwszego stopnia, przeznaczona dla dzieci od 6 roku życia, natomiast znajdująca się w niej świetlica dostępna jest dla dzieci w każdym wieku. Autorka stworzyła budynek parterowy, „zamknięty” od zewnątrz — otwory okienne zostały umieszczone tylko od strony otwartego dziedzińca. Ze względu na nachylenie terenu architektka umieściła pomieszczenia na czterech poziomach. Dostęp do nich jest możliwy z dwóch dziedzińców, znajdujących się w centralnej części budynku.

Przekrój szkoły
w Mozambiku

łamany dach z półprzezroczystym wypełnieniem

© Aleksandra Krupska

Obiekt został przekryty łamanym dachem z półprzezroczystym wypełnieniem, który swoim kształtem przywodzi na myśl otwarte księgi. Materiały zastosowane w projekcie są naturalne i lokalnego pochodzenia. Głównym materiałem budulcowym ścian jest lokalna, gliniana cegła.

Materiały budowlane
szkoły w Mozambiku

autora wykorzystała lokalne materiały oraz Kalwall

© Aleksandra Krupska

By zmaksymalizować wentylację w pomieszczeniach, w całej szkole, w przestrzeniach pomiędzy górną krawędzią ściany a dachem autorka zastosowała pionowe żaluzje drewniane, ułatwiające wydostanie się nagrzanego powietrza. Architektka zaproponowała także innowacyjne rozwiązanie materiałowe, stosując Kalwall jako wypełnienie dachu. Jest to półprzezroczysty materiał o izolacji termicznej sprawdzający się w ekstremalnych warunkach, umożliwiający przepuszczanie światła.

  

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE