Round to projekt szkoły średniej w Senegalu wykonany przez zespół studentek architektury Politechniki Wrocławskiej w składzie: Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel i Wiktoria Zarębska. Koncepcja stworzona w ramach międzynarodowego konkursu Earth School Competition platformy Archstorming uwzględnia lokalne materiały, łatwą budowę oraz stworzenie sprzyjającej nauce i kreatywności przestrzeni.
Archstorming to międzynarodowa platforma organizująca konkursy z zakresu architektury humanitarnej. Platforma stara się udowodnić, że projekty architektoniczne mogą wykraczać poza ściany budynku i stać się mechanizmem wprowadzania pozytywnych zmian w społeczeństwie oraz przyczynić się do poprawy dobrostanu ludzi.
film prezentujący zadanie konkursowe
© Archstorming
Biorąc pod uwagę surowe realia i środowisko, w którym żyje wielu potrzebujących, architektura w takich sytuacjach musi zaspokajać podstawowe potrzeby, takie jak schronienie, ciepło, dostęp do czystej wody, edukacji, przestrzeni do budowania rodziny i społeczności — czytamy na stronie organizatora.
szkoła średnia w Kafountine
Tegoroczna edycja konkursu pt. Earth School Competition poświęcona była stworzeniu koncepcji szkoły średniej w Senegalu przeznaczonej dla około czterystu dzieci. Na działkę projektową organizatorzy wybrali teren znajdujący się na północnych obrzeżach miejscowości Kafountine. Miasteczko ze względu na zlokalizowany w nim port rybacki przeżywa aktualnie szybki wzrost populacji. Pomimo że mieszka tam już siedemnaście tysięcy osób, znajduje się w nim tylko jedna szkoła średnia.
projekt studentek Politechniki Wrocławskiej trafił do trzeciego etapu konkursu
© Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel, Wiktoria Zarębska
Rozwiązaniem tego problemu jest zaproponowane nowej szkoły — powstałej z wykorzystaniem lokalnych materiałów w tym ziemi, łatwych do nauczenia technik budowlanych, oraz niskich kosztów budowy. Budynek miał mieć dziesięć sal lekcyjnych, przestrzeń wielofunkcyjną, dwa biura, łazienki, zadaszony dziedziniec i otwarty dziedziniec.
Organizatorzy przyznali trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia honorowe. Nagrodę główną otrzymał projekt pt. Community Ground autorstwa zespołu w składzie: Donghwan Moon, Jong Hwa Lee, Jee Yeon Han, Byungryoung Lee ze Stanów Zjednoczonych.
sale lekcyjne otwarte są w kierunku wewnętrznego atrium
© Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel, Wiktoria Zarębska
Round
Projekt pt. Round autorstwa zespołu polskich studentek z Politechniki Wrocławskiej w składzie: Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel i Wiktoria Zarębska nie otrzymał nagrody, ale został zakwalifikowany do trzeciego etapu konkursu.
Proponowany przez nas obiekt to przestrzeń stworzona dla społeczności Kafountine. Rozwiązania w projektowanym budynku mają na celu pobudzić kreatywne myślenie i chęć do nauki. Najważniejszym założeniem było nie tylko prawidłowe rozwiązanie funkcji czy ciekawa bryła, ale również jak najmniejsza ingerencja budynku w otoczenie oraz możliwość jego budowy przez mieszkańców miasta. Warunki pogodowe, intensywne opady deszczu w porze deszczowej, susze, a także naturalny przepływ powietrza to czynniki, które w istotnym stopniu zdefiniowały finalny kształt bryły. W efekcie uzyskałyśmy prostą formę, która w harmonijny sposób uzupełnia się z otoczeniem naturalnym, jednocześnie tworząc charakterystyczny dla okolicy obiekt architektoniczny — tłumaczą autorki.
konstrukcja dachu ułatwia gromadzenie i odprowadzanie wody deszczowej do podziemnego zbiornika
© Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel, Wiktoria Zarębska
budowa etapami
System funkcjonalny szkoły studentki zaprojektowały na siatce modułowej o wymiarach trzy na trzy metry. W projekcie autorki przewidziały pięć etapów budowy, tak aby bez względu na to, który z etapów został ukończony, budynek po każdym z nich sprawiał wrażenie kompletnego. Pierwsza faza budowy obejmuje część administracyjną wraz z salą wielofunkcyjną i dwoma salami do nauki, a każda kolejna rozbudowuje założenie o dwie dodatkowe sale.
Ze względu na lokalizację projektowanej działki oraz panujący klimat sudano-sahelijski, charakteryzujący się porą suchą od listopada do maja na przemian z porą deszczową od czerwca do października, zaprojektowałyśmy dach w kształcie ułatwiającym gromadzenie i naprowadzanie wody deszczowej do podziemnego zbiornika, znajdującego się w sercu założenia — dodają studentki.
budowe podzielono na pięć etapów, a każdy powiększa szkołę o dwie sale lekcyjne
© Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel, Wiktoria Zarębska
atrium i uprawa roślin
Elewacja budynku została zaprojektowana z cegły, a dominantę bryły tworzy wielofunkcyjna sala podkreślona zaokrąglonym narożnikiem. Sale lekcyjne otwarte są w kierunku wewnętrznego atrium. W otworach okiennych autorki umieściły drewniane przysłony, zacieniające sale lekcyjne, jednocześnie umożliwiające stałą wymianę powietrza.
Istotnym elementem projektu było wykorzystanie zrównoważonych rozwiązań. Energia potrzebna do oświetlenia budynku i zasilania pompy jest generowana przez panele fotowoltaiczne. Tereny wokół szkoły zostały zagospodarowane pod uprawę roślin, z których dochód miałby być częściowo przeznaczony na utrzymanie ośrodka. Dodatkowo, w ogrodzie znajduje się wieża ciśnień gromadzącą wodę opadową potrzebną do nawadniania papai, bananów, marakui i mango.
otwarty charakter budynku zaprasza użytkowników
© Justyna Matyska, Aleksandra Tarnowska, Paulina Wrąbel, Wiktoria Zarębska
Poczytajcie także o projekcie tymczasowego schronienia Windbreak Shelter, za które studentki Politechniki Wrocławskiej — Natalia Junger, Natalia Walkiewicz, Aleksandra Wasilenko, Angelika Zysiak otrzymały pierwszą nagrodę w konkursie Asylum organizowanym przez platformę UNI.