Michał Zdunek z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej stworzył projekt, łączący dwa pozornie odległe światy – edukację najmłodszych i opiekę nad osobami starszymi. To podejście ma na celu zaspokojenie potrzeb obu grup, dając im szansę na wzajemne interakcje, integrację i wspólne działania. Takie rozwiązanie stanowi odpowiedź na współczesne wyzwania związane z wydłużającym się okresem życia i rosnącymi potrzebami społecznymi w zakresie wsparcia dla seniorów/seniorek oraz odpowiedniej opieki nad dziećmi.
aksonometria
© Michał Zdunek
integracja pokoleń – klucz do nowoczesnej społeczności
Celem projektu Michała Zdunka było stworzenie przestrzeni, w której dzieci i osoby starsze nie tylko będą się spotykać, ale także wspólnie spędzać czas. Budynek łączy w sobie funkcje przedszkolne i senioralne, oferując dostosowaną przestrzeń do potrzeb obu grup. Projekt ma na celu przezwyciężenie barier między pokoleniami, w których każda z grup potrzebuje odmiennych form wsparcia. Integracja dzieci i seniorów w jednym obiekcie pozwala na wzajemne obcowanie i budowanie więzi międzypokoleniowych, co ma pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie obu grup.
elewacje
© Michał Zdunek
architektura jako narzędzie wspólnego działania
Projekt jest odpowiedzią na rosnący problem izolacji osób starszych w społeczeństwie. Został zaplanowany w taki sposób, aby oba segmenty budynku – przedszkolny i senioralny – były ze sobą ściśle powiązane, ale jednocześnie miały oddzielne strefy funkcjonalne. Przedszkole wyposażone w cztery sale przedszkolne, salę zabaw oraz zaplecze socjalne i medyczne, jest zaprojektowane z myślą o komforcie najmłodszych, natomiast strefa senioralna oferuje m.in. salę do rehabilitacji, gabinet lekarza, przestronną jadalnię oraz zaplecze techniczne. Dzięki takiej organizacji przestrzeni, obie grupy mają swoje miejsce, ale również przestrzeń do wspólnych działań i integracji.
recepcja
© Michał Zdunek
prosta elegancja i nowoczesne technologie
Projekt budynku zakłada zastosowanie nowoczesnych technologii i ekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła czy wymienniki gruntowe. Materiały wykończeniowe, takie jak system panelowy z termososny oraz tafle szkła, zapewniają nie tylko nowoczesny wygląd budynku, ale także zwiększają efektywność energetyczną całej konstrukcji. Zastosowanie technologii CLT (Cross-Laminated Timber) do budowy ścian zewnętrznych gwarantuje wysoką odporność ogniową i trwałość budynku. Projekt Michała Zdunka to przykład nowoczesnej, zrównoważonej architektury, która odpowiada na potrzeby różnych pokoleń.
hol
© Michał Zdunek
bezpieczeństwo, funkcjonalność i estetyka
Ważnym aspektem projektu jest również bezpieczeństwo użytkowników/użytkowniczek obiektu. Strefy są tak zaplanowane, by zarówno dzieci, jak i seniorzy, czuli się komfortowo i bezpiecznie. Właściwe oznakowanie przestrzeni w budynku, czyli tzw. system wayfinding, pozwala na łatwe poruszanie się po obiekcie, szczególnie w przypadku osób starszych i dzieci. W budynku zastosowano również odpowiednie rozwiązania akustyczne, które pozwalają zminimalizować hałas, co jest szczególnie istotne w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych.
sala
© Michał Zdunek
zieleń jako element terapii
Projekt Michała Zdunka uwzględnia także przestrzeń zewnętrzną budynku. Teren wokół obiektu został zaplanowany jako przestrzeń pełna zieleni, która ma na celu nie tylko estetykę, ale również poprawę samopoczucia mieszkańców/mieszkanek. Ogrody, skwery oraz ścieżki żwirowe wprowadzają elementy natury, które mają działanie terapeutyczne. Zróżnicowana roślinność, dobrana pod kątem bezpieczeństwa i zdrowia, wprowadza do przestrzeni elementy wyciszenia i kontemplacji, tworząc idealne warunki do odpoczynku i relaksu.
ogród przed budynkiem
© Michał Zdunek
wspólnota i integracja w jednym budynku
Michał Zdunek zaprezentował budynek, będący pomostem między pokoleniami, umożliwiając dzieciom i seniorom/serniorkom codzienny kontakt w sposób naturalny i nieskrępowany. Przedszkole i ośrodek dziennego pobytu dla osób starszych, choć fizycznie rozdzielone, tworzą przestrzeń sprzyjającą wzajemnej integracji i nauce. Dzieci uczą się empatii, a seniorzy/sebiorki zyskują towarzystwo młodszych, co wpływa na ich aktywność fizyczną i umysłową.
plac zabaw
© Michał Zdunek