Antoni Grześkowiak oraz Aleksandra Szymczyńska z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej otrzymali nagrodę specjalną w konkursie pt. Design a new White House platformy Arch Out Loud. Wyzwaniem konkursowym było zaprojektowanie nowego Białego Domu w Waszyngtonie. Polscy studenci zbudowali swoją koncepcję wokół czterech założeń: funkcjonalności, wzniosłości, ekspozycji i opracowaniu nowych wnętrz. Zaproponowali także multimedialną fasadę.
Przedmiotem konkursu było odpowiedzenie poprzez nowy projekt Białego Domu, na takie pytania, jak: jak wyglądałaby rezydencja prezydenta Stanów Zjednoczonych, gdyby została dzisiaj zaprojektowana? Jakie elementy budynku należy na nowo zaprojektować? Jakie ideały powinien odzwierciedlać budynek? Jak powinien wyglądać tak kultowy obiekt? Projekt konkursowy miał odpowiadać na aktualne problemy społeczne, polityczne, ale również architektoniczne, dotykające Stanów Zjednoczonych.
Projektanci zostali także poproszeni o zastanowienie się i określenie, jakie wartości reprezentuje Biały Dom. Proponowany obiekt mógł być dowolnego rozmiaru i być usytuowany w dowolnym miejscu działki w granicach terenu, na którym obecnie stoi Bały Dom. Uczestnicy mogli wprowadzić nowe funkcje lub korzystać już z istniejących oraz zaproponować dodatkowe elementy i obiekty. Co ważne, mieli tworzyć tak, jakby aktualna siedziba prezydenta nie istniała.
nowy Biały Dom
© Antoni Grześkowiak, Aleksandra Szymczyńska
nagroda specjalna dla studentów Politechniki Poznańskiej
Zgłoszone projekty oceniało jury w składzie: Kristy Balliet (Bairballiet), Sekou Cooke (Sekou Cooke Studio), Felecia Davis (Felecia Davis Studio), Sarah Dunn (UrbanLab), Craig Dykers (Snøhetta), Jia Yi Gu (Spinagu), Daimian Hines (Hines Architecture + Design), Jason Pugh (The National Organization of Minority Architects), Nick Roseboro (Architensions), Pascale Sablan (Beyond the built enivironment), Marc Tsurumaki (LTL Architects). Przyznali oni cztery nagrody gówne (zwycięzcą został Eric Meyer z projektem Park House), dziesięć wyróżnień honorowych oraz cztery nagrody specjalne, pośród których znalazł się projekt z Polski — The White House autorstwa Antoniego Grześkowiaka i Aleksandry Szymczyńskiej.
aksonometria Białego Domu
© Antoni Grześkowiak, Aleksandra Szymczyńska
cztery, kluczowe punkty
Nasz projekt opierał się na czterech kluczowych punktach — wzniosłości, ekspozycji, funkcjonalności oraz wnętrzach. Zależało nam, aby utworzony budynek nawiązywał do kontekstu. Nowy Biały Dom miał współgrać z tradycyjną, reprezentacyjną zabudową Waszyngtonu, o czym stanowić miała południowa fasada utworzona ze zmiennych, monumentalnych kolumn rozstawionych na zakreślonym łuku. Północna strona miała odpowiadać na drugi postawiony problem, czyli dostępności i ekspozycji. Otworzenie całej przestrzeni przez swoistą arenę oraz czystą, jednolitą fasadę, wprowadziło do niedostępnego budynku potrzebną interakcję ze społeczeństwem — opowiadają autorzy.
autorzy zaproponowali multimedialną fasadę
© Antoni Grześkowiak, Aleksandra Szymczyńska
multimedialna fasada
Wspomniana ściana ma jeszcze jedną kluczową funkcję — dzięki specjalnemu systemowi oświetlenia, można na niej wyświetlać odpowiednie, aktualne tematy dotyczące amerykańskiego społeczeństwa. Przez takie rozwiązanie autorzy wierzą, że projekt pozostanie aktualny nawet w obliczu kolejnych zmian, nie tylko politycznych. Organizatorzy także prosili o uwzględnienie wnętrz obiektu, które zostały zremodelowane zgodnie z nowym duchem Białego Domu.
w projekcie należało uwzględnić również wnętrza
© Antoni Grześkowiak, Aleksandra Szymczyńska
Staraliśmy się, aby nasz projekt był interesującym dodatkiem do upolitycznionej i dość abstrakcyjnej architektury Stanów Zjednoczonych. Naszym założeniem było utworzenie swoistej laurki dla rozchwianego, lecz wciąż silnego państwa. Stworzyliśmy Biały Dom, który nawiązując do bogatej historii, współgra z aktualną myślą polityczną i architektoniczną — podsumowują Antoni i Aleksandra.