Piotr Blicharz z Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, zafascynowany Norwegią postanowił zaprojektować nowy budynek Ambasady Królestwa Norwegii w Warszawie. Swój projekt inspirowany skandynawskim minimalizmem i naturą wzbogacił o konsulat oraz Centrum Edukacji Zagranicznej. Pracą zainteresował się sam ambasador Norwegii — Anders H. Eide i zaprosił autora na spotkanie w Warszawie.
Prezentowana praca pt. „Projekt Nowej Ambasady Królestwa Norwegii wraz z Konsulatem oraz Centrum Edukacji Zagranicznej w Warszawie” powstała jako dyplom inżynierski pod kierunkiem prof. nadzw. Krzysztofa Ingardena oraz Piotra Urbanowicza.
elewacja ambasady pokryta jest łupkiem kamiennym
© Piotr Blicharz
Celem towarzyszącym mi od samego początku pracy projektowej było odnalezienie kompromisu pomiędzy budynkiem odpowiednio zabezpieczonym a obiektem otwartym na aglomerację miejską i społeczeństwo, chcące poznać kulturę i bogactwo kraju, który reprezentuje. Analiza tematu ambasad sprowadziła mnie do stworzenia koncepcji, która złamie stereotypy budynków zamkniętych, otoczonych wysokim murem, chronionym tak dobrze, że wejść na jej teren mogą tylko nieliczni. W większości są to właśnie budynki trudno dostępne ze względu na eksterytorialność czy też oszacowany poziom zagrożenia. Jednakże budynek misji dyplomatycznej ma reprezentować i dbać o interes reprezentowanego kraju. Dlatego starałem się właśnie poprzez ten projekt odpowiedzieć na postawioną przeze mnie tezę „Idea kształtowania wizerunku królestwa Norwegii poprzez Architekturę” — wyjaśnia Piotr Blicharz.
W realizowaniu pracy pomocni byli promotorzy, a także książka prof. Artura Jasińskiego „Architektura w czasach terroryzmu. Miasto – przestrzeń publiczna – budynek”. Autor czerpał również inspirację z budynku Ambasady Krajów Skandynawskich w Berlinie. To właśnie ten obiekt skłonił go do poszerzenia funkcji ambasady o Centrum Edukacji Zagranicznej.
projekt nowej Ambasady Królestwa Norwegii w Warszawie, sytuacja
© Piotr Blicharz
nowy budynek ambasady
Proponowana przez Piotra Blicharza ambasada miałaby powstać przy ulicy Kawalerii w Warszawie, w sąsiedztwie Ambasady Korei Południowej i Ambasady Japonii. Jej bryła jest prosta, zgodna ze skandynawskim minimalizmem i poszanowaniem natury, a uwagę przyciąga elewacja wykonana z kamiennego łupka oraz zielone dachy. Autor ocalił też rosnące na działce drzewa, przenosząc je na zaprojektowany dziedziniec. Poza ambasadą na terenie znajduje się konsulat, a walory otwartości i dostępności reprezentuje Centrum Edukacji.
Szklaną elewację ambasady wzbogaciłem o nierównomiernie rozłożone pionowe, drewniane elementy, imitujące ułożenie drzew. Taki zabieg ukrywa jednocześnie niektóre z części budynku. Elementy te zostały pomalowane w czterech kolorach: zielonym — symbolizującym naturę, brązem — drewno, czerwienią i żółcią — tradycyjnymi norweskimi barwami — tłumaczy autor.
widok na Centrum Edukacji Zagranicznej i konsulat
© Piotr Blicharz
Na frontowej ścianie znajduje się też podświetlany nocą herb oraz napis wycięty za pomocą strumienia wodnego. Wspomniana elewacja kamienna została wykonana z łupka typu Sogndal, który wydobywany jest w jednym z najładniejszych obszarów Norwegii, zlokalizowany przy Parku Narodowym Jostedelsbreen. Również droga wewnętrzna od bramy wjazdowej, aż po reprezentacyjne wejście oraz droga wewnętrzna prowadząca do garażu podziemnego i strefy cateringu, wykonana została z norweskiego łupka kamiennego.
Zastosowanie tego materiału przy budowie ambasady stanowi podkreślenie tradycji oraz waloru natury, który na każdym kroku spotykany jest w norweskiej przestrzeni — dodaje Piotr.
rzut poziomów 0 i +1
© Piotr Blicharz
Poziom 0 ambasady to odpowiednio przygotowane biura, znajduję się tam również sala konferencyjna, sanitariaty, pomieszczenie socjalne czy archiwum. Dostęp do tej części jest poprzedzony koniecznością przejścia przez jedną ze śluz zewnętrznych lub wewnętrznych. Poziom 1 zajmują: gabinet ambasadora oraz jego zastępcy, pokoje biurowe osób funkcyjnych wyższego szczebla, sanitariaty, sala konferencyjna oraz taras. Poziom ten jest skomunikowany wewnętrznie z częścią konsularną z zachowaniem zasad udzielania dostępu do poszczególnych stref. Poziom 2 to apartament ambasadora, część mieszkalna do dyspozycji szyfranta oraz pokoje gościnne. Na terenie ambasady znajduje się również zielony dziedziniec.
elewacje i przekroje ambasady
© Piotr Blicharz
zabezpieczenia antyterrorystyczne
Użyte w projekcie szkło, to wysokiej klasy laminowane szkło kuloodporne. Natomiast zastosowanie szkła z folią poliestrową zapewnia lepsze parametry przeciwwybuchowe. Lekkie ogrodzenie o wysokości 2,5 m, może być z łatwością doposażone w systemy ochrony obwodowej. Wjazd na teren ambasady wyposażony został w chowane w podłożu, bariery antyterrorystyczne. Dodatkowo wzmocniona brama wjazdowa, chowająca się w głąb ziemi stanowi kolejną przeszkodę. Wzdłuż fasady konsulatu autor ustawił znacznej wielkości kamienie, które poza aspektem dekoracyjnym, pełnią funkcję drogowych barier ochronnych.
widok na konsulat i ambasadę
© Piotr Blicharz
nowy konsulat
We wschodnim skrzydle budynku, autor zaproponował konsulat. Jego parter mieści recepcję i poczekalnię, umieszczone wzdłuż przeszklonej fasady budynku z widokiem na dziedziniec. Zapewnione zostały również odpowiednie pomieszczenia do obsługi klienta w tym sanitariaty. Pierwsze piętro konsulatu to pomieszczenia biurowe dla konsula oraz pracowników administracyjnych. Ciąg komunikacyjny pozwala przejść na teren ambasady oraz wyjść bezpośrednio na taras z widokiem na dziedziniec wewnętrzny.
Ta część budynku została zaprojektowana tak, aby jedyną możliwością przejścia do części ambasady, było poprzez pierwsze piętro konsulatu. Stanowi to naturalnie zbudowaną, kolejną linię ochronną przed niepożądanymi osobami — dodaje autor.
dziedziniec wewnętrzny mogą wypełniać rzeźby
© Piotr Blicharz
Centrum Edukacji Zagranicznej
Funkcję promocji i edukacji związanej z Norwegią pełni Centrum Edukacji Zagranicznej. Budynek składa się z dużej, wielofunkcyjnej sali, pozwalającej na organizację występów artystycznych, wystaw lub spotkań dostępnych dla szerszego grona ludzi. Nie zabrakło też tutaj kawiarni. Przy wejściu do obiektu projektant przewidział wielofunkcyjną instalację pod elementy artystyczne i edukacyjne. Koncepcja Centrum pozwala na natychmiastowe włączenie go w ambasady, w pełni zapewniające integralność obiektu chronionego.
prezentacja projektu w ambasadzie, od lewej: Piotr Blicharz i ambasador Anders H. Eide
fot.: archiwum Piotra Blicharza
spotkanie w Ambasadzie Królestwa Norwegii
Zachęcony przez kolegów Piotr Blicharz przesłał swój projekt ambasadorowi Norwegii — Andersowi H. Eide, który zainteresowany koncepcją, postanowił zaprosić młodego architekta na wizytę i rozmowę w ambasadzie. Spotkanie odbyło się 11 stycznia br. Obecnie ambasada mieści się w biurowcu Focus autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates, a w przyszłości planowany jest jej powrót do budynku przy ul. Fryderyka Chopina.
Miałem zaszczyt poznać norweskiego ambasadora Andersa H. Eide oraz cały zespół ambasady. Była to niesamowita przygoda, która pozwoliła na przedstawienie pomysłu głównemu reprezentantowi kraju Norwegii w Polsce. Ambasador wraz z zespołem byli zachwyceni pomysłem, jak i ilością zebranych informacji podczas tworzenia projektu. Po prezentacji projektu odbyliśmy dłuższą pogawędkę na tematy związane z budynkami ambasad, Norwegią, Polską oraz stanem kondycji polskiej architektury. W ramach podziękowań dostałem niezwykle ciekawą książkę „The Art of Diplomacy” autorstwa Kathrine Lund. Spotkanie było dla mnie nagrodą za wykonaną pracę oraz cennym doświadczeniem, gdzie mogłem poznać funkcje ambasady od środka oraz zaprezentować projekt przed tak ważnymi osobami na terenie naszego kraju. Ku mojemu zaskoczeniu odbyta wizyta nie będzie moją ostatnią, bo już na 17 maja br. zostałem zaproszony, by wspólnie świętować norweski dzień konstytucji, podczas którego będę miał kolejną szansę na poznanie tradycji norweskich — relacjonuje Piotr Blicharz.