Hubert Konarowski z Politechniki Warszawskiej poszukując sposobów na ożywienie oraz uatrakcyjnienie swojej rodzinnej miejscowości — Grójca, zaproponował nowy dom kultury wraz z amfiteatrem. Założenie dzieli się na trzy części: budynek, plac koncertowy oraz trybuny, a wszystko otacza liczna zieleń.
Prezentowany projekt inżynierski został wykonany pod kierunkiem dr. Piotra Trębacza.
dom kultury miałby powstać w miejscu starego amfiteatru w Grójcu
© Hubert Konarowski
Na lokalizacje swojej pracy wybrałem moje rodzinne miasto. Po analizie opinii mieszkańców Grójca zwróciłem uwagę na dwa punkty, które można poprawić wspólnym rozwiązaniem. Jednym był brak miejsca rekreacji, np. parku lub innej otwartej, przyjaznej i atrakcyjnej przestrzeni. Drugi to stan obecnej siedziby domu kultury i oczekiwania mieszkańców z nim związane. Zaproponowałam więc dom kultury z funkcją amfiteatru — mówi autor.
nowe życie starego amfiteatru
autor wykonał precyzyjną makietę założenia
© Hubert Konarowski
Jako miejsce realizacji swojego projektu Hubert wybrał opuszczony amfiteatr, który na nowo mógłby stać się wizytówką Grójca — niewielkiego miasta położonego pod Warszawą.
Ze względu na małą ilość zielonych przestrzeni otwartych i przestrzeni publicznych w mieście brakuje miejsca na organizację różnego rodzaju imprez i koncertów. Młodzi ludzie narzekają też na brak atrakcyjnych miejsc, w których można usiąść ze znajomymi i spędzić trochę czasu na otwartym powietrzu lub w jakimś lokalu gastronomicznym. Na terenie Grójca jest bardzo mało obiektów stanowiących wartość architektoniczną. Proponowany przeze mnie dom kultury wraz z otwartą przestrzenią o ciekawym ukształtowaniem terenu odpowiadałby w pewnym stopniu na opisane wyżej problemy — wylicza absolwent Politechniki Warszawskiej.
dom kultury składa się z wysokiej części głównej oraz kilku mniejszych segmentów połączonych długim korytarzem
© Hubert Konarowski
dom kultury, plac koncertowy i trybuny
Działka projektowa została podzielona przez Huberta na trzy części: budynek domu kultury, plac koncertowy oraz trybunę na skarpie. Dodatkowo zbocze od strony ulicy Poświętne zostało wzbogacone o pas zieleni parkowej, tworząc miejsce, w którym można schronić się przed słońcem i odpocząć na trawie. Projektowana bryła domu kultury jest ustawiona wzdłuż ulicy Piotra Skargi. Według autora takie usytuowanie obiektu porządkuje chaotyczną zabudowę wzdłuż ulicy, nadając jej liniowy charakter.
głównymi materiałami konstrukcyjnym założenia są: drewno klejone CLT oraz szkło
© Hubert Konarowski
Dom kultury składa się z wysokiej części głównej oraz kilku mniejszych segmentów połączonych długim przeszklonym korytarzem. Część główna mieści w sobie przeszklone wejście do budynku, wysokie foyer oraz salę widowiskową. Z foyer rozchodzą się dwa korytarze, które prowadzą do różnych segmentów. Jednym z nich jest wysoka sala gimnastyczno-taneczna. Po drugiej stronie znajdują się mniejsze, tematyczne boxy: zajęć multimedialnych, malarstwa i rzeźby, muzyczny oraz biurowy z restauracją na piętrze — otwartą na strefę parkową.
plac koncertowy przed budynkiem
© Hubert Konarowski
otwierana ściana i charakterystyczne zadaszenie
Interesującym detalem zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i konstrukcyjnym jest otwierana ściana sali widowiskowej. Pozwala to na transformację zaplecza sceny w scenę plenerową otwartą na plac z amfiteatrem.
Taki układ nawiązuje do historycznego układu, w którym odbywały się niegdyś Święta Kwitnących Jabłoni. Natomiast bryła budynku otrzymała charakterystyczne zadaszenie, które spełnia kilka funkcji. Po pierwsze, kryje przed deszczem strefę wejściową oraz scenę zewnętrzną, po drugie spełnia funkcję estetyczną, a po trzecie częściowo maskuje instalacje techniczne oraz fotowoltaiczne umieszczone na dachu — tłumaczy autor.
projekt domu kultury w Grójcu, detal makiety
© Hubert Konarowski
Głównymi materiałami konstrukcyjnym założenia są drewno klejone CLT oraz szkło, dzięki którym masywna bryła otrzymała trochę lekkości. Zastosowane przeszklenia odbijają liczną zieleń oraz wpisują dom kultury w otoczenie.