Konkurs studencki na najciekawszy projekt przestrzeni do mieszkania
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Innowacyjne połączenie pokoleń

23 grudnia '24
w skrócie
  1. Michał Zdunek zaprezentował projekt połączenia przedszkola z ośrodkiem dziennego pobytu dla seniorów o seniorek w Poznaniu.
  2. Celem projektu jest integracja dzieci i osób starszych oraz stworzenie przestrzeni do wzajemnych interakcji i współpracy.
  3. Budynek łączy nowoczesne technologie, funkcjonalność i estetykę, wykorzystując materiały takie jak CLT i panele fotowoltaiczne.
  4. Projekt uwzględnia również zewnętrzną zieleń, która wspomaga terapię i poprawia samopoczucie mieszkańców i mieszkanek.
     
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Michał Zdunek z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej stworzył projekt, łączący dwa pozornie odległe światy – edukację najmłodszych i opiekę nad osobami starszymi. To podejście ma na celu zaspokojenie potrzeb obu grup, dając im szansę na wzajemne interakcje, integrację i wspólne działania. Takie rozwiązanie stanowi odpowiedź na współczesne wyzwania związane z wydłużającym się okresem życia i rosnącymi potrzebami społecznymi w zakresie wsparcia dla seniorów/seniorek oraz odpowiedniej opieki nad dziećmi.

aksonometria

aksonometria

© Michał Zdunek

integracja pokoleń – klucz do nowoczesnej społeczności

Celem projektu Michała Zdunka było stworzenie przestrzeni, w której dzieci i osoby starsze nie tylko będą się spotykać, ale także wspólnie spędzać czas. Budynek łączy w sobie funkcje przedszkolne i senioralne, oferując dostosowaną przestrzeń do potrzeb obu grup. Projekt ma na celu przezwyciężenie barier między pokoleniami, w których każda z grup potrzebuje odmiennych form wsparcia. Integracja dzieci i seniorów w jednym obiekcie pozwala na wzajemne obcowanie i budowanie więzi międzypokoleniowych, co ma pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie obu grup.

elewacje

elewacje

© Michał Zdunek

architektura jako narzędzie wspólnego działania

Projekt jest odpowiedzią na rosnący problem izolacji osób starszych w społeczeństwie. Został zaplanowany w taki sposób, aby oba segmenty budynku – przedszkolny i senioralny – były ze sobą ściśle powiązane, ale jednocześnie miały oddzielne strefy funkcjonalne. Przedszkole wyposażone w cztery sale przedszkolne, salę zabaw oraz zaplecze socjalne i medyczne, jest zaprojektowane z myślą o komforcie najmłodszych, natomiast strefa senioralna oferuje m.in. salę do rehabilitacji, gabinet lekarza, przestronną jadalnię oraz zaplecze techniczne. Dzięki takiej organizacji przestrzeni, obie grupy mają swoje miejsce, ale również przestrzeń do wspólnych działań i integracji.

recepcja

recepcja

© Michał Zdunek

prosta elegancja i nowoczesne technologie

Projekt budynku zakłada zastosowanie nowoczesnych technologii i ekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła czy wymienniki gruntowe. Materiały wykończeniowe, takie jak system panelowy z termososny oraz tafle szkła, zapewniają nie tylko nowoczesny wygląd budynku, ale także zwiększają efektywność energetyczną całej konstrukcji. Zastosowanie technologii CLT (Cross-Laminated Timber) do budowy ścian zewnętrznych gwarantuje wysoką odporność ogniową i trwałość budynku. Projekt Michała Zdunka to przykład nowoczesnej, zrównoważonej architektury, która odpowiada na potrzeby różnych pokoleń.

hol

hol

© Michał Zdunek

bezpieczeństwo, funkcjonalność i estetyka

Ważnym aspektem projektu jest również bezpieczeństwo użytkowników/użytkowniczek obiektu. Strefy są tak zaplanowane, by zarówno dzieci, jak i seniorzy, czuli się komfortowo i bezpiecznie. Właściwe oznakowanie przestrzeni w budynku, czyli tzw. system wayfinding, pozwala na łatwe poruszanie się po obiekcie, szczególnie w przypadku osób starszych i dzieci. W budynku zastosowano również odpowiednie rozwiązania akustyczne, które pozwalają zminimalizować hałas, co jest szczególnie istotne w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych.

sala

sala

© Michał Zdunek

zieleń jako element terapii

Projekt Michała Zdunka uwzględnia także przestrzeń zewnętrzną budynku. Teren wokół obiektu został zaplanowany jako przestrzeń pełna zieleni, która ma na celu nie tylko estetykę, ale również poprawę samopoczucia mieszkańców/mieszkanek. Ogrody, skwery oraz ścieżki żwirowe wprowadzają elementy natury, które mają działanie terapeutyczne. Zróżnicowana roślinność, dobrana pod kątem bezpieczeństwa i zdrowia, wprowadza do przestrzeni elementy wyciszenia i kontemplacji, tworząc idealne warunki do odpoczynku i relaksu.

ogród przed budynkiem

ogród przed budynkiem

© Michał Zdunek

wspólnota i integracja w jednym budynku

Michał Zdunek zaprezentował budynek, będący pomostem między pokoleniami, umożliwiając dzieciom i seniorom/serniorkom codzienny kontakt w sposób naturalny i nieskrępowany. Przedszkole i ośrodek dziennego pobytu dla osób starszych, choć fizycznie rozdzielone, tworzą przestrzeń sprzyjającą wzajemnej integracji i nauce. Dzieci uczą się empatii, a seniorzy/sebiorki zyskują towarzystwo młodszych, co wpływa na ich aktywność fizyczną i umysłową.

plac zabaw

plac zabaw

© Michał Zdunek

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE