Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Studencki hołd dla polskiej kinematografii

17 grudnia '24
w skrócie
  1. Pawilon kina polskiego w Krakowie to przestrzeń celebrująca bogatą historię polskiej kinematografii i otwierająca nowe możliwości jej promocji.
  2. Obiekt oferuje sale kinowe, kino plenerowe, dziedziniec oraz przestrzenie wystawowe, które w pełni wspierają wydarzenia filmowe i festiwale.
  3. Architektura pawilonu odzwierciedla industrialny charakter Zabłocia, wykorzystując ekologiczne materiały i współczesne rozwiązania projektowe
  4. Projekt dostosowano do wymogów zrównoważonego rozwoju i elastyczności, odpowiadając na wyzwania współczesnych kryzysów, takich jak pandemia.
  5. Pawilon wzmacnia znaczenie kin jako miejsc spotkań, edukacji i inspiracji, które trudno zastąpić wirtualnymi platformami.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Na krakowskim Zabłociu, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością, Wojciech Buchtalarz z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej zaprojektował Pawilon kina polskiego, będący przestrzenią promującą polską kinematografię. To próba znalezienia nowego miejsca dla kina w szybko zmieniającym się świecie.

wizualizacja pawilonu

wizualizacja pawilonu

© Wojciech Buchtalarz

poszukiwanie nowej tożsamości

Pandemia COVID-19 na długo zamknęła drzwi do kin, zmuszając widzów i widzki do przeniesienia swoich filmowych doświadczeń w sferę domową. W obliczu rosnącej dominacji platform streamingowych, takich jak Netflix czy HBO, tradycyjne kina znalazły się w trudnej sytuacji. Nawet po ponownym otwarciu przestrzeni kinowych coraz mniej osób decyduje się na oglądanie filmów na dużym ekranie, wybierając domowe zacisze.

elewacja frontowa

elewacja frontowa

© Wojciech Buchtalarz

Wojciech Buchtalarz, projektując swój pawilon, nie tylko odnosi się do zastanej rzeczywistości, ale także rzuca wyzwanie zmianom kulturowym. Jego celem jest ożywienie kin jako miejsc interakcji społecznej, edukacji i odkrywania kinematografii w pełnym wymiarze – dalekim od doświadczenia oferowanego przez ekran w salonie.

przekrój A-A, elewacja boczna

przekrój A-A, elewacja boczna

© Wojciech Buchtalarz

architektoniczne dziedzictwo polskich kin

Inspiracją dla Pawilonu kina polskiego były modernistyczne obiekty kinowe z lat 60. – takie jak Kino Kosmos w Szczecinie czy Kino Kijów w Krakowie. Ich charakterystyczne cofnięcie od ulicy tworzyło przestrzeń publiczną, która służyła zarówno kinomanom, jak i mieszkańcom miasta. Buchtalarz przenosi tę koncepcję na współczesne realia, projektując pawilon, który otwiera się na miasto i zaprasza widzów do interakcji z przestrzenią.

dziedziniec

dziedziniec

© Wojciech Buchtalarz

Bryła pawilonu jest syntezą tradycji i nowoczesności. Nadwieszenie budynku na przecięciu ciągów pieszych nawiązuje do historycznej kładki fabryki Telpod, która kiedyś dominowała w krajobrazie Zabłocia. Użycie tytanowo-cynkowej blachy na elewacji podkreśla industrialny charakter dzielnicy, jednocześnie nadając budynkowi współczesny wyraz.

wnętrze

wnętrze

© Wojciech Buchtalarz

miejsce, które inspiruje

Pawilon kina polskiego to znacznie więcej niż tradycyjne kino. Projekt zakłada stworzenie przestrzeni wielofunkcyjnej, która będzie działać przez cały rok. Kino plenerowe, dziedziniec z małą architekturą, warsztaty edukacyjne i przestrzenie wystawowe – wszystkie te elementy współgrają z ideą promowania polskiej kinematografii.

wnętrze

wnętrze

© Wojciech Buchtalarz

Obiekt znajduje się w samym centrum nowego kulturalno-edukacyjnego traktu Zabłocia, w otoczeniu Fabryki Emalia Oskara Schindlera, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK i AMA Film Academy. Dzięki temu pawilon staje się częścią większej narracji o rewitalizacji tej dzielnicy, łącząc funkcje kulturalne i edukacyjne z industrialną tożsamością miejsca.

Projekt wnętrza pawilonu został zaprojektowany tak, aby odpowiadał potrzebom zarówno miłośników/miłośniczek kina, jak i przypadkowych osób. Na parterze znajduje się sklep muzealny, restauracja oraz przestrzenie wystawiennicze poświęcone historii polskiego kina. Spiralne schody prowadzą na wyższe i niższe kondygnacje – do dwóch sal kinowych oraz na taras z widokiem na dynamicznie zmieniające się Zabłocie.

wnętrze +1

wnętrze +1

© Wojciech Buchtalarz

Sale kinowe zostały wyposażone w najnowsze technologie, które zapewniają najwyższy standard akustyki i projekcji. Przestrzenie te, poprzedzone wystawami edukacyjnymi, pozwalają widzom/widzkom zanurzyć się w historii i znaczeniu polskiej kinematografii.

zrównoważona architektura w służbie kultury

Projekt Wojciecha Buchtalarza uwzględnia współczesne wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju. Elewacja wykonana z materiałów w pełni poddawanych recyklingowi podkreśla ekologiczny charakter budynku. Dzięki przemyślanej lokalizacji w samym sercu miasta, pawilon zachęca do korzystania z transportu publicznego, rowerów czy spacerów, ograniczając jednocześnie potrzebę używania samochodów.

Ponadto podział bryły na dwie części umożliwia częściowe zamknięcie obiektu w przypadku nowych obostrzeń pandemicznych. Taka elastyczność funkcjonalna pozwala na kontynuację działań kulturalnych w niemal każdej sytuacji.

sala kinowa

sala kinowa

© Wojciech Buchtalarz

kino na nowo – wizja przyszłości

Pawilon kina polskiego to nie tylko budynek. To przestrzeń, która redefiniuje rolę kina w społeczeństwie, przywracając mu należne miejsce w kulturze i miejskiej przestrzeni. W dobie dominacji streamingu i zmian społecznych, Pawilon kina polskiego przypomina o wartości fizycznych miejsc spotkań – gdzie film nie jest jedynie treścią, ale także doświadczeniem. Dla Krakowa i dla polskiej kinematografii to miejsce mogłoby stać się symbolem nowego rozdziału w historii kin, które na nowo odnajdują swoją rolę w świecie kultury.

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE